Citat:
Ursprungligen postat av
Pecka-
Vad är det för fel på Windows Defender? Jag vet att du inte gillar den p.g.a att du tycker den segar ner datorn, men på en modern dator borde ju inte prestandaförlusten vara så stor?

Tack för att du frågade så jag fick en chans att göra ett klargörande.
Windows Defender är ett utmärkt Av som är ett av de absolut bästa, jag använder det själv. Det ersatte det tidigare Essentials och det vart en rejäl uppgradering för säkerheten på Windows som därmed vart mer komplett. Men det är inte perfekt!
T.ex är prestandapåverkan klart märkbar, även på kraftigare datorer, och även bristen på olika manuella inställningar av olika egenskaper är otillfredställande. Man måste ändra i registret för att göra dessa inställningar, eller i viss mån installera 3:dje parts program.
Varför en VirusTotal-skanner? W.Defender är bara en skanner, VT gör detsamma med c:a 72 skannrar där bl.a
alla de bästa ingår. Större sannolikhet helt enkelt att berörd fil inte är skadlig. Det smidiga med att ha tillägget är ju att man behöver inte göra något mer än att installera det, det gör sitt jobb självt, d.v.s skannar alla nedladdningar automatiskt efter det.
Passar även på att nämna programmet - Configure Defender av Andy Ful, som höjer WD:s skyddsnivå. Med dessa 2 extra program så blir säkerheten på Windows gedigen. Bägge sköter sig själva efter installation och konfiguration, tar lite utrymme och belastar inte datorn. De finns knappt utan bara - "är där och gör sitt jobb".