• 1
  • 2
2024-09-08, 13:56
Medlem
Enligt Ratsit gjorde Frantzén en förlust 2023 på 142 000kr. Hur funkar det? Eller tänker jag fel?

http://Restaurang Frantzén AB i Stoc... Info | Ratsit

Har hört att Antonia Ax:son Johnson sponsrar Frantzén med miljoner för att krogen Frantzén ska överleva?

Är det sant?
Citera
2024-09-08, 14:08
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aroblin
Enligt Ratsit gjorde Frantzén en förlust 2023 på 142 000kr. Hur funkar det? Eller tänker jag fel?

Har hört att Antonia Ax:son Johnson sponsrar Frantzén med miljoner för att krogen Frantzén ska överleva?

Är det sant?

https://www.ratsit.se/5567376354-Restaurang_Frantzen_AB

De har en del lån, knappt tjugofem miljoner, kanske betalar av på dem tills de är ungefär plus-minus noll. Omsättningen växer ganska stadigt så det går nog ingen nöd på dem.
Citera
2024-09-08, 14:13
Medlem
Glostrups avatar
Jag vet inte om Frantzén betalar en marknadsmässig hyra för lokalen, men det är inte alls omöjligt att hyresvärden (Ax:son Johnson) anser att det finns ett värde i att en av världens bästa restauranger ligger i deras fastighet och anpassar hyran därefter. Tror dock att det är svårt att få reda på hur det ligger till.

Frantzén har ju expanderat rätt hårt, med restauranger i Singapore och Dubai, Shanghai och Bangkok, så det är kanske inte konstigt om det har pressat deras ekonomi.
Citera
2024-09-08, 14:15
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Skulle inte förvåna mig, att driva trestjärnig krog blir du sällan rik på. De pengar som tjänas tjänas på sidouppdrag krogen genererar men faktureras via annat bolag.

Men generellt att bli rik på att vara krögare och samtidigt jaga stjärnor är svårt...mycket svårt
Citera
2024-09-08, 14:17
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
De har en del lån, knappt tjugofem miljoner, kanske betalar av på dem ...
... samtidigt växer lånen enl allabolag.
Citera
2024-09-08, 14:23
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
... samtidigt växer lånen enl allabolag.

Ser väl ut som att de kortfristiga minskar. Du kan ju titta på årsredovisningarna.
Citera
2024-09-08, 14:24
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Skulle inte förvåna mig, att driva trestjärnig krog blir du sällan rik på. De pengar som tjänas tjänas på sidouppdrag krogen genererar men faktureras via annat bolag.

Men generellt att bli rik på att vara krögare och samtidigt jaga stjärnor är svårt...mycket svårt

Instämmer. Oerhört svårt att ens överleva som krögare, och ännu mindre sannolikhet att bli rik. Framgångsrika krögare (typ Jureskog) har i stort sett alltid andra verksamheter vid sidan av, typ att de investerar i fastigheter eller är affärsänglar av något slag.

Inte ens om man driver en Michelinkrog är det lätt att göra pengar. Råvaror, lokal och personal är dyrt, det finns en ständig sårbarhet och det räcker med en dålig recension för att man ska konka.
Citera
2024-09-08, 14:25
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:

Är det sant?
var har du hört det?
På samma sätt som jag nu ser att du skriver detta här?
Citera
2024-09-08, 14:32
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:

Är det sant?
Restaurang Frantzén AB gjorde en omsättning på 60 mille och en vinst på 10 mille.
Det är djävlit bra resultat.
Antonia är med som delägare
Citera
2024-09-08, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Restaurang Frantzén AB gjorde en omsättning på 60 mille och en vinst på 10 mille.
Det är djävlit bra resultat.
Antonia är med som delägare

Det låter lysande Frantzén måste vara en av Sveriges mest lönsamma krogar? Var kan man läsa om det i Aftonbaldet eller Expressen?
Citera
2024-09-08, 15:39
Efter lågkonjunkturen slutade ju medelsvensson att låna sig till att äta ute hela tiden. Klart det inte finns bra kundunderlag för en riktigt fin restaurang i medelmjölkssverige.

De får öppna en "smash usa super burger yummy happy go lucky pit stop street cab restaurant" som sidoverksamhet.
Citera
2024-09-08, 15:43
Medlem
Vore konstigt om Frantzén inte går plus med tanke på deras hutlösa priser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in