• 1
  • 2
2024-09-09, 05:01
Medlem
Jag är cirkus 22 år gammal. jag har köpt en lägenhet med hjälp av banken , och har en kollega som vill flytta in med mig för 50% av avgift + ränta på lånet.

det är väldigt lockande att säga ja eftersom jag har ett ledigt rum i rägenheten.

jag undrar bara om det är något jag måste tänka på? kommer skattemannen bli sur om jag blir swishad 4000kr per månad? kommer det kunna bli något problem om han adressändrar sig eller inte? måste vi skriva kontrakt på någonting?

tack för alla svar <3
Citera
2024-09-09, 05:36
Medlem
sebastian66s avatar
Jag har inte bott i Sverige på flera år men har lärt att bankerna är väldigt strikta.
Om man får för mycket pengar på kontot får man alltid svara på frågor.
Om du tänker på att du kanske kommer att ha en inneboende i tre år så kan du räkna med att det blir mycket pengar. Det inne
Det innebär att du kanske kommer upp på 150.000 på tre år som ett exempel. Naturligtvis kommer bankerna att fråga väldigt mycket.
Sedan kan du få problem med Skatteverket också som alltid vill ha lite grann i kassan.

Det bästa jag skulle råna dig till er att ta cachen kontant. Man använder väl fortfarande pengar och sedlar idag. Du slipper att få många frågor.
Sedan kanske du kan öppna ett nytt konto och sätta in pengarna på en annan bank och dribbla lite.
Jag tror att detta funkar bra utan att du får massa frågor i onödan.
Citera
2024-09-09, 05:38
Medlem
zombie-nations avatar
Skriv ett riktigt kontrakt.

Uppge för banken var pengarna kommer ifrån.

Han ska vara skriven där han har mest dygnsvila.
Citera
2024-09-09, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HansNejmann
tack för alla svar <3
Kontrakt är viktigt. Sedan kan väl kompisen betala sin del direkt till föreningen.

Schysst deal du verkat fått till.
Citera
2024-09-09, 06:05
Medlem
Man får hyra ut ett rum för 50000 kr om året utan att betala skatt. Kolla med bostadsrättsföreningen och ditt/kollegans försäkringsbolag så allt är ok. Banken bryr sig inte om att du får pengar så länge du sköter ditt lån. Fundera en runda extra kring om du vill ha en person till i din bostad? Lycka till!
Citera
2024-09-09, 06:10
Medlem
tokens avatar
Skriv ett tydligt hyresavtal. Så att kollegan inte kan kräva besittningsrätt.
Citera
2024-09-09, 06:17
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
och har en kollega som vill flytta in med mig för 50% av avgift + ränta på lånet.
<3

Nej nej nej nej

Din avgift och din ränta har inte ett smack med vad din kollega ska betala i hyra.

Din inneboende ska betala bruksvärdet för att hyra ett rum på samma ställle i din stad.

Varför skulle du ge pengar till din kollega?
Citera
2024-09-09, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Nej nej nej nej

Din avgift och din ränta har inte ett smack med vad din kollega ska betala i hyra.

Din inneboende ska betala bruksvärdet för att hyra ett rum på samma ställle i din stad.

Varför skulle du ge pengar till din kollega?

vad menas med "bruksvärde"? hur mycket ska jag ta betalt om det är mer än hälften? kostnaden för mig är 8000 utan amortering. det är väl bara rätt att han betalar hälften?
Citera
2024-09-09, 06:42
Medlem
Citat:
vad menas med "bruksvärde"? hur mycket ska jag ta betalt om det är mer än hälften? kostnaden för mig är 8000 utan amortering. det är väl bara rätt att han betalar hälften?

Det är helt rimligt med hälften, men vissa är krösas och få flå sin inneboende på så mycket så möjligt.

Men kontrakt är bra idé faktiskt!
Citera
2024-09-09, 06:45
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Jag är cirkus 22 år gammal. jag har köpt en lägenhet med hjälp av banken , och har en kollega som vill flytta in med mig för 50% av avgift + ränta på lånet.

det är väldigt lockande att säga ja eftersom jag har ett ledigt rum i rägenheten.

jag undrar bara om det är något jag måste tänka på? kommer skattemannen bli sur om jag blir swishad 4000kr per månad? kommer det kunna bli något problem om han adressändrar sig eller inte? måste vi skriva kontrakt på någonting?

tack för alla svar <3

Ha ett hyreskontrakt där allt står. Glöm inte det där med besittningsrätten.
Citera
2024-09-09, 06:53
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Ha ett hyreskontrakt där allt står. Glöm inte det där med besittningsrätten.
Det finns ingen besittningsrätt vid uthyrning av ett rum i egen bostad.
Citera
2024-09-09, 07:01
Medlem
Har gjort detta tidigare, inga problem med banken.

Påskrivet kontrakt om uthyrning av rum/inneboende, kontraktet ska var påskrivet innan inflytt. Du ska även ha fått första hyran innan inflytt. Kan inte detta lösas så är det en strulis och dessa vill vi inte ha att göra med när det gäller våra bostäder. Etter ytterligare filter kan vara att kräva en fet deposition.

Är det en person som du vill ha i din lägenhet? Se till att din lägenhet inte blir stadens Partylägenhet. Tänk på att DU är ansvarig mot föreningen för vad DIN hyresgäst hittar på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in