2006-08-19, 13:02
Medlem
Zrednas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pascal
Snälla försök att sluta!
Jag har en kompis som hade samma konsumtion som du och nu när han är runt 30 så har han diabetes och har blivit tvungen att amputera flera tår.

Jag visste inte att man kunde få diabetes av lightprodukter, istället har jag hört tvärtom att om man som typ2diabetiker bestämt måste dricka läsk så ska man övergå helt till light-läsk...

"2. Dryck vid diabetes?
Svar: Ha som tumregel att drycker med 0-1,5 gram socker (kolhydrater) per deciliter passar som törstsläckare. Exempel på detta är vatten, mineralvatten och de flesta lightdrycker."...

http://www.karolinska.se/templates/Page____36618.aspx

...dricker själv allt för mycket cola light, mm gott är det...

/Zredna
Citera
2006-08-19, 14:46
Medlem
volvo 240s avatar
Förr var det väl 24 burkar = ett flak på fem dagar. Nu är det kanske 1.5l/vecka.
Citera
2006-08-19, 14:47
Medlem
De Larges avatar
Dricker oftast till pizza eller annan skräpmat, till godis dricker jag vatten. Nu för tiden blir det kanske 1 liter cola i veckan, ibland mer ibland mindre, dricker mindre läsk nu än förr och har bytt det mesta av läsken från cola till trocadero/champis.
Citera
2006-08-19, 15:00
Medlem
-jOE!s avatar
Efter många år av cola-beroende så har jag gått över till Cola Light.. kalasbra!
Citera
2006-08-19, 15:00
Medlem
Dricker aldrig läsk överhuvudtaget. Men mjölk, vatten, hemmapressad juice och möjligtvis saft dricker jag.
Citera
2006-08-19, 15:02
Medlem
en 33 cl i veckan max
Citera
2006-08-19, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zredna
Jag visste inte att man kunde få diabetes av lightprodukter, istället har jag hört tvärtom att om man som typ2diabetiker bestämt måste dricka läsk så ska man övergå helt till light-läsk...

"2. Dryck vid diabetes?
Svar: Ha som tumregel att drycker med 0-1,5 gram socker (kolhydrater) per deciliter passar som törstsläckare. Exempel på detta är vatten, mineralvatten och de flesta lightdrycker."...

http://www.karolinska.se/templates/Page____36618.aspx

...dricker själv allt för mycket cola light, mm gott är det...

/Zredna
Missade visst att det var light som det var frågan om
Men likt förbannat är Cola en sk*t dryck i alla dess former.
Citera
2006-08-19, 18:06
Medlem
glyos avatar
Beror på faktist, När man får löning går väldigt mycket till cola. Kanske dricker 1-2 liter om dagen dom första två veckorna för att dom sista två veckorna inte dricka ett piss.
Citera
2006-08-19, 18:19
Medlem
Mysonoxens avatar
Drack det som tusan innan jag fick diabetes. Idag syndade jag då jag åt lunch på Donken och tog en mellancola.

Är väl ungefär den nivån per vecka det ligger på...
Citera
2006-08-19, 18:34
Medlem
Jag ligger väl på en 0,5 liter om dan ungefär, försöker dock att dricka kaffe istället för att få koffeinet samt ramlösa för att släcka törsten, men det är ju så gått med cola....
Citera
2006-08-19, 18:56
Medlem
Continental Ops avatar
har precis slutat med cola faktiskt, tyckte inte om det där att även light kan vara farligt för tänderna, dricker det bara typ ute om man inte kan få nåt annat till maten
lättöl och folköl är bättre, det är iaf en naturprodukt
Citera
2006-08-19, 20:00
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Continental Op
har precis slutat med cola faktiskt, tyckte inte om det där att även light kan vara farligt för tänderna, dricker det bara typ ute om man inte kan få nåt annat till maten
lättöl och folköl är bättre, det är iaf en naturprodukt

Det kanske kan vara farligt på andra sätt också?

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,874015,00.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in