2024-09-06, 19:33
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Jag lyssnade en timma. Och jag häpnar över hur ni beskriver hans ståndpunkter.

Ge konkreta exempel.
Citera
2024-09-06, 19:43
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det ena behöver ifs inte utesluta det andra. Vad han exakt menade vet nog bara han själv. Jag noterar iaf att han ljuger och fabulerar fritt, så det skulle inte förvåna mig särdeles om han pratade om tyska läger i allmänhet. Men skulle jag gissa skulle jag nog göra samma tolkning som dig.

Men kolla videon ca 47 in in. Det kan inte bli tydligare att han talar om krigsfångar och politiska fångar som en följd av kampanjen i öst, att de inte hade mat för att föda alla dessa fångar osv. Det handlar alltså inte om några utrotningsläger för judar.

(Sedan kan han ju iofs vara antisemit, men det vet jag inget om. Jag tycker bara att det är ett lågvattenmärke när CNN - och Vita huset - utan grund stämplar folk som förintelseförnekare).
Citera
2024-09-06, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
NEJ Darryl Cooper är inte min idol!

Hans påståenden om Churchill är helt åt helvete.

Men påståendet från Vita huset om att han förnekar den planerade judeutrotningen är fel. Cooper pratar om hanteringen av krigsfångar i öst där det saknades planering. Rätt ska vara rätt.

Vad är det han säger om Churchill som är fel om man får fråga? mvh
Citera
2024-09-06, 20:00
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Men kolla videon ca 47 in in. Det kan inte bli tydligare att han talar om krigsfångar och politiska fångar som en följd av kampanjen i öst, att de inte hade mat för att föda alla dessa fångar osv. Det handlar alltså inte om några utrotningsläger för judar.

Nja. Det är så han kommer in på ämnet. Sen pratar han om krigsfångar "and people they rounded up". Jag vet inte vad det här är för tomte, aldrig hört talas om honom, men sättet han beskrev Churcill m.m. på gör att jag blir misstänksam att det här skulle kunna vara ett lite covert sätt att antyda att förintelsen egentligen bara handlade om typ matbrist. Jag tror som sagt du har rätt och du kanske vet betydligt mer om Darryl Cooper, men jag litar inte riktigt på den där clownen så jag håller mina alternativ öppna på glänt tillsvidare

Man kan ju notera också att av amerikanska krigsfångar hos tyskarna dog endast 1 %, att jämföra med typ 50 % av ryska krigsfångar. Och man kan vidare notera att tyskarna satte fångar i oerhört hårt arbete, vilket såklart kräver än mer föda. Så det här med matbrist är ju redan från början en märklig sak att ta upp som förklaring. Tycks ju betydligt tydligare att de helt enkelt behandlade människor extremt olika väl, baserat på deras härkomst.

Citat:
(Sedan kan han ju iofs vara antisemit, men det vet jag inget om. Jag tycker bara att det är ett lågvattenmärke när CNN - och Vita huset - utan grund stämplar folk som förintelseförnekare).

Om de dragit slutsatsen utifrån endast den här videon håller jag med om det är riktigt illa. Det finns andra saker med videon som borde kritiseras istället.
Citera
2024-09-06, 20:12
Avstängd
kyrkstockens avatar
Citat:
Ge konkreta exempel.
Jag vill inte gå in på vad enskilda skriver. Men hans synpunkter på churchill är intressanta. Att det antagligen fanns ett stor mellanrum mellan NC och WC. Han säger att WC är extremen i andra ändan.

Den timmen jag såg förnekade han inte nazisterna, bara framhöll att det finns en officiell historia som inte får ifrågasättas. Det är ju definitivt så i fallet nazi-tyskland. Men han nämner också lincoln och den amerikanska revolutionen (sedan tycker jag han har fel om lincoln och inbördeskriget. Det finns ju absolut en komplex historia runt lincoln och anledningen till att förklara krig).

Sedan känner jag inte till honom. Har bara lyssnat denna timme. Jag kanske tar honom på orden då jag själv vill se en fördjupning av vad som skedde egentligen och han kanske vill förneka nazismen.

Men jag kan bara recensera vad jag såg.
Citera
2024-09-06, 20:12
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Nja. Det är så han kommer in på ämnet. Sen pratar han om krigsfångar "and people they rounded up". Jag vet inte vad det här är för tomte, aldrig hört talas om honom, men sättet han beskrev Churcill m.m. på gör att jag blir misstänksam att det här skulle kunna vara ett lite covert sätt att antyda att förintelsen egentligen bara handlade om typ matbrist.
Är det inte den nazistiska s.k "hungerplanen" han menar tro?
Där planeras det redan innan invasionen av Sovjet att flera miljoner ryssar medvetet ska få svälta ihjäl så att landet avfolkas och kan befolkas på nytt av arier.
Citera
2024-09-06, 20:18
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Är det inte den nazistiska s.k "hungerplanen" han menar tro?
Där planeras det redan innan invasionen av Sovjet att flera miljoner ryssar medvetet ska få svälta ihjäl så att landet avfolkas och kan befolkas på nytt av arier.

Han beskriver ju allting som närmast en olycka. "Oj, vi fick miljoner krigsfångar, det såg vi inte komma, nu tvingas vi bygga läger och vi vet inte hur vi ska mata dem och miljoner bara råkade dö". Det här är en riktig liten råtta vi har att göra med.
Citera
2024-09-06, 20:18
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Jag vill inte gå in på vad enskilda skriver.

Så det går bra att säga att massa folk fultolkar Darryl Cooper, men du vill inte ge ett enda exempel?

Citat:
Men hans synpunkter på churchill är intressanta. Att det antagligen fanns ett stor mellanrum mellan NC och WC. Han säger att WC är extremen i andra ändan.

Ge konkreta exempel här då?

Citat:
Den timmen jag såg förnekade han inte nazisterna, bara framhöll att det finns en officiell historia som inte får ifrågasättas. Det är ju definitivt så i fallet nazi-tyskland.

Den där clownen ifrågasätter inte, han ljuger och förvanskar.
Citera
2024-09-06, 20:21
Medlem
Nu är det ju så att England historiskt fått bära glorian, men 1939 bar det Frankrike som hade världens mäktigaste arme, och det var Frankrike som dikterade de allierades politik på kontinenten.
Citera
2024-09-06, 20:24
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Han beskriver ju allting som närmast en olycka. "Oj, vi fick miljoner krigsfångar, det såg vi inte komma, nu tvingas vi bygga läger och vi vet inte hur vi ska mata dem och miljoner bara råkade dö". Det här är en riktig liten råtta vi har att göra med.
Exakt samma sak hände iofs med armeérna från USA och det brittiska imperiet efter Normandie.
Dvs tyska soldater kapitulerade fortare än man kunde ta hand om dom så jänkarna byggde läger där krigsfångarna fick sova under bar himmel med minimala matransoner.

Trots det dog bara en bråkdel av dom fångarna jämfört med ryssarna som fångades av tyskarna.
Citera
2024-09-06, 20:28
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Exakt samma sak hände iofs med armeérna från USA och det brittiska imperiet efter Normandie.
Dvs tyska soldater kapitulerade fortare än man kunde ta hand om dom så jänkarna byggde läger där krigsfångarna fick sova under bar himmel med minimala matransoner.

Trots det dog bara en bråkdel av dom fångarna jämfört med ryssarna som fångades av tyskarna.

Exakt. En BRÅKDEL dog. Så ta inte ens upp det som jämförelse då för helvete! Jag är så trött på den här jävla historierelativiseringen där vi ska låtsas som att väst gjorde samma saker som tyskarna m fl. DET ÄR INTE SANT!
Citera
2024-09-06, 21:05
Medlem
RedXs avatar
Citat:

Så här kommer diskussionen in på ämnet (ut transkriberingen från avsnittet):

Citat:
“I got in trouble with my podcast partner, Jaco Willink, one time, because he's a New England Dutchman, whose family is near and dear to their Dutch, but very near and dear to their heart that Winston Churchill is a hero. Well, everyone loves Churchill. He really thinks that.

And I told him that I think, and maybe I'm being a little hyperbolic, maybe, but I told him, maybe trying to provoke him a little bit, that I thought Churchill was the chief villain of the Second World War. Now, he didn't kill the most people. He didn't commit the most atrocities.”

Majoriteten av klippen som cirkulerar börjar någon minut senare.

Han nämner även (även detta inkluderas inte i de cirkulerande klippen):

Citat:
“You know, Germany, look, they put themselves into a position, and Adolf Hitler is chiefly responsible for this, but his whole regime is responsible for it, that when they went into the East in 1941, they launched a war where they were completely unprepared to deal with the millions and millions of prisoners of war, of local political prisoners and so forth, that they were going to have to handle.

They went in with no plan for that. And they just threw these people into camps, and millions of people ended up dead there. You know, you have like letters as early as July, August 1941 from commandants of these makeshift camps that they're setting up for these millions of people who are surrendering or people they're rounding up.

And so it's two months after, a month or two after Barbara Rocha was launched. And they're writing back to the high command in Berlin saying, we can't feed these people. We don't have the food to feed these people.

“And one of them actually says, rather than wait for them all to slowly starve this winter, wouldn't it be more humane to just finish them off quickly now? And so this is like two months into the invasion, right? And like my view on this, I argue with my Zionist interlocutors about this all the time with regard to the current war in Gaza.

Look man, like maybe you as the Germans, you felt like you had to invade to the east. Maybe you thought that Stalin was such a threat, or that if he launched a surprise attack and seized the oil fields in Romania, that you would now not have the fuel to actually respond and you'd be crippled and all of Europe would be under threat and whatever it was, whatever it was, like maybe you thought you had to do that. But at the end of the day, you launched that war with no plan to care for the millions and millions of civilians and prisoners of war that were gonna come under your control.”

Om man lyssnar på hela avsnittet framstår han som långt mer balanserad än vad han framstår när någon enstaka minut klippts ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in