2024-09-02, 12:56
Medlem
1FFs avatar
Vill man kolla sina nedladdningar med c:a 72 olika skannrar istället för Windows Defenders enda, använd detta tillägg: https://virustotal.readme.io/docs/browser-extensions

Det skannar automatiskt ens nedladdade filer, vilket ökar på säkerheten.
Citera
2024-09-03, 08:47
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Vill man kolla sina nedladdningar med c:a 72 olika skannrar istället för Windows Defenders enda, använd detta tillägg: https://virustotal.readme.io/docs/browser-extensions

Det skannar automatiskt ens nedladdade filer, vilket ökar på säkerheten.

Vad är det för fel på Windows Defender? Jag vet att du inte gillar den p.g.a att du tycker den segar ner datorn, men på en modern dator borde ju inte prestandaförlusten vara så stor?
Citera
2024-09-03, 10:36
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Vad är det för fel på Windows Defender? Jag vet att du inte gillar den p.g.a att du tycker den segar ner datorn, men på en modern dator borde ju inte prestandaförlusten vara så stor?

Tack för att du frågade så jag fick en chans att göra ett klargörande.

Windows Defender är ett utmärkt Av som är ett av de absolut bästa, jag använder det själv. Det ersatte det tidigare Essentials och det vart en rejäl uppgradering för säkerheten på Windows som därmed vart mer komplett. Men det är inte perfekt!

T.ex är prestandapåverkan klart märkbar, även på kraftigare datorer, och även bristen på olika manuella inställningar av olika egenskaper är otillfredställande. Man måste ändra i registret för att göra dessa inställningar, eller i viss mån installera 3:dje parts program.

Varför en VirusTotal-skanner? W.Defender är bara en skanner, VT gör detsamma med c:a 72 skannrar där bl.a alla de bästa ingår. Större sannolikhet helt enkelt att berörd fil inte är skadlig. Det smidiga med att ha tillägget är ju att man behöver inte göra något mer än att installera det, det gör sitt jobb självt, d.v.s skannar alla nedladdningar automatiskt efter det.

Passar även på att nämna programmet - Configure Defender av Andy Ful, som höjer WD:s skyddsnivå. Med dessa 2 extra program så blir säkerheten på Windows gedigen. Bägge sköter sig själva efter installation och konfiguration, tar lite utrymme och belastar inte datorn. De finns knappt utan bara - "är där och gör sitt jobb".
Senast redigerad av 1FF 2024-09-03 kl. 10:52.
Citera
2024-09-04, 14:08
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Tack för att du frågade så jag fick en chans att göra ett klargörande.

Windows Defender är ett utmärkt Av som är ett av de absolut bästa, jag använder det själv. Det ersatte det tidigare Essentials och det vart en rejäl uppgradering för säkerheten på Windows som därmed vart mer komplett. Men det är inte perfekt!

T.ex är prestandapåverkan klart märkbar, även på kraftigare datorer, och även bristen på olika manuella inställningar av olika egenskaper är otillfredställande. Man måste ändra i registret för att göra dessa inställningar, eller i viss mån installera 3:dje parts program.

Varför en VirusTotal-skanner? W.Defender är bara en skanner, VT gör detsamma med c:a 72 skannrar där bl.a alla de bästa ingår. Större sannolikhet helt enkelt att berörd fil inte är skadlig. Det smidiga med att ha tillägget är ju att man behöver inte göra något mer än att installera det, det gör sitt jobb självt, d.v.s skannar alla nedladdningar automatiskt efter det.

Passar även på att nämna programmet - Configure Defender av Andy Ful, som höjer WD:s skyddsnivå. Med dessa 2 extra program så blir säkerheten på Windows gedigen. Bägge sköter sig själva efter installation och konfiguration, tar lite utrymme och belastar inte datorn. De finns knappt utan bara - "är där och gör sitt jobb".

Snicksnack!
Defender är väl känt för att inte hindra smittor av några slag ifrån att först slå till mot din dator och först SEDAN så lyckas defender hitta smittan, och även då så har defender (oavsett vilka suspekta hittepå-program man än installerar) alltid haft otroligt svårt att inaktivera och ta bort de smittor som defender lyckas upptäcka..

Kolla bara på t.ex. reddits antivirus relaterade trådar så ser du direkt att defender inte går att lita på..
Konstant dyker det upp nya trådar där folks Defender har hittat redan installerade smittor (vilket är alldeles för sent) och där defender inte klarar av att hantera rensningen av dessa smittor.

Defender är ett undermåligt skydd som endast ska skydda dig i tiden mellan att du avinstallerat ett 3-e parts antivirus och tills att du installerat nytt 3e-parts antivirus.
Citera
2024-09-04, 15:24
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Defender är ett undermåligt skydd som endast ska skydda dig i tiden mellan att du avinstallerat ett 3-e parts antivirus och tills att du installerat nytt 3e-parts antivirus.
Så jävla dåligt verkar det inte vara:
https://www.av-test.org/en/antivirus...r-4.18-241213/

Men det saknar ju en del funktioner som man kan komplettera med själv, t.ex. Adblocker by default i Brave.
Citera
2024-09-05, 10:19
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Så jävla dåligt verkar det inte vara:
https://www.av-test.org/en/antivirus...r-4.18-241213/

Men det saknar ju en del funktioner som man kan komplettera med själv, t.ex. Adblocker by default i Brave.

Ehhh... Kollade du ens på det jag sa om Reddit??
Där framgår övertydligt att Defender har stora problem. Alla smittor som detekteras redan finns på hårddisken, defender hindrar m.a.o. inte smittorna INNAN de hunnit köras i datorn (=dvs. smittorna hinner köras, installerats och göra sitt fula arbete).

Bra antivirus ser till att blockera smittorna INNAN de hunnit köras av datorn.

Lägg sedan till att när Defender misslyckats med att blockera smittorna INNAN de landat i datorn, då klarar inte defender av att rensa bort smittorna!
Precis vad som om och om igen visas på reddits antivirus-relaterade trådar..
Citera
2024-09-05, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Bra antivirus ser till att blockera smittorna INNAN de hunnit köras av datorn.
Håller helt med. Därför kör man en sandbox-lösning för att se till att eventuella virus körs i en isolerad miljö. Jag har kört och kommer fortsätta köra Sandboxie på Windows i flera år nu, och det fungerar klockrent.
Citera
2024-09-05, 13:11
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av segernisse
Håller helt med. Därför kör man en sandbox-lösning för att se till att eventuella virus körs i en isolerad miljö. Jag har kört och kommer fortsätta köra Sandboxie på Windows i flera år nu, och det fungerar klockrent.
Samma här, jag använder sandboxing dom extremt få gånger som jag laddar ned en executable annat än genom 100 % legit källa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in