2024-11-26, 20:24
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finkelvolten
Jag är bekväm och citerar mig själv:

Ja det behövs en av ordentlig ändring av det här. Missbruket av YF och idioter med utgivningsbevis skapar oreda
Citera
2024-11-26, 22:00
Medlem
kanonkukens avatar
Hur skrapar dessa företag upp all information så snabbt? Varför löses inte detta problem tekniskt? Skulle inte skatteverket kunna ha en daglig begränsning i antal sökningar per person eller företag. Privatpersoner kan fortfarande få fram all information enligt offentlighetsprincipen, men man hindrar att vinstdrivande företag suger upp all information på ett ögonblick. Myndigheter och samhällsviktiga företag får dispens.
Citera
2024-11-27, 00:49
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanonkuken
Hur skrapar dessa företag upp all information så snabbt? Varför löses inte detta problem tekniskt? Skulle inte skatteverket kunna ha en daglig begränsning i antal sökningar per person eller företag. Privatpersoner kan fortfarande få fram all information enligt offentlighetsprincipen, men man hindrar att vinstdrivande företag suger upp all information på ett ögonblick. Myndigheter och samhällsviktiga företag får dispens.
Du kan kolla på SPAR vilka företag som hämtat uppgifter på dig, där brukar det dyka upp mycket intressant, skatteverket har jag redan varit i dispyt med de hävdar vem som helst får hämta mina personuppgifter där och att de är offentliga.
Citera
2024-11-29, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haresEar
Mailade ratsit med mallen som står här, fick detta svar, samt svar om en länk till borttagande:

Hej
Tack för ditt meddelande.

Ratsits verksamhet faller under det skydd som ges av Yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) och Tryckfrihetsförordningen (TF). Ratsit.se har ett utgivningsbevis utfärdat av Myndigheten för press, radio och tv (MPRT), vilket innebär att publiceringen av information på vår webbplats är skyddad av dessa grundlagar.

Detta innebär att GDPR inte är tillämplig i vår behandling av personuppgifter när den strider mot YGL eller TF, eftersom dessa grundlagar står över GDPR i sådana fall. Den information som publiceras på Ratsit omfattas därför av grundlagsskydd, och vi har ingen laglig skyldighet att radera uppgifterna enligt GDPR när det gäller vår publiceringsverksamhet.

Använd den här länken för att ta bort dig från Ratsit.
Länken är giltigt i 24 timmar och kan endast användas en gång.

Fick exakt samma svar. Vad ska man svara på detta nu då för att bli borttagen från Ratsit?
Citera
2024-11-29, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodbaronz
Fick detta till svar av ratsit:

Hej
Tack för ditt meddelande.

Ratsits verksamhet faller under det skydd som ges av Yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) och Tryckfrihetsförordningen (TF). Ratsit.se har ett utgivningsbevis utfärdat av Myndigheten för press, radio och tv (MPRT), vilket innebär att publiceringen av information på vår webbplats är skyddad av dessa grundlagar.

Detta innebär att GDPR inte är tillämplig i vår behandling av personuppgifter när den strider mot YGL eller TF, eftersom dessa grundlagar står över GDPR i sådana fall. Den information som publiceras på Ratsit omfattas därför av grundlagsskydd, och vi har ingen laglig skyldighet att radera uppgifterna enligt GDPR när det gäller vår publiceringsverksamhet.

Använd den här länken för att ta bort dig från Ratsit.
Länken är giltigt i 24 timmar och kan endast användas en gång.
https://www.ratsit.se/tabort/************************

Sökmotorer uppdaterar indexeringen av din personrapport automatiskt inom några veckor efter att du tagit bort dina uppgifter på Ratsit.

Med vänlig hälsning
Sophie

Har du lyckats få bort dig från Ratsit?
Citera
2024-11-29, 08:33
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5789islife
Fick exakt samma svar. Vad ska man svara på detta nu då för att bli borttagen från Ratsit?

Jag fick en länk för borttagande, så lite konstigt svar.
Citera
2024-11-29, 09:38
Medlem
finkelvoltens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5789islife

Du behöver inte svara. Du tar bort dig med länken (inom 24 tim).

Citat:
Ursprungligen postat av haresEar
Jag fick en länk för borttagande, så lite konstigt svar.

De skickar det svaret eftersom ni skickat krav på borttagning med hänvisning till GDPR. Eftersom de inte håller med om att GDPR gäller i fallet så skriver de detta i sitt svar. Men de skickar med tabort-länken ändå eftersom de låter folk ta bort sig oavsett lagstöd. GDPR-texten är därmed helt onödig att skicka till till Ratsit, då det räcker att begära borttagning.

Detta är i alla fall min tolkning av det hela. Själv försvann jag från Ratsit utan trassel.
Senast redigerad av finkelvolten 2024-11-29 kl. 09:42.
Citera
2024-11-30, 16:34
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pOXE
Hur lång tid tog det för er att bli helt borttagna från mrkoll?

Fyllde i formulären och mailade för flera dagar sen.

Använde mallen från första inlägget.

Fortfarande kvar på mrkoll.
Blev du borttagen till slut? Och behövde du göra nåt extra?

Jag har följt guiden och försökt ta bort mig från alla sidor. De enda som sa nej var biluppgifter (och mrkoll men de skickade ändå länk så jag kunde ta bort mig) men nu två dygn senare är jag kvar på varenda sida. Allt från eniro till mrkoll. Har signerat med bankID på alla det gick men fortfarande kvar...
Citera
2024-11-30, 19:18
Medlem
pOXEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Blev du borttagen till slut? Och behövde du göra nåt extra?

Jag har följt guiden och försökt ta bort mig från alla sidor. De enda som sa nej var biluppgifter (och mrkoll men de skickade ändå länk så jag kunde ta bort mig) men nu två dygn senare är jag kvar på varenda sida. Allt från eniro till mrkoll. Har signerat med bankID på alla det gick men fortfarande kvar...

Lyckades att bli borttagen överallt.

Jag började ta bort mig från alla hemsidor för länge sen när tråden var ny.

Vissa sidor tar ju lite tid innan de tar bort dig några veckor tog det för mig.

Biluppgifter hämtar namn, adress mm från Ratsit som jag förstår det så det gäller att bli borttagen från Ratsit för att namn, adress mm ska försvinna från biluppgifter.

Upplysning.se där behövdes en IMY anmälan för att de skulle ta bort mig - detta tog 1-2 månader.

Är inte med på lexbase och det är omöjligt att ta bort sig därifrån just nu, för mig spelar lexbase ingen roll tycker att lexbase kan vara kvar om det gäller allvarliga brott.

De har kanske blivit hårdare med borttagningen då det är så många som vill ta bort sig, jag vet inte, försök igen.
Senast redigerad av pOXE 2024-11-30 kl. 19:40.
Citera
2024-11-30, 20:34
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pOXE
Lyckades att bli borttagen överallt.

Jag började ta bort mig från alla hemsidor för länge sen när tråden var ny.

Vissa sidor tar ju lite tid innan de tar bort dig några veckor tog det för mig.

Biluppgifter hämtar namn, adress mm från Ratsit som jag förstår det så det gäller att bli borttagen från Ratsit för att namn, adress mm ska försvinna från biluppgifter.

Upplysning.se där behövdes en IMY anmälan för att de skulle ta bort mig - detta tog 1-2 månader.

Är inte med på lexbase och det är omöjligt att ta bort sig därifrån just nu, för mig spelar lexbase ingen roll tycker att lexbase kan vara kvar om det gäller allvarliga brott.

