2024-09-09, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Kontrakt är viktigt. Sedan kan väl kompisen betala sin del direkt till föreningen.

Schysst deal du verkat fått till.

Nej du betalar, hur vet du annars att det blir gjort? De som har provat med att låta hyresgästen betala och det har strulat har grävt en grop åt sig själva med en stor spade.
Citera
2024-09-09, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HansNejmann
Jag är cirkus 22 år gammal. jag har köpt en lägenhet med hjälp av banken , och har en kollega som vill flytta in med mig för 50% av avgift + ränta på lånet.

det är väldigt lockande att säga ja eftersom jag har ett ledigt rum i rägenheten.

jag undrar bara om det är något jag måste tänka på? kommer skattemannen bli sur om jag blir swishad 4000kr per månad? kommer det kunna bli något problem om han adressändrar sig eller inte? måste vi skriva kontrakt på någonting?

tack för alla svar <3

Läs er brfs stadgar så inget är mot reglerna, men det kan jag inte tänka mig det är för man måste få hyra ut delar av sitt boende, om jag inte minns fel.

Sen blir du medlem i hyresgästföreningen för 80 kr/mån å tömmer alla frågor på dem, löst

Det sociala är dock frågan, tänk om din kollega är en plåga till hyresgäst? då ska du dras med honom dygnet runt, fifan

hade jag ägt en stor lägenhet och velat hyra ut hade jag hyrt ut den till en hårt studerande kvinnlig student. de har inte tid för bs, och tjejer är oftare mognare än killar. självklart ingen från utanför skandinavien, möjligen kan tjej från norden funka.
Citera
2024-09-09, 08:15
Medlem
ganghatarens avatar
Viktigt att skilja på inneboende och andra hand. Det finns speciella innsboendekontrakt att skriva ut på nätet. Använd dom. Även viktigt att besittningsrätten bortförhandlas. Hyr man som inneboende brukar det vara en månads uppsägning och inte tre som annars brukligt.

En inneboende ska normalt inte betala något för dina lån. Utan del av hyran samt eventuell möblering. Men kan du förhandla igenom så att han även betalar hälften av lån och räntor så kör. Riktigt bra deal i så fall.
Citera
2024-09-09, 08:43
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingtass
Det finns ingen besittningsrätt vid uthyrning av ett rum i egen bostad.

Okej. Då vet TS (och jag) lite mer.
Citera
2024-09-09, 09:33
Medlem
Är det en bra kompis eller bara en jobbig kollega? Att ha en person i sin lägenhet begränsar även dina egna aktiviteter.

Visst du sparar pengar. Se dock till att ni skriver i kontraktet att han har 1 månad utflyttning när du säger upp kontraktet.

Känner du att det kommer funka så kör på. Ta dock en deposition oavsett om han verkar bra. Börjar han förstöra saker så har du åtminstone något som täcker en del av det. 10 000kr deposition är rimligt.
Citera
2024-09-09, 09:56
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HansNejmann
vad menas med "bruksvärde"? hur mycket ska jag ta betalt om det är mer än hälften? kostnaden för mig är 8000 utan amortering. det är väl bara rätt att han betalar hälften?

Citat:
Bruksvärdet är det praktiska värdet lägenheten har ur hyresgästens synvinkel.

https://www.hyresgastforeningen.se/s...BoC7OAQAvD_BwE

Jämför med en hyresrätt i ditt område. Skatta hur stor procent av din lägenhet din hyresgäst utnyttjar och låt den betala den andelen av hyran och elräkningen. Dela på internet.

Citat:
Ursprungligen postat av ganghataren
En inneboende ska normalt inte betala något för dina lån. Utan del av hyran samt eventuell möblering. Men kan du förhandla igenom så att han även betalar hälften av lån och räntor så kör. Riktigt bra deal i så fall.

Sluta yra!!! Denna fråga har varit uppe så mycket i både vanlig och social media så nu ska vilken idiot som helst kunna skilja på månadsavgift och hyra.

I en bostadsrätt ska man utgå från bruksvärdet inget annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Det är helt rimligt med hälften, men vissa är krösas och få flå sin inneboende på så mycket så möjligt.

