När jag satt och åt min mosters hemgjorda underbara köttsoppa idag började jag fundera på hur man egentligen tillverkar buljongtärningar och hur man får de så extremt kompakta.
Jag vet ju hur man tillverkar buljong på ben, men hur tillverkar man buljongtärningar på grönsaker? Det lär ju vara massor av tillsatser och sånt tjafs, men ändå. Någon som lite lagom pedagogiskt kan förklara hur de gör? Jag vore tacksam för alla tappra försök.
A, men det vore ppenbarligen spännande att veta hur de gör.
Ingen som vet?
Fetter som är härdade smälter inte i rumstemperatur. Det är härdade fetter i exempelvis chokladgodis och liknande för att godiset inte ska rinna ut. Antagligen blandar bulkongtärningstillverkaren härdade fetter med salt, smakämnen och andra tillsatser.
Gissningsvis så kokar de en starkt koncentrerad fond, vilken de låter torka, eller frystorka möjligen, till pulver och sen pressas de ihop till kuber. Finns ju buljongpulver också.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!