Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-08-30, 15:47
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voldemar
Som rubriken lyder. Det är lika bra att ni erkänner att längst bak i kryddskåpet har ni någon mystisk kryddburk stående med bäst före datum som gick ut för minst tio år sedan.

Hittade själv en öppnad burk spiskummin med bäst för juni 2016. Nog gick den att använda efter ett luktprov.

Nå, hur har ni det med era kryddor?

Jag har en burk med Cirkels (Coops gamla märke) malda kanel från typ 1989.
Funkar till julegröten varje år!
Citera
2024-08-30, 15:51
Medlem
Riddarhusets avatar
var tvungen att gå ut å kolla om jag hade några vintagekryddor.
En jättestor burk lagerblad - fem år
En burk mango curry till fisk å kyckling - fyra år
MEN !!- TRE öppnade påsar med ANIS!! - fem år + en påse pomeransskal
Förmodligen från tiden då jag köpte all bakutrustning som kan tänkas för att baka surdegsbröd.
Fick aldrig till det så kryddorna blev kvar
---------------
Kan man använda anis å pomeransskal i matlagning?
Citera
2024-08-30, 16:00
Medlem
4yoonlys avatar
Har nästan mer kryddor än man kan hitta på en valfri ICA hemma. Så det finns otaliga kryddor som säkert har gått förbi bäst före-datum. Kan dock inte komma på någon just nu, och orkar inte gå igenom allt... Jag har kryddhylla (full) en hel bokhylla full och halva diskbänken full med kryddor... och kryddblandningar...
Citera
2024-08-30, 16:05
Medlem
Hittade mald kryddpeppar från 1997.
Citera
2024-08-30, 16:06
Medlem
anon42s avatar
Har några plåtburkar som ärvdes av mormor. Inga bäst föredatum men ser ut att vara 70 eller som senast 80-tal. Flera oöppnade så jag vete sjutton vad hon tänkte ha dem till. Dog 2010.

Sen har jag såklart mina egna också som har hängt med i 10-15 år,
Citera
2024-08-30, 16:07
Medlem
Gift44s avatar
Fänkålsfrön i en plåtburk. Bäst före-datum på fröna var december 2001. Lite mindre än hälften kvar.
Funderar på att slänga...
Citera
2024-08-30, 16:18
Medlem
Onanikrems avatar
Har massor av kryddor som gått ut för ca fyra år sedan.. funkar finfint fortfarande. Lagade kycklinggryta hos morsan i somras, kinesiska sojan gick ut 2011... Skvättade på fingret och den smakade som vanligt, gick i grytan gjorde den och grytan är numera uppäten utan sjukdomstillstånd. Sojan var kanske hardcore, men torrkryddor tappar bara lite smak över åren... Inget att hetsa upp sig över.
Citera
2024-08-30, 16:33
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Kryddpeppar
Rosepeppar
Grillkrydda
Kanel
Kummin

Vet inte varför jag inte rensat ur det. Ej min typ av matlagning
Grillkryddan är god på knäckebröd a la skolmatsal på 90-talet dock 😅
Citera
2024-08-30, 16:36
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
var tvungen att gå ut å kolla om jag hade några vintagekryddor.
En jättestor burk lagerblad - fem år
En burk mango curry till fisk å kyckling - fyra år
MEN !!- TRE öppnade påsar med ANIS!! - fem år + en påse pomeransskal
Förmodligen från tiden då jag köpte all bakutrustning som kan tänkas för att baka surdegsbröd.
Fick aldrig till det så kryddorna blev kvar
---------------
Kan man använda anis å pomeransskal i matlagning?
Använd det till att krydda brännvin.
Citera
2024-08-30, 16:37
Medlem
Eeeemiiiils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voldemar
Som rubriken lyder. Det är lika bra att ni erkänner att längst bak i kryddskåpet har ni någon mystisk kryddburk stående med bäst före datum som gick ut för minst tio år sedan.

Hittade själv en öppnad burk spiskummin med bäst för juni 2016. Nog gick den att använda efter ett luktprov.

Nå, hur har ni det med era kryddor?
Inför flytt kollade jag alla i kryddlådan, fina Santa Maria glasburkar, inget man tänkt på nej, slängde mer än hälften, ca 12-15st, den äldsta hade gått ut för 12 år sen, lite grisigt kan man tycka men kryddor ska väl inte bli för gamla mer än att de förlorar smak, så det är ju inte så att det skulle va farligt att äta, men vem kollar sånt? ren slump man råkade titta på det
Citera
2024-08-30, 16:43
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eeeemiiiil
Inför flytt kollade jag alla i kryddlådan, fina Santa Maria glasburkar, inget man tänkt på nej, slängde mer än hälften, ca 12-15st, den äldsta hade gått ut för 12 år sen, lite grisigt kan man tycka men kryddor ska väl inte bli för gamla mer än att de förlorar smak, så det är ju inte så att det skulle va farligt att äta, men vem kollar sånt? ren slump man råkade titta på det
Nej de blir inte dåliga och det är bara bäst före datum.
Sista förbrukningsdatum är viktigare men det finns ju inte på kryddor.
Citera
2024-08-30, 16:48
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eeeemiiiil

Santa Maria är ju rätt smaklösa från start så.
Kan tänka mig att det var rätt dåligt drag efter 12 år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in