Tack för alla svar! Har varit i kontakt med KFM som säger att det där kravet inte ska betalas.
Man undrar ju om utskicket var av misstag eller om det var ett fult försök.
Lite offtopic men jag själv hamnade ju i klistret pga samma skuldsanering då jag stod som borgenär på ett av lånen.
Ikano godkände saneringen, men sålde efter några månader hela fordran till Gothia Inkasso.
Talar jag med Kfm verkar ingen riktigt kunna regelverket (får olika svar, och handläggarna velar), och talar jag med Gothia så vill de ha varenda krona från mig.
Jag överväger att koppla in advokat i detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nicholassarkozy
Ja, spontant känns det som att hela poängen försvinner - då hade samtliga fordringsägare som inte beräknas få in aärskilt mycket deg på saneringen kunnat göra så.
Brukar ytterst sällan ge ekonomiska råd eller tips, men din sambo kanske kan kontakta skuldsaneringen på KFM och höra vad som gäller? Det värsta som kan hända är att hon måste betala dessa separat och det bästa är att hon inte behöver betala dom

Citat:
Ursprungligen postat av
VoktorDodka
Din sambo ska ringa sin handledare som hon fick hos KFM. Alla skulder ingår i skuldsaneringen och kan inte flyttas runt när den inletts. KFM har även gått ut i olika kanaler innan skuldsaneringen inleds för att informera att personen är på väg att få skuldsanering för att alla instanser ska få chans att yttra sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stygotius
Ja, du har missat något. En köpare av en fordran får INTE bättre rätt än säljaren. D.v.s har fordran ingått i skuldsaneringen ska din sambo bara betala enligt skuldsaneringsbeslutet. Hon ska inte alls betala hela den ursprungliga fordran, bara för att den är överlåten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ringhals3
Hej!
Sällar mig till skaran som tycker detta låter märkligt, var det verkligen en skuldsanering? Hon gjorde inte personlig konkurs?
Citat:
Ursprungligen postat av
UniversalRace
Väntar på fortsättningen.
Kan det vara så att vissa bolag sätter i system att sälja fodringar vid skuldsanering i hopp om att få in några kronor extra. Definitivt oetiskt och frågan är vad lagen säger? Som andra har sagt, ta detta med fogden