Citat:
Ursprungligen postat av
pojkpingis
Ha ha, alldeles riktigt. Inte heller jag noterade den tidigare skall erkännas.
Ja, detta kanske är det "nya"? Till viss del kan jag tycka det är en förbättring. Man ser inte om om inlägget redan är rapporterat och för vad, det gör ju att (sannolikt) fler personer rapporterar ett specifikt inlägg? Då somliga inlägg kanske är svåra för modsen att besluta om att tilldela varningar för, kan ju antalet rapporteringar av ett unikt inlägg vara en fingervisning? Detta skulle ju i förlängningen kunna ge rättvisare varningar kanske? Men jag kan ha fel, tänker bara högt.

Jag håller inte alls med om att mängden varningar skulle ha någon betydelse. Det är alldeles för få deltagare i varje enskild subdiskussion i trådarna för att det skall kunna bli en balanserad majoritetsbeslut. Dessutom skulle det snabbt leda till att vissa gaddade ihop sig och snabbt kunde "rösta" bort vissa andra skribenter genom rapportering.
Rapporter och inlägg måste bedömas objektivt utifrån forumets regelverk, inget annat.
Tänk om vi skulle ha domstolar som dömde efter hur de inblandade röstade.
Jag kan tänka mig att ett antal rapporter kan bidra till i vilken ordning inlägg hanteras, men också det tycker jag är lite snett. Då tycker jag hellre att typen av rapport skall påverkat prioriteringen, en rapportering mot regel 1.xx prioriteras högre än 0.xx
Man kan också tänka sig att skribenter som bryter ofta/mot många regler skall uppmärksammas snabbare av modsen, och då menar jag inte antal rapporter utan antal faktiska regelbrott. Alltså någon som i en tråd nyligen fått 10 st inlägg borttagna och blivit rapporterad igen för 0.03 skall hanteras före en skribent som fått sin första rapport. Man kan också lägga in en prioritering efter ration, alltså hur många inlägg man fått bortplockade kontra hur många man har skrivit. Den som har en mycket låg ratio är sannolikt en seriös skribent, den som har en låg ratio är det inte. Värst är så klart de som har en hög ratio och många inlägg totalt.
Ja, börjar man tänka på det är det inte så svårt egentligen att singla ut rötäggen. MEN det kräver moderatorer som modererar objektivt utifrån regelverket. Det är och kommer alltid att vara grundläggande för att få rapporteringssystemet att fungera.
Någon föreslog AI-mods, och kan man få AI att förstå vad som är on och off topic i en viss tråd, så tror jag det vore super. Då skulle det bli 100% lika för alla åtminstone. Därmed inte sagt att det är objektivt, för det beror på hur AIn lärt sig.
Jag tycker att det nya systemet skulle bli mycket bättre om jag kunde se vilka inlägg jag anmält. Andra behöver inte kunna se.
EN tanke till, om någon rapporterar många inlägg och dessa sällan blir åtgärdade, så är den personen sannolikt en rapportmissbrukare, också här kan man enkelt singla ut missbrukarna. En sådan spärr bör dock sättas ganska konservativt, och dessutom kanske titta på mängden rapporter, någon som rapporterar mycket kanske skall ha lite mer slack om många inlägg ändå tas bort. Missbrukare rapporterar ofta inlägg som inte ens är nära en rapport. Det kanske skulle finnas en möjlighet för mods att markera ett inlägg som missbruksrapporterats, alltså rapporterats utan att ens vara tveksamt, och på så vis förstärka möjligheten att upptäcka rapportmissbrukare.
Återigen, det KRÄVER att modsen hanterar systemet objektivt enligt regelverket.
Ja, tyvärr är mitt förtroende för modsen på flashback sedan en tid tillbaka nära noll, då jag i många fall har noterat en extremt biaserad moderering från flera mods och extremt dåligt hanerade ifrågasättanden och klagomål. Häromsistens när jag bad en moderator att skicka mig ett inlägg som hen hade raderat, som jag var säker på inte bröt mot någon regel, så jag kunde dubbelkolla vad jag skrivit och framföra klagomål, så svarade bara svinet till moderator typ - Har jag någon skyldighet att skicka det till dig? Jag klagade till två olika admin och bad att få mitt inlägg skickat till mig, men ingen admin ens svarade mig. Det är bara ett exempel.
Så länge modsen inte gör sitt jobb som de förväntas, objektivt och lika för alla utifrån regelverk och praxis, så spelar det ingen som helst roll hur rapporteringssystemet läggs upp, det kommer ändå aldrig att fungera.