2006-08-18, 12:36
Medlem
acoruzazis avatar
När jag satt och åt min mosters hemgjorda underbara köttsoppa idag började jag fundera på hur man egentligen tillverkar buljongtärningar och hur man får de så extremt kompakta.

Jag vet ju hur man tillverkar buljong på ben, men hur tillverkar man buljongtärningar på grönsaker? Det lär ju vara massor av tillsatser och sånt tjafs, men ändå. Någon som lite lagom pedagogiskt kan förklara hur de gör? Jag vore tacksam för alla tappra försök.
Citera
2006-08-18, 15:44
Medlem
Bråkmakarns avatar
Kolla innehållsförteckningen. Innehåller säkerligen massa härdade fetter, salt, smakämnen, kryddor och liknande.

Vet inte hur dom gör. Bättre att göra egen fond och frysa in
Citera
2006-08-18, 18:15
Medlem
acoruzazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Kolla innehållsförteckningen. Innehåller säkerligen massa härdade fetter, salt, smakämnen, kryddor och liknande.

Vet inte hur dom gör. Bättre att göra egen fond och frysa in

A, men det vore ppenbarligen spännande att veta hur de gör.

Ingen som vet?
Citera
2006-08-19, 21:30
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acoruzazi
A, men det vore ppenbarligen spännande att veta hur de gör.

Ingen som vet?
Fetter som är härdade smälter inte i rumstemperatur. Det är härdade fetter i exempelvis chokladgodis och liknande för att godiset inte ska rinna ut. Antagligen blandar bulkongtärningstillverkaren härdade fetter med salt, smakämnen och andra tillsatser.
Citera
2006-08-21, 10:02
Medlem
Gissningsvis så kokar de en starkt koncentrerad fond, vilken de låter torka, eller frystorka möjligen, till pulver och sen pressas de ihop till kuber. Finns ju buljongpulver också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in