Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-08-30, 14:20
Medlem
Som rubriken lyder. Det är lika bra att ni erkänner att längst bak i kryddskåpet har ni någon mystisk kryddburk stående med bäst före datum som gick ut för minst tio år sedan.

Hittade själv en öppnad burk spiskummin med bäst för juni 2016. Nog gick den att använda efter ett luktprov.

Nå, hur har ni det med era kryddor?
Citera
2024-08-30, 14:21
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voldemar
Som rubriken lyder. Det är lika bra att ni erkänner att längst bak i kryddskåpet har ni någon mystisk kryddburk stående med bäst före datum som gick ut för minst tio år sedan.

Hittade själv en öppnad burk spiskummin med bäst för juni 2016. Nog gick den att använda efter ett luktprov.

Det är riktigt bra faktiskt. Inga konstigheter alls.
Citera
2024-08-30, 14:40
Medlem
Glorfindels avatar
Kinesisk soja. Bäst före datum hösten 2021.

Då skall tilläggas att jag flyttade till mitt nuvarande boende under 2022. Jag har således flyttat med en flaska gammal soja. Vad gjorde jag nu när jag tittat på flaskans bäst före datum? Ställde tillbaka den, förstås. Får slänga den någon annan gång.
Citera
2024-08-30, 14:41
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:

Inga konstigheter här heller . Lagar ordentligt med mat och storkok så kryddor går åt.
Köper inga konstiga kryddor som inte används.

Har en flaska liquid smoke som "gått" ut men det är rökt vatten så tar inte bäst före på
allt för stort allvar, så länge det inte börjar växa något mysko i den.
Citera
2024-08-30, 14:53
Medlem
Citat:

Nu är tävlingen över, men: https://www.matsmart.se/stories/matsmart-alskar/taevling-jakten-pa-sveriges-aeldsta-krydda
Citera
2024-08-30, 14:56
Medlem
MyJustices avatar
Polsk kyckling krydda gick ut 2016
Grekisk kryddblandning
Köpt 2014
Citera
2024-08-30, 15:01
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Jag har inget kryddskåp, däremot en låda. Andra lådan uppifrån i en av de tre hurtsarna i köksinredningen.

Där förvaras absolut inga gamla kryddor. Lagar mycket mat så det är rotation på burkarna.
Citera
2024-08-30, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jag har inget kryddskåp, däremot en låda. Andra lådan uppifrån i en av de tre hurtsarna i köksinredningen.

Där förvaras absolut inga gamla kryddor. Lagar mycket mat så det är rotation på burkarna.

Jag har ett kryddskåp. Eller snarare två.

Först har jag ett skåp med två dörrar, glasdörrar. Där har jag glas och muggar.
Sen har jag ett till skåp. Också med två dörrar, men inte av glas. Där har jag tallrikar.
Efter det kommer ett skåp igen. Åter med två dörrar. Igen inte i glas. Där har jag plast-burkar, skålar osv.
Nästa är ett skåp för min köksfläkt. Dörren är av trä. Där har jag en del kryddor där det får plats.
Sen kommer ytterligare ett skåp, med dörr av trä. Där har jag fler kryddor.

Jag tycker mig ha hyffsad rotation på kryddorna, men såklart finns det nån gammel-burk nånstans.

Tipset i tråden vill jag skicka vidare från en kollega jag har: Han köper bara grillkrydda, då den ju innehåller allt man behöver. Gärna i 500g-förpackning.
Citera
2024-08-30, 15:16
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorfindel
Kinesisk soja. Bäst före datum hösten 2021.

Då skall tilläggas att jag flyttade till mitt nuvarande boende under 2022. Jag har således flyttat med en flaska gammal soja. Vad gjorde jag nu när jag tittat på flaskans bäst före datum? Ställde tillbaka den, förstås. Får slänga den någon annan gång.

Öppnad?
Citera
2024-08-30, 15:19
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Jag hittade Cayennepeppar som gick ut 1997. Tyckte de var så roligt att jag inte slängt den. Ingen aning om hur det kommer sig att den överlevt alla flyttlass genom åren, men så är det.

Självklart så använder jag inte burken, utan den ligger kvar i kryddskåpet för nostalgins skull. Jag slänger det mesta som gått ut rent generellt.
Senast redigerad av mickenyqvist123 2024-08-30 kl. 15:22.
Citera
2024-08-30, 15:20
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Nej jag har aldrig några gamla kryddor, har bara några stycken som jag använder så dom är lätt att använda upp i tid. Så är det med allt i köket, har så minimalt med mat så inget glöms bort eller blir gammalt.
Citera
2024-08-30, 15:32
Medlem
Karmans avatar
Vitlökspulver med bäst före 2013 stod längs in...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in