Citat:
Ursprungligen postat av
pelle_snusk
Jag har inget emot elsparkcyklar om man kör dem enligt lagen och parkerar dem lagligt. Problemet är att det inte sker (eller att de som kör lagligt får lida för dem som kör olagligt).
Jag har allt emot dem oavsett. De är det värsta som hänt stadsbilden under senare år förutom alla fulbyggen vi också drabbas av.
Elsparkcyklarna tycks attrahera de allra värsta idioterna eller så är bara folk idioter rent generellt, vilket inte heller förvånar dessvärre.
Där jag bor är det rena vilda västern och folk kör kors och tvärs; gärna på trottoarer där de plingar på gående att flytta sig eller bara svishar förbi i hög fart helt ljudlöst. Säger man till blir man av idioten själv kallad för idiot. När de är uppe på trottoarerna så fortsätter de även att köra igenom hörnorna så kommer man från motsatt håll kan man helt plötsligt ha dem direkt inpå sig. Har hänt mig flera gånger.
Föraren har ofta lurar i öronen och hör ingenting, man får ingen ursäkt och det enda som syns bakom de tomma ögonen är någon form av förvåning över att det faktiskt kan finnas människor som går på trottoaren.
Ser dem även köra mitt emot trafiken i vissa partier samt direkt framför folk som står i kö för att gå på bussen. Idioterna kan även komma farande på trottoaren precis intill bussen när folk ska gå av, dvs stor risk för att bli påkörd i samband med avstigning.
Vet många äldre som är livrädda för att gå ut. Själv vet jag att varje gång jag går ut så kommer att bli irriterad och förbannad över folks idioti.
Ingen åldersgräns är det heller och att barn får framföra dessa i trafiken, ja det ser man ju hur bra det går. Lär sig barn ens trafikregler längre? Existerar trafikskolan för barn nuförtiden?
För de verkar i alla fall helt omedvetna om skillnaden mellan cykelbana och trottoar och man blir som sagt själv kallad för idiot om man säger till. En kampanj i skolorna hade inte varit fel men självklart bör det även införas åldersgräns vilket de flesta länder har förutom Sverige.
Ytterst får man såklart klandra våra politiker som släppt lös denna plåga, helt ansvarslöst. Lagen som infördes för ett par år sen i syfte att skärpa reglerna efterföljs inte. Ser aldrig att några kontroller görs heller vilket är synd för de hade kunnat håva in hur mycket pengar som helst i böter.
Så länge det inte finns någon åldersgräns så kvittar det mesta ändå även om det finns gott om dessa idioter i alla åldrar.
Det är ingen slump att elsparkcyklarna förbjudits i vissa internationella storstäder som t ex Paris. De förfular stan (inte minst när de ligger och skräpar lite var som helst) samt skapar kaos och otrygghet.
Tyvärr lär man behöva flytta ut från stan för att slippa eländet.