2024-08-25, 22:16
Medlem
slagghackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
När man tittar tillbaka historiskt på huspriserna så har dem varit väldigt låga i förhållande till reallönerna. Räknar man KPI på en villa för ca 70 år sedan kostade den drygt 1 mