• 4
  • 5
2024-08-30, 15:29
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
Den där mätaren och en skärm kostar cirka 10 000, så antingen köper jag en maskin som redan har det, eller så kör jag bara utan och ser hur det går.

Vad är det för glapp alla snackar om?
https://www.youtube.com/results?sear...lathe+backlash
YouTube är din vän.
Citera
2024-08-30, 16:36
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Den där mätaren och en skärm kostar cirka 10 000, så antingen köper jag en maskin som redan har det, eller så kör jag bara utan och ser hur det går.

Hysteres. Hmm. Det är alltid ett glapp i rattarna så man.. någon annan som är smartare än jag får förklara.

Kort sagt. Man ”går emot” med skärmetallen från ”samma håll”..
Citera
2024-08-30, 18:42
Medlem
Telepatisks avatar
Citat:
Den där var ju enorm, en så stor svarv har jag aldrig sett. ”Ingen lasthjälp erbjuds”
Haha, inget man flyttar omkring på ofta direkt

Finns en modell som är 0.5 meter längre sjukt nog.
Citat:
Väldigt svårt att beskriva i ord, man måste liksom känna glappet i verkligheten.

Men säg att du håller på att skruva in ena hjulet och allting är som det ska. Sen kom du på "shit, så här långt in ska jag ju inte" och så skruvar du ut den lite. Och i början när du skruvar ut den så är hjulet helt löst åt det hållet utan motstånd i kanske säg 10 grader innan den börjar liksom ge effekt/ha motstånd i sig. Samma sak om du då börjar skruva inåt igen.

D.v.s. om man håller på med något väldigt noggrant så kan man inte hålla på att skruva in och ut hjulet hela tiden p.g.a. glappet, för man tappar bort mätningen på hjulet helt och hållet.

EDIT: Hittade ett bra klipp om det:
https://www.youtube.com/watch?v=zoV9dpD8Seo
Citera
2024-08-30, 19:03
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ta en skruv som är säg 40mm och dra på en mutter halvvägs, när du drar och trycker på muttern så kan du se att den rör sig lite mot skruven, det är glapp.
Är gängorna grova så kan det röra sig lite mer, är gängorna fina rör det sig mindre, är gängorna slitna så rör det sig mer än om gängorna är fräsha.

Lite samma princip som tailstock funkar med.
https://youtu.be/uR60QPh_seQ?t=254
Senast redigerad av Arne.Anka 2024-08-30 kl. 19:06.
Citera
2024-08-30, 19:40
Medlem
Citat:

På ratten du vevar har du glapp eftersom den sitter på en gängad skruv. Så är det på alla maskiner (om dom inte har kulskruvar men det är det nästan bara cnc maskiner som har). Om du då skruvar ut och sen ska skruva in så får man komma ihåg glappet. Det säger sig själv när du står det. Du fattar det inom en timme iaf😊.
Citera
2024-08-31, 10:37
Medlem
ponykalles avatar
Billig digital,,https://eur.vevor.com/linear-scale-c_10122
Senast redigerad av ponykalle 2024-08-31 kl. 10:42.
Citera
2025-01-28, 10:36
Fastnade lite i denna tråden, ska du göra precisions svarvning så börja alltid med att nya skär är ett måste.
Nollställ skäret mot det som ska bearbetas. Därefter börja tänk att en milimeter blir 2 milimeter.
Nu börjar du svarva i precision.
Tänk på att metallen i ämnet (blir varmt) så försök att inte ta allt för stora skär.

Varm metall krymper när det kallnar.

Övning och åter övning ger resultat.
Ju mer du svarvar ju mer lär du dig.

Tänk på värmen , och att det finns 2 sidor som krymper.

När du lärt dig "skrota" materialet kommer du att kunna svarva utan digitala skalor.
Du får fingerfärdighet.
Senast redigerad av Lappaz 2025-01-28 kl. 10:47.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in