• 2
  • 3
2025-02-12, 13:40
Medlem
Alla som inte gillar elsparkcyklar är tråkiga. Eller möjligtvis bara fega.

Det är ju skitkul och jättesmidigt, och man slipper va svettig o äcklig om man ska någonstans. Vissa av oss bor på platser som har sånadär vägar som lutar brant uppåt eller nedåt överallt, så svett o lite flåsande är oundvikligt om man ska ta sig fram till fots eller med cykel om man vill ta sig fram lite snabbt, elscootern har ju bara fördelar jämförelsevis.
Och det är skitkul. Och jättesmidigt.

Det man vill ha bort från vägarna är ju alla idioter som inte fattar hur man ska bete sig, men där är ju cyklisterna inte bättre än elscooterförarna.

Är det hyrscootrarna som är ett problem får ni väl klaga klaga och klaga till kommuner,trafikverk , politiker o allt som går att klagas till. Det måste ju kunna finnas vettiga lösningar med uppmärkta parkeringsrutor + bötesavgifter för föraren precis som för andra fordon.
Citera
2025-04-30, 18:02
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle_snusk
Jag har inget emot elsparkcyklar om man kör dem enligt lagen och parkerar dem lagligt. Problemet är att det inte sker (eller att de som kör lagligt får lida för dem som kör olagligt).
Jag har allt emot dem oavsett. De är det värsta som hänt stadsbilden under senare år förutom alla fulbyggen vi också drabbas av.
Elsparkcyklarna tycks attrahera de allra värsta idioterna eller så är bara folk idioter rent generellt, vilket inte heller förvånar dessvärre.
Där jag bor är det rena vilda västern och folk kör kors och tvärs; gärna på trottoarer där de plingar på gående att flytta sig eller bara svishar förbi i hög fart helt ljudlöst. Säger man till blir man av idioten själv kallad för idiot. När de är uppe på trottoarerna så fortsätter de även att köra igenom hörnorna så kommer man från motsatt håll kan man helt plötsligt ha dem direkt inpå sig. Har hänt mig flera gånger.
Föraren har ofta lurar i öronen och hör ingenting, man får ingen ursäkt och det enda som syns bakom de tomma ögonen är någon form av förvåning över att det faktiskt kan finnas människor som går på trottoaren.

Ser dem även köra mitt emot trafiken i vissa partier samt direkt framför folk som står i kö för att gå på bussen. Idioterna kan även komma farande på trottoaren precis intill bussen när folk ska gå av, dvs stor risk för att bli påkörd i samband med avstigning.
Vet många äldre som är livrädda för att gå ut. Själv vet jag att varje gång jag går ut så kommer att bli irriterad och förbannad över folks idioti.
Ingen åldersgräns är det heller och att barn får framföra dessa i trafiken, ja det ser man ju hur bra det går. Lär sig barn ens trafikregler längre? Existerar trafikskolan för barn nuförtiden?
För de verkar i alla fall helt omedvetna om skillnaden mellan cykelbana och trottoar och man blir som sagt själv kallad för idiot om man säger till. En kampanj i skolorna hade inte varit fel men självklart bör det även införas åldersgräns vilket de flesta länder har förutom Sverige.

Ytterst får man såklart klandra våra politiker som släppt lös denna plåga, helt ansvarslöst. Lagen som infördes för ett par år sen i syfte att skärpa reglerna efterföljs inte. Ser aldrig att några kontroller görs heller vilket är synd för de hade kunnat håva in hur mycket pengar som helst i böter.
Så länge det inte finns någon åldersgräns så kvittar det mesta ändå även om det finns gott om dessa idioter i alla åldrar.
Det är ingen slump att elsparkcyklarna förbjudits i vissa internationella storstäder som t ex Paris. De förfular stan (inte minst när de ligger och skräpar lite var som helst) samt skapar kaos och otrygghet.
Tyvärr lär man behöva flytta ut från stan för att slippa eländet.
Senast redigerad av Lostworld 2025-04-30 kl. 18:33.
Citera
2025-05-16, 16:38
Medlem
Jordgubbes avatar
Finland har tröttnat. 15-års gräns (krav) och hjälm (rekommendation) snart.

https://www.hbl.fi/2025-05-16/15-ars...vilda-vastern/
Citera
2025-05-26, 12:28
Medlem
Tycker det är hur smidigt som helst.
Men jag har en egen högpresterande elspark.
Kör max 20 där det finns trafik eller pedistrianer.
Personligen tycker jag cyklsister är dom värsta.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in