2024-09-06, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Det där är en lika dum fråga som att fråga "vad ska du göra med pengarna när du har sålt aktierna?"
Du verkar verkligen inte förstå vad en investering är. Skor du använder kan man också se som en investering, skillnaden är bara att det är en investering som garanterat kommer minska i värde, därför ser ingen det som en investering för de flesta menar med investering en investering som har potential att öka i värde. Likna det med att investera i en aktie som har varslat för risk för konkurs om du vill. Allt som är bestående på något sätt är en investering. Ett paket cigaretter som du röker upp är såklart ingen investering för där har du inte kvar något när du har använt det. Att köpa mat skulle man kunna se som en investering i sin överlevnad och hälsa även fast det försvinner när du äter upp den.

Det är verkligen inte jämförelse då aktierna antagligen inte håller dig torr eller varm. Ditt basala behov av att ha tak över huvudet och mat i magen går alltså före eventuella vinster. Därför kan inte en bostad eller ett par skor vara en investering, men tro det du om det får dig att sova bättre om kvällarna
Citera
2024-09-06, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Du skrev att du kunde vara skuldfri när du går i pension, och jag undrade vad vitsen med det skulle vara.

Sedan påpekade jag att du inte kan räkna med vad en bostad kostar i inköp och dividera med månader du har till pension (och amorteringar).

Vad du menar med kassaflöde förstår jag inte alls.
Ok, ”skuldfri” då, eller relativt skuldfri.

Med kassaflöde menar jag att jag fokuserar hellre på att ha låga kostnader i förhållande till min pension istället för vad bostaden är värt i kronor och ören. Den enda gången värdeökningen är intressant för mig är om det till exempel leder till att min belåningsgrad går under 50%.

Men som sagt, jag ser hellre amortering av huset som att mina månadskostnader blir lägre med tiden än om huset ökar i värde eller inte.

Vissa tycker det är bättre att bo i en hyresrätt och ha pengar på banken istället men jag är mer intresserad av att bo billigt.
Citera
2024-09-06, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slagghacka
Nej men du påstår däremot att man tjänar pengar på att belåna sig för att konsumera en villa med det enda argumentet att du ska sälja villan.

Så när du bestämt dig för att ”sluta bo” så ska du då ligga i diket med dina miljoner? Eller om du säljer med förlust, då får du ligga i diket med dina skulder?

Sluta tro att din belånade bostad är en investering. Det är konsumtion för att bo, för dom allra allra flesta förknippat med stora kostnader. Mycket stora kostnader nu när räntan går upp och priserna på fastigheter går ner, för dom som belånat sig till enorma summor, 4-5 miljoner och uppåt.

Det går för övrigt att bo mer eller mindre gratis (eller iaf. otroligt billigt) i såkallade ”Tiny house” så det finns ett tredje alternativ som varken gör en till lånetorsk eller göder en redan fet hyresvärd.

Har du kortslutning eller?
Om man vill köpa ny bostad eller för den delen hyra en bostad, så är det ju bara att göra det, precis som alla andra som inte köper bostad…

Du argumenterar som att du är efterbliven.

Du har oftast (ja oftast) en lägre månadskostnad för ett eget boende, bostadsrätt eller hus om du så vill, än om du hyr något.

Den enda skillnaden är att killen med köp-bostad har något av värde att sälja efter X antal år.

Hissen går inte ända upp.
Senast redigerad av Cooltrayne 2024-09-06 kl. 17:48.
Citera
2024-09-06, 17:57
Medlem
slagghackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Har du kortslutning eller?
Om man vill köpa ny bostad eller för den delen hyra en bostad, så är det ju bara att göra det, precis som alla andra som inte köper bostad…

Du argumenterar som att du är efterbliven.

Du har oftast (ja oftast) en lägre månadskostnad för ett eget boende, bostadsrätt eller hus om du så vill, än om du hyr något.

Den enda skillnaden är att killen med köp-bostad har något av värde att sälja efter X antal år.

Hissen går inte ända upp.

Ja du har ju inga argument kvar, som kommer med påhopp. Uppenbarligen är detta en känslosam diskussion för dig, du har svårt att ta in fakta.
Överbelånad? Stressad ekonomi?
Citera
2024-09-06, 18:00
Medlem
Faszoms avatar
Om man har en diversierad portfölj kan ett hus vara en bra idé. Problemet är väl när folk som oftast har sin största förmögenhet i huset. Dvs som TS var inne på, behöver man pengar kan man inte sälja sin bostad då det är allt man har.
Citera
2024-09-06, 18:26
Medlem
Rektangels avatar
Det faktum att löneutvecklingen generellt över tid ökar mer än inflationen gör att reala tillgångar är bra passiva placeringar. Särskilt när inflationen (prisstegringarna) inte kompenseras med motsvarande ränta

Det finns en anledning till att kronan faller i värde. Vi lägger inte våra besparingar i sparkontot just därför utan skuldsätter oss just för att dra fördel av detta.

De som bygger upp kapital investerar främst utomlands vilket just driver kronan ännu lägre nedåt.
Ju mer allmänheten sparar för sin pension ju mer försvagas kronan. Då tillväxten inte finns här i Sverige

Notan hamnar hos dem som lever från lön till lön och via importerad inflation drabbas av prishöjningar och sänkt levnadsstandard. Slutsatsen blir att vi över tid byggt upp detta genom att hålla en för låg ränta som gjort att kapital inte stannat inom landet p g a dålig tillväxt utan sökt sig utomlands, att vi inte sparar i vår egna valuta då detta är vansinne p g a räntenivån som inte ger kompensation, vilket nu bakvägen gjort medelklassen högt skuldsatt, fått skenande bostadspriser samt omöjliggjort de yngre generationerna att kunna flytta hemifrån.

