Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-09-11, 10:44
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Det är så klart sant. Fast de är ju tämligen usla. Och vem farao orkar lyssna på danska frivilligt? Dock är ju karaktärerna i Jönssonligan briljanta, till skillnad från originalet. Det är min bestämda uppfattning. Håller du inte med?

Jo jag föredrar också de tidiga svenska filmerna men så är vi ju svenskar och närmare 48 än 18.
Kidsen idag kanske föredrar annan still nu än vad vi gjorde för 40 år sedan?
Citera
2024-09-11, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Jag är inte speciellt imponerad av någon av de jag sett. Mitt intryck är att de levt högt på att de är på svenska och sågs av folk som var barn när de kom.

Fast hur roliga var Olsen-banden egentligen?
Citera
2024-09-11, 10:56
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Fast hur roliga var Olsen-banden egentligen?

Inte speciellt, om du frågar mig personligen.
Citera
2024-09-11, 11:00
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Jo jag föredrar också de tidiga svenska filmerna men så är vi ju svenskar och närmare 48 än 18.
Kidsen idag kanske föredrar annan still nu än vad vi gjorde för 40 år sedan?

Ja, visst är man närmare 48 än 18. Och det spelar garanterat in, när vi såg filmerna första gången. Du har rätt angående de yngre generationerna.

Angående de danska originalfilmerna har jag verkligen försökt att gilla dem, men det går inte. De framstår mest som olidliga pilsnerfilmer. Tyvärr.
Citera
2024-09-11, 11:17
Avstängd
Tanachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiggzor
Brunnberg har alltid varit en surgubbe, och förmodligen försöker han väl bara mjölka produktionen på pengar. Men om det nu är ett faktiskt försök att stoppa skiten, då får jag bannemig ge en eloge för den kulturgärningen. Det finns ingen orsak att köra vidare den här serien UTAN det gamla gardet för att några kostymer ska casha in.

Det är det vad han menar när han säger citat:

– Det handlar om att ta hänsyn till "upphovsmännen", det är det jag är ute efter. Man får fråga "oss" hur man ska göra och hur man ska bete sig.
Citera
2024-09-11, 11:31
Medlem
mishimas avatar
När man gör en sådan här remake är det ju självklart att ge Ulf Brunnberg och Björn Gustafsson varsin cameo-roll som en blinkning till de äldre filmerna. Det hade väl triggat hans ego tillräckligt.
Citera
2024-09-11, 11:34
Medlem
Tycker det är rätt.

Tänk om jag skulle göra en helt värdelös film och kalla den för star wars?
Citera
2024-09-11, 11:42
Medlem
Förstår inte problemet. Jag har inga som helst problem med att skilja de gamla filmerna som han var med i från alla nya varianter.

Varför skulle man anse att man typ "smutsar ned" Jönssonligan med remakes? Om vi tar tex lilla Jönssonligan som var skit. Det betyder ju inte att jag tycker att originalet plötsligt också är skit.

Eller om man jämför med filmer som man gör massa uppföljare till. Ta tex "Saw". Vet inte exakt hur många dom är uppe i dagsläget, men ca 10 st. Jag tyckte de första filmerna var bra, sen blir det ju upprepning i stort sett. Men bara för att jag tröttnade runt film 5 så betyder det ju inte att jag tycker att film 1 plötsligt också är skit...

Sen att han menar att man förstör ett varumärke eller nåt. Snacka om hybris...

Han kanske är rädd att någon remake utklassar hans filmer så att han får sluta sitt liv med att bli än mer bortglömd än vad han är...
Citera
2024-09-11, 11:59
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Förstår Brunnberg till fullo, och tycker han gör helt rätt. Varenda jädra Jönssonliganfilm efter det riktiga har ju varit kalkoner. Så usla att de drar originalfilmerna i smutsen och pissar på dem. Detta gäller även de filmer där barn agerat i någon variant, ren smörja, som givetvis bara gör sitt yttersta ör att parasitera på originalfilmerna. Det är för mig en gåta, att skådespelare av idag (somliga högt aktade) medverkar i denna skit och saknar all heder och moral och inte avstår.

Det man borde göra, är ju att restaurera dessa klassiska och oumbärliga originalfilmer till perfektion, och låta dem gå upp på biograferna igen. De skulle garanterat locka både gamla som nya besökare. Att SF saknar ryggrad är jag inte förvånad över. Svensk filmindustri har varit usel de senaste 25 åren, verkligen katastrofalt usel. Oerhört beklämmande med tanke på vilken enorm filmnation vi en gång var både gällande komedi och drama. Under ett par decennier kunde vi faktiskt mäta oss med övrig europeisk film - detta är givetvis svårt att förstå idag.

Kämpa vidare Brunnberg!

Det är rätt typiskt för Sverige. Vi är så skitnödiga att vi inte kan producera bra film. Både Danmark och Norge har sedan minst ett årtionde tillbaka kört om oss fullständigt
Citera
2024-09-11, 12:07
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erik.otuktsson
Det är rätt typiskt för Sverige. Vi är så skitnödiga att vi inte kan producera bra film. Både Danmark och Norge har sedan minst ett årtionde tillbaka kört om oss fullständigt

Håller med dig helt och hållet. Jag skulle rent av vilja påstå att de kört om oss gällande film i två decennier. Oerhört sorgligt med tanke vad vi levererade under årtionden. Vi kan ju trösta oss med att vi kan leverera teveserier iaf.

Problemet tror jag inte är brist på bra manusförfattarna, regissörer och skådisar. Utan det är Svenska Filminstitutet som är så ängsliga, vilsna och oförmögna att se skogen för alla träden. SF har fått för sig att det enda svenska folket vill se på bio är kalkon-komedier på juldagen. Någon borde byta ut ledning och chefer på momangen.

Visst produceras det ett och annat kostsamt drama per år. Men bevisligen är det skräp och medelmåttiga filmer. Att man haft mage att ge ut filmer av Alex Schulman och Sigge Eklund (båda är kalkonfilmer) istället för verkliga inovatörers alster, säger mycket om vår samtid och om SF:s oskarpa hjärnor.
Citera
2024-09-11, 12:20
Medlem
utforskarens avatar
Let the past be the past, alltså.

Om 50-60 år kommer ingen då levande människa ha en susning om vad ”Jönssonligan” är.
Såvida man inte fortsätter producera och marknadsföra sådana filmer med nya skådespelare, då.
Citera
2024-09-11, 12:32
Medlem
Vore intressant veta varför han valde just dynamit Harry att ta patent på då det inte ens är hans roll i Jönssonligan måste finnas nått bakomliggande till detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in