Men kontrakt är bra idé faktiskt!

Du har ingen aning om vad du snackar om. Det kan ju vara att TS har skitdåliga blancolån, varför ska kollegan betala halva den räntan?

Mer troligt har TS satt in en hel del pengar i lägenheten och får därför lägre ränta. Varför ska TS subventionera sin kollegas boende?

Du kanske vill swisha över lite pengar till mig varje månad? Varför inte? Det är en kollega inte en kärlekspartner vi pratar om.
Citera
2024-09-09, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
https://www.hyresgastforeningen.se/s...BoC7OAQAvD_BwE

Jämför med en hyresrätt i ditt område. Skatta hur stor procent av din lägenhet din hyresgäst utnyttjar och låt den betala den andelen av hyran och elräkningen. Dela på internet.

Sluta yra!!! Denna fråga har varit uppe så mycket i både vanlig och social media så nu ska vilken idiot som helst kunna skilja på månadsavgift och hyra.

I en bostadsrätt ska man utgå från bruksvärdet inget annat.

Du har ingen aning om vad du snackar om. Det kan ju vara att TS har skitdåliga blancolån, varför ska kollegan betala halva den räntan?

Mer troligt har TS satt in en hel del pengar i lägenheten och får därför lägre ränta. Varför ska TS subventionera sin kollegas boende?

Du kanske vill swisha över lite pengar till mig varje månad? Varför inte? Det är en kollega inte en kärlekspartner vi pratar om.

Varför ska jag ge dig pengar? Jag hyr inte rum hos dig.

Är du månne tidigt på flaskan idag?
Citera
2024-09-09, 13:33
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Varför ska jag ge dig pengar? Jag hyr inte rum hos dig.

Är du månne tidigt på flaskan idag?

Varför ska TS ge pengar till en kollega? Om än indirekt.
Citera
2024-09-09, 16:32
Medlem
Skriv ett avtal.
Vilka utrymmen ska hyresgästen ha tillgång till?.
Var tydlig med vilka regler som gäller angående de utrymmen som båda ska använda.
Vad ska ingå gällande köksutrustning, internet, el etc.

Här finns ett exempel på avtal.
https://bopoolen.nu/wp-content/uploa...oolen_2020.pdf
Citera
2024-09-09, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Jag har inte bott i Sverige på flera år men har lärt att bankerna är väldigt strikta.
Om man får för mycket pengar på kontot får man alltid svara på frågor.
Om du tänker på att du kanske kommer att ha en inneboende i tre år så kan du räkna med att det blir mycket pengar. Det inne
Det innebär att du kanske kommer upp på 150.000 på tre år som ett exempel. Naturligtvis kommer bankerna att fråga väldigt mycket.
Sedan kan du få problem med Skatteverket också som alltid vill ha lite grann i kassan.

Det bästa jag skulle råna dig till er att ta cachen kontant. Man använder väl fortfarande pengar och sedlar idag. Du slipper att få många frågor.
Sedan kanske du kan öppna ett nytt konto och sätta in pengarna på en annan bank och dribbla lite.
Jag tror att detta funkar bra utan att du får massa frågor i onödan.
Extremt obefogad rädsla. Får själv in mycket mer än så många gånger i månaden utan frågor. Och och det ändå skulle bli en fråga är det ju bara att säga att man delar bostad med en annan. Det är inte olagligt eller konstigt och kommer inte leda till följdfrågor.
Gällande skatt så får du ta emot 40 000 kr. Om året utan skatt, så det blir eventuellt bara på den överskjutande delen och det i sin tur är extremt liten chans att det ens kollas..
Citera
2024-09-09, 22:25
Medlem
Kontrakt är enkla. Skriv ett ordentligt sådant.
Citera
2024-09-10, 03:45
Medlem
SmygerOmkrings avatar
Har inte den inflyttade rätt att kräva sin del av bostaden efter att ha varit med och betalat avgifter och ränta på lån, trots att denna inte har den finansiella bördan av att vara den som krävs att betala lånet av banken varje månad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in