2024-09-10, 08:37
Medlem
När jag tänker på vilket klientel som vanligtvis åker elsparkcykel är jag inte alltför förvånad. Jag har själv bevittnat två olika olyckor på elsparkcykel . Sedan vill jag tillägga att det inte heller är ovanligt att mindre barn tillåts åka på dessa fordon, och då förstår ni själva hur föräldraskapet är funtade.

Så fort jag ser dessa fordon ute i trafik, håller jag mig alltid avsides eftersom jag vet vilka kategorier som framför fordonet. Det tragiska skulle jag säga är att sakna IQ och omdöme, samt sakna hänsyn, när du är bland gång- och cykeltrafikanter.
Citera
2024-09-10, 09:08
Medlem
D4Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysquo
Det är mer förvånande att det inte händer oftare. Flyger fram i 20 knyck, det lilla framhjulet åker ner i ett hål i marken eller slår i en kant och så gör föraren ett dyk rakt ner i asfalten med händerna kvar vid midjan. Om man skjutsar på den så blir det även extra knuff för föraren rakt ner i asfalten.

Händer nog mer ofta än folk tror, bara att det handlar om rejäla skrapsår, brutna armar etc. snarare än att folk dör.

Cykla istället gott folk.
Citera
2024-09-10, 09:49
Medlem
Man kör inte full, man kör inte och tittar i telefonen samtidigt då får man skylla sig själv!!
Man ska vara uppmärksam med både ögon och öron och vara beredd på att bromsa. Man kan inte tro att bilar ska stanna för en vid övergångsställen och bara köra, man måste se om bilarna sackar in eller inte. Har bara trillat en gång men det var slarv och var inte uppmärksam, ingen större skada och ingen annan var inblandad. Sonen får köra sin men bara med mig. Det är ett fordon och ingen leksak.
Citera
2024-09-10, 10:21
Avslutad
Människan åt blodförtunnande och hade fått en blödning i hjärnan. Han levde när han kom till sjukhuset.
Citera
2024-09-10, 10:33
Medlem
Hörde att killen spräckte skallen mot en trottoarkant.
Citera
2024-09-10, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
En van förare bromsar på korrekt vis (man använder främre benet, ståendes sidledes), är beredd/försiktig och har en viss vana av att köra och ramla. Jämför med skateboardåkare. Livsfarlig sport för Roger, 57. Men en ung person som vet hur man ska ramla kommer inte att skada sig alls i samma utsträckning trots konstanta fall i hög hastighet.

Enligt Folksam/STRADAS kartläggning av olyckor med elsparkcyklar så ligger snittåldern på skadade i Sverige på 30 år - närmare 70% av alla skadade är i åldrarna upp till 35 år, endast några få procent är över 55år.

Visserligen känns det inte som att det är så många 50-plussare som sänker sig till att glida runt på en töntig elsparkcylel, men du får inte glömma att "Roger 57" förmodligen åkte en hel del skateboard under 70-talet när i stort sett alla ungdomar åkte...
Citera
2024-09-10, 11:12
Avslutad
Någon som vet vem?
Citera
2024-09-10, 11:30
Avslutad
Huvet direkt ner i asfalten vid krasch. Har man tur krossar man bara käken och slår ut alla tänder.
Citera
2024-09-10, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HokaHoka
Någon som vet vem?
Snälla. Läs tråden. Roger för fan!
Citera
2024-09-10, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av totalyawesome
Enligt Folksam/STRADAS kartläggning av olyckor med elsparkcyklar så ligger snittåldern på skadade i Sverige på 30 år - närmare 70% av alla skadade är i åldrarna upp till 35 år, endast några få procent är över 55år.

Visserligen känns det inte som att det är så många 50-plussare som sänker sig till att glida runt på en töntig elsparkcylel, men du får inte glömma att "Roger 57" förmodligen åkte en hel del skateboard under 70-talet när i stort sett alla ungdomar åkte...

Det var inte menat att vara åldersspecifikt utan mer som ett extremt exempel avseende förmågan att falla säkert. Föga förvånande är majoriteten av skadade unga, eftersom det i huvudsak är unga som åker elsparkcykel. Men även bland unga ser man en oerhörd oförmåga att framföra fordonet. Många står jämfota vilket är helt fel i alla avseenden och direkt farligt. I övrigt är yngre än duktigare på att köra oförsiktigt till direkt livsfarligt, inte anpassa hastighet, inte följa regler, och att dricka alkohol innan färden.

För att förtydliga mitt exempel avseende förmåga att ramla säkert så kan vi istället jämföra en normal (och laglydig) yngre person van vid fordon/idrott/extremsport med en annan yngre person, överviktig, salongsberusad, på väg till förfesten i klackskor och med en systembolagspåse på styret. Vem tror du löper högst risk för olycka? Och i händelse av olycka, vem tror du har högst risk att spräcka skallen?

Elsparkcyklar är inte farligare än mycket annat vi sysslar med. Men som oskyddad trafikant på två hjul är man väldigt utsatt och det hjälper inte att de är så otroligt lättillgängliga i stan och att de framförs av dåliga och oansvariga förare. Det är lättillgängligheten, oansvariga förare och brist på kontroll som är boven i dramat. Inte fordonet.

Hade det stått uthyrningsbara bilar, motorcyklar eller mopeder runt varje gathörn som enkelt hyrs med ett klick på mobilen och ingen vidare kontroll så hade olycksstatistiken för dessa också sett väldigt tråkig ut.
Senast redigerad av MpunktM 2024-09-10 kl. 12:02.
Citera
2024-09-10, 12:47
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av houseelfdobby
Det sker inga olyckor om man kör ansvarsfullt.

Jag åker dagligen mellan jobb och hem och har sett hur illa dom flesta kör. Full blås i medförsbackar, 2 och 2 på en. Telefonen i handen. Tittar på kompisen som åker bredvid.

Kör vingligt, håller sig i te på en sida av vmgen, saktar inte in vid kurvor, vägkanter. Håller knte öga på hur vägen ser ut. Kör i full blåst när det är mörkt ute. Checkar inte av om ex en bil kommer vid övergångställe utan kör bara på. M.m

Ingen trafikvett övh.

Det är inte fel på sparkcyklar. Det är fel på den som åker på dom.

Jag har kört i flera år och aldrig haft en olycka.

Alla tvåhjuliga fordon som har hjul med liten diameter är extremt svåra att manövrera jämfört med dom som har större hjul.
Små hjul är bara lämpliga på HELT SLÄTT UNDERLAG typ betonggolv, att du klarar dig bra beror troligen på att du har både bra balans och konsekvenstänk.
Det enda som är bra med en elspark är den låga tyngdpunkten.

Det skulle vara krav på förarbevis för dom här leksakerna, då skulle det finnas åldersgräns, någon form av utbildning, ett bevis att förlora om man missköter sig och möjlighet för polisen att lagföra dom som inte framför dom på ett ansvarsfullt sätt.

Det blev krav på försrbevis för vattenskotrar till slut, av en anledning...
Citera
2024-09-10, 12:59
Medlem
Jag kör i jobbet å det är dagligen man få väja för dessa. Ännu värre är det kväll å helg när fyllskallar kör som utvecklingsstörda schimpanser. Växelvis på trottoar, cykelbana eller väg. Man ha ingen aning om deras nästa move.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in