Citat:
Ursprungligen postat av
Skojardumedmig
Finns de någon sida kvar mrkoll, merinfo birthday etc alla dessa går det ju att "ta bort sig" upplysning var ju "the last boss" som har "paus" om man ej orkar ringa skv dessutom behöver man förövrigt personnummer om man ringer skv ? Eller räcker det med namn och efternamn hur som helst vilka sidor finns det som det fortfarande står adress kvar på
Man behöver inte personnummer men det måste gå att identifiera personen, så Anders Andersson funkar inte, men med tex mellannamn och bostadsort kan man nog ringa in personen rätt snabbt.
Du har därmed helt rätt ang att borttagning från söktjänsterna inte skyddar mot begäran till Skatteverket, men jag ser detta som två olika saker. Vill någon hitta just dig som individ går det att lösa. Syftet med att ta bort sig helt från söktjänsterna handlar nog oftare om att skydda sig från bedragare som trålar efter personuppgifter och allmänt snokande. Det ska nog rätt mycket till för att man ska ringa Skatteverket för att begära ut uppgifter tillhörande en individ man avser begå brott mot.
Utifrån tråden har även andra aktörer än Upplysning trasslat emellanåt, framförallt mrkoll och Ratsit (som drog tillbaka tabortmig-funktionen en period). Men jag har fått intrycket att de alla oftast gett med sig i slutändan och tagit bort personen.
Så ja, såvitt jag vet är den sista bergväggen borta (så länge Save inte smider nya planer), eller något nytt as dyker upp. Men med tanke på utvecklingen den senaste tiden tror jag få är sugna på att lägga massa pengar på att starta upp en ny söktjänst av detta slag, eftersom den kan tvingas stänga ned när som helst.
Vi vet ju fortfarande inte säkert varför Upplysning stängde ner, men att det skedde så kort efter EU-domen indikerar iaf att det äntligen börjar bli lite svettigt för parasiterna. Vill man ge sig in i denna bransch med någon form av långsiktighet är det nog mer pragmatiskt att satsa på företagssök.