De har kanske blivit hårdare med borttagningen då det är så många som vill ta bort sig, jag vet inte, försök igen.
Jag verkar ha blivit borttagen från det mesta nu förutom från mrkoll. Det är ju typ den sidan man mest vill bli borttagen från. Men googlar man mitt namn dyker jag fortfarande upp och man ser ju förhandsvisad info. där men trycker jag sen på exempelvis hitta.se så blir det felkod. Verkar som det tar ett tag att försvinna från Google, därför trodde jag att jag var kvar på alla sidor men verkar vara Google som har kvar uppgifter. Och eftersom de visar förhandsvisad info. (typ adress, telnr osv.) spelar det ju ingen roll att man är borta från de sidorna men hoppas och antar att det försvinner från Google efter ett tag.

Jag har inte åkt fast för en enda kriminell handling någonsin så Lexbase finns jag inte på och vill inte bli borttagen pga. att jag finns i nåt brottsregister för det finns jag inte men tycker det är fel att mina uppgifter ska finnas så fritt på nätet. Har också haft fullt med telefonförsäljare/scammers genom åren.
Citera
2024-11-30, 21:07
Medlem
pOXEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Jag verkar ha blivit borttagen från det mesta nu förutom från mrkoll. Det är ju typ den sidan man mest vill bli borttagen från. Men googlar man mitt namn dyker jag fortfarande upp och man ser ju förhandsvisad info. där men trycker jag sen på exempelvis hitta.se så blir det felkod. Verkar som det tar ett tag att försvinna från Google, därför trodde jag att jag var kvar på alla sidor men verkar vara Google som har kvar uppgifter. Och eftersom de visar förhandsvisad info. (typ adress, telnr osv.) spelar det ju ingen roll att man är borta från de sidorna men hoppas och antar att det försvinner från Google efter ett tag.

Då har du 3 alternativ för att bli borttagen från google.

1. Uppdatera länkarna så att det mesta försvinner snabbt.

2. Begära borttagning helt, detta kan bli krångligt ifall man tar bort sig från sidorna först då google kommer se error inte kunna besöka länkarna som du vill ta bort för att du redan är borttagen från de sidorna.

3. Vänta 1-2-3 månader tills du automatiskt försvinner från google.

Just pga du är fortfarande kvar på mrkoll skulle jag snabbt som fan använda alternativ 2 på mrkoll.

Alternativ 1.

Lägg in alla länkar här så försvinner det mesta info från google inom 48 timmar och helt efter 1-2-3 månader.

Detta uppdaterar informationen bara och då du inte finns med på de sidorna kommer väldigt mycket info döljas snabbt. Inte allt men mycket av det.

https://search.google.com/search-console/remove-outdated-content

Alternativ 2.

Detta är det korrekta borttagningen från google men ibland nekar google det ifall man tar bort sig från hemsidorna först då google får upp error och inte kan hitta personlig info när de besöker länkarna.

Citat:
Begära borttagning av personligt innehåll från Google Sök

https://reportcontent.google.com/forms/rtbf

Använt denna mall som skäl till borttagning...
1) This page is about me because it includes specific personal details, such as my name and address. The content directly identifies me, and these details are private and sensitive.

(2) The continued presence of this information violates my rights under the General Data Protection Regulation (GDPR). Specifically, it infringes on my right to privacy and data protection as outlined in Article 17 (Right to Erasure) of the GDPR. The information is no longer necessary for the purposes for which it was originally collected or processed, and its continued publication is not justified by any overriding legitimate interest, thus requiring its removal to comply with EU data protection laws.

Alternativ 3.

Bara att vänta tills google själva uppdaterar, tar upp till 1-2-3 månader.
Senast redigerad av pOXE 2024-11-30 kl. 21:40.
Citera
2024-11-30, 21:38
Medlem
pOXEs avatar
Man ska ta bort sig i denna ordningen om man ska göra detta korrekt.

1. Ta bort alla länkar från google först.

2. Ta bort sig från hemsidorna.

3. Nu är det bara att vänta tills allt från google försvinner automatiskt. Detta kan ta 1-2-3 månader.

4. Ifall du fukkat upp kan du alltid dölja rätt mycket info via denna länk, du ber google hämta ny information från länken enkelt sagt.

https://search.google.com/search-console/remove-outdated-content
Senast redigerad av pOXE 2024-11-30 kl. 22:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in