Sparande på sparkonto hinner helt enkelt aldrig ifatt de skenande priserna på bostadsmarknaden/löneutvecklingen vars utveckling främst följer löneutvecklingen. De som i sin tur båda slår inflationen.

De som gynnats är de med stark löneutveckling med lån på bostad som säkerhet investerat utomlands där tillväxten sker. Särskilt nasdaq 100 de sista 20 åren.
Senast redigerad av Rektangel 2024-09-06 kl. 18:32.
Citera
2024-09-06, 18:39
Medlem
Rektangels avatar
Förutom detta har vi en urbanisiering som gör att alla med bostäder inte får del av detta.
Bara de som äger bostäder med en växande arbetsmarknad (städer) har kunnat surfa på utvecklingen.

Bor du i glesbygd/landsbygd och där idag bygger ett hus har du redan när du flyttat in tappat drygt hälften av kapitalet som lagt ned i boendet. Värdet i bostaden följer helt enkelt arbetsmarknaden på orten.

En etta i storstad har idag samma värde som ett helt villakvarter i glesbygd/landsbygd eftersom kostnader för diesel/bensin gör det omöjligt att arbetspendla. Inte underligt att miljöpartiet har föga sympatier i dessa områden.
Citera
2024-09-06, 18:49
Medlem
Problemet är ju att pengarna är låsta i huset...visst har det stigit i värde som fan under alla år...
hade hellre hyrt mitt hus å fått loss pengarna...när jag dör tar ju nån annan huset bara...
Citera
2024-09-06, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slagghacka
Nej men du påstår däremot att man tjänar pengar på att belåna sig för att konsumera en villa med det enda argumentet att du ska sälja villan.

Så när du bestämt dig för att ”sluta bo” så ska du då ligga i diket med dina miljoner? Eller om du säljer med förlust, då får du ligga i diket med dina skulder?

Sluta tro att din belånade bostad är en investering. Det är konsumtion för att bo, för dom allra allra flesta förknippat med stora kostnader. Mycket stora kostnader nu när räntan går upp och priserna på fastigheter går ner, för dom som belånat sig till enorma summor, 4-5 miljoner och uppåt.

Det går för övrigt att bo mer eller mindre gratis (eller iaf. otroligt billigt) i såkallade ”Tiny house” så det finns ett tredje alternativ som varken gör en till lånetorsk eller göder en redan fet hyresvärd.
Men herrejävlar nu får ju folk skärpa sig!!!

Konsumera in villa, nu får du för fan gå och kamma dig!

Vad blir det härnäst, att folk konsumerar aktier?
Att folk investerar i resor till Mallis?!
Citera
2024-09-06, 19:32
Medlem
Man köper en bostad för att man vill bo där. Ofta handlar det om att man inte kan hyra liknande objekt.

De flesta sitter fast i bostadsmarknaden i närmare 50 år. Tittar jag på min omgivning så är det mycket få som har sålt av sig bostad som 60-åring för att flytta till en hyresrätt så att de kan använda pengarna till "roliga saker".

En klar majoritet har bott kvar i villan tills det är dags att flytta rakt in på ålderdomshemmet då de inte längre klarar av ett eget boende. Kan därför inte riktigt se att det är en investering att äga sitt boende. Däremot så kan det ofta vara bra ekonomiskt att äga sitt boende. Man kan bo i objekt som inte går att hyra och detta till en rimlig kostnad.
Senast redigerad av Mynicname 2024-09-06 kl. 19:42.
Citera
2024-09-06, 20:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Beror ju helt på vad för bostad du köper

Ex. (Förenklat, inte räknat med skatter och att man lånat 100% vid köpet och inte amorterat av något, men principen är samma)

Du köper bostad i storstad för 3 miljoner och säljer för 6 miljoner 10 år senare, löser lånet på 3 miljoner och har 3 miljoner kvar,och flyttar till mindre ort och köper ett hus för 3 miljoner, som kostade 1,5 miljon för 10 år sen.

Man har nu ett hus för 3 miljoner utan lån, medans den som bodde i hyresrätt och vill köpa samma hus får pynta in 3 miljoner.

Hade bostadsmarknaden stått helt stilla hade man haft ett hus för 1,5 miljoner med 1,5 miljoner i lån istället.

Så klart det går att realisera vinsten. Och någon som vill hoppa på och köpa hus efter 30 år i HR ligger hopplöst efter jämfört med den som sitter på ett hus sen 30 år.

Det enda du bevisade med ditt inlägg är att hus på landet är billigare än i stan. Det är fortfarande inte en investering när villkoret för ett realisera vinsten är att du måste flytta till Grängesberg.

Jämför med att investera i aktier. Man säljer dom sen är vinsten din att göra exakt vad du vill helt utan villkor eller krav att flytta eller bo i en hyresrätt som andra förslagit i tråden.
Citera
2024-09-06, 20:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Man får ju bo på precis samma villkor som alla andra hyrestorskar.

Så för att svara på din fråga så är det ju en utmärkt investering som inte bara genererar miljoner, man slipper ju bo i Rinkeby under tiden också!
Men var ska man bo när man säljer huset? Förklara gärna det, var det nu man ska flytta till ett getto för att få loss vinsten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in