Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-11, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
En oväntad rubrik- Ulf Brunnberg aka vanheden har gått till domstol och fått patent på namnet ”dynamit Harry” (som för övrigt inte spelades av honom själv).

På detta sätt menar han nu att nya Jönssonligan filmen med premiär inte skall kunna gå upp på bio

” Jag är emot de här erbarmliga försöken till att göra ”Jönssonligan” till kommersiella biljettsäljare till varje pris, där man använder karaktärerna och varumärket ”Jönssonligan” till dumhet, säger han till Expressen.

Han försökte registrera varumärket i fjol hos Patent- och registreringsverket, men fick då avslag. Då överklagade han till Stockholms tingsrätt, som ger honom rätt.”

” En ny Jönssonligan-film har beräknad premiär på juldagen i år, med bland andra Robert Gustafsson i rollen som "Sickan" och Jonas Karlsson i Brunnbergs roll som Vanheden. Brunnberg vill nu hindra biograferna från att visa filmen.

– Det är distributörerna nu som får ta ställning till hur de ska göra, för jag är inte särskilt pigg på att de sänder den här nya filmen utan upphovsmannarätt, säger han till Expressen.”

Har Ulf Brunnberg blivit en sur gubbe och hur i helvete lyckas han få patent på dynamitharry och inte vanheden?

https://www.gp.se/kultur-noje/noje-kultur/ulf-brunnberg-far-ratt-till-dynamit-harry.623fe8c4-24b6-56a7-8d06-51738bc888b8

Mellan raderna gör jag tolkningen att han bara vill tjäna en slant.

För övrigt tveksamt att han fick igenom registreringen. Förstår det ursprungliga avslaget.
Citera
2024-09-11, 12:44
Medlem
Bartman777s avatar
Kan de inte i framtiden bara gå runt detta genom att kalla karaktären för "Harry"?
Citera
2024-09-11, 12:49
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Förstår Brunnberg till fullo, och tycker han gör helt rätt. Varenda jädra Jönssonliganfilm efter det riktiga har ju varit kalkoner. Så usla att de drar originalfilmerna i smutsen och pissar på dem. Detta gäller även de filmer där barn agerat i någon variant, ren smörja, som givetvis bara gör sitt yttersta ör att parasitera på originalfilmerna. Det är för mig en gåta, att skådespelare av idag (somliga högt aktade) medverkar i denna skit och saknar all heder och moral och inte avstår.

Det man borde göra, är ju att restaurera dessa klassiska och oumbärliga originalfilmer till perfektion, och låta dem gå upp på biograferna igen. De skulle garanterat locka både gamla som nya besökare. Att SF saknar ryggrad är jag inte förvånad över. Svensk filmindustri har varit usel de senaste 25 åren, verkligen katastrofalt usel. Oerhört beklämmande med tanke på vilken enorm filmnation vi en gång var både gällande komedi och drama. Under ett par decennier kunde vi faktiskt mäta oss med övrig europeisk film - detta är givetvis svårt att förstå idag.

Kämpa vidare Brunnberg!

Det är ju inte som att originalfilmerna är några filmiska mästerverk förvisso, även om man tyckte det som liten grabb. Flera av rullarna Brunnberg medverkade i var ju på gränsen till kalkon.
Citera
2024-09-11, 13:01
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Det är ju inte som att originalfilmerna är några filmiska mästerverk förvisso, även om man tyckte det som liten grabb. Flera av rullarna Brunnberg medverkade i var ju på gränsen till kalkon.

Jämför man Jönssonligan-filmerna med exempelvis Bergmans största verk så är det givetvis inga mästerverk. Det har du rätt i. Men i sin genre, vill jag hävda att filmerna håller mycket hög klass än idag. Komedier har ju en tendens överlag (i mitt tycke) att åldras halvdant. Väldigt få komedier (film som teveserier) överlever ju sin tjugoårsdag.

Nog har Brunnberg medverkat i tveksamma filmer, det håller jag med om, dock hör inte Jönssonligan dit, tycker jag. Däremot har jag aldrig förstått genren fars, det är outhärdligt enligt mig, och sådana har ju Brunnberg medverkat i (såväl på scén som på teve). Inte min påse.

Merparten stora svenska skådisar har ju medverkat i kalkoner och trams genom sina karriärer, beroende på deras smak och omdöme samt pengar. Robert Gustafsson är väl ett lysande exempel på detta. Det mesta han medverkat i är ju skit. Dock har han ju gjort enastående roller, både inom komedi och drama.

Brunnbergs roll i Fyra Nyanser Av Brunt var ju lysande exempelvis, trist att han inte fått göra mer seriösa roller på duken.
Citera
2024-09-11, 13:04
Medlem
Dom nya Jönnsonligan filmerna är som Jar Jar Binks i Star Wars. Allt efter Svarta Diamanten är skit.
Citera
2024-09-11, 13:14
Medlem
Har den blivit woke än? Jönssonligan med mörkhyade, araber och transor
Citera
2024-09-11, 13:23
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn

I en reboot från 2015 spelades Vanheden av en mörkhyad, Alexander Karim. Något av det sämsta som gjorts i film-sverige. Karim är som regel en grym skådis (främst i de teveserier jag sett honom i), och han gjorde sannolikt sitt yttersta som Vanheden, men Åsa-Nisse i Raketform framstår som en Oscars-kandidat i jämförelse.
Citera
2024-09-11, 13:27
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRmjI8kVCgpNqhgY5LzGs0duxrMLPcVJ hWEbA&s
Citera
2024-09-11, 13:31
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRmjI8kVCgpNqhgY5LzGs0duxrMLPcVJ hWEbA&s

Man lär ju säga att Jönssonligan var ett par decennier före sin tid där (På Mallorca). Sickan klädde ju även ut sig i den tidigare filmen Guldfeber till en städerska vid namn Anette, där de gipsade tysken Müllweiser (Sten Ljunggren)!
Citera
2024-09-11, 13:36
Medlem
Farbror Fazers avatar
Det är ju så klart otroligt fjantigt av uffe, även om han har rätt.

Smak är ju subjektivt, men även när man utgår ifrån att gamla filmerna var bäst och de nya mycket sämre, så är det väldigt löjligt att som en skådis ifrån de gamla delarna försöka patentera(?) och hindra biografer och nya inspelningar osv.

Ulf/vanheden var tveklöst coolast i alla filmer, nu skämmer han ut sig lite.
Citera
2024-09-11, 13:38
Medlem
dickachus avatar
Uffe har varit en surgubbe länge! Ingen som minns när hans villa bombades med ballebjörnar? 😂

https://m.youtube.com/watch?v=-tk_f1piEwM
Citera
2024-09-11, 13:50
Medlem
Flundran90s avatar
Tycker ändå den här inkarnationen har lite mer potential än Dorsin och pk-versionerna, Bara att Jonas Karlsson är med är ett plus. Robert G kanske kan ta en bärs med Brunnberg och lugna honom lite.

Måste dock säga att Robert tyvärr helt tappat förmågan att skådespela, men han är inte like irriterande som Henrik Dorsin. De andra skådespelarvalen tycker jag verkar lovande.
Senast redigerad av Flundran90 2024-09-11 kl. 13:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in