2024-08-28, 08:02
Medlem
Bamse92s avatar
Hej! Det har beställts extrakt från fröna: Peganum Harmala/ Syrian Rue.

Jag är rätt säker på att fröna i hel form är lagliga här. Men är alkaloid extraktet lagligt?

Jag kan inte hitta specifik information om legalitet i Sverige. Bara att det i Kanada, Frankrike, och Kalifornien tror jag är illegalt!

Vart kan man söka reda på sådan information? Finns det någon sorts informationsbank gällande sådan information någonstans?

Mvh
Citera
2024-08-28, 08:08
Medlem
BlaBalks avatar
Mig veterligen inte narkotikaklassat.

Det finns en lista över alla narkotikaklassificerade substanser i bilagan till Förordning (1992:1554) om kontroll av narkotika, du får läsa innantill (eller tryck ctrl+f och sök efter nyckelord).

Länk till förordning med bilaga
Citera
2024-08-28, 08:18
Inte narkotikaklassat, men omfattas av Lagen om hälsofarliga varor. Får inte importeras utan tillstånd. Så - inte narkotika, men förbjudet att importera.

Varför inte ta ett par rejäla drinkar istället?😀
Citera
2024-08-28, 09:21
Medlem
BlaBalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maks240
Inte narkotikaklassat, men omfattas av Lagen om hälsofarliga varor. Får inte importeras utan tillstånd. Så - inte narkotika, men förbjudet att importera.

Varför inte ta ett par rejäla drinkar istället?😀
Källa på det? Harmin är "under utredning" enligt Folkhälsomyndighetens lista och finns inte i bilagan till förordningen om hälsofarliga varor heller.

Misstror dig inte, men jag hittar det inte. Är det Harmalin som är klassat då eller någon annan alkaloid? Har svårt att hitta rätt kemiskt namn på substansen för att söka i bilagan till förordningen.

Lite OT-humor:

Kan ju vara så att TS bara vill ha MAOI:s för behandling av depression/migrän/parkinson eller något annat förstås, men då hade ju medicinforat känts mer passande.
Senast redigerad av BlaBalk 2024-08-28 kl. 09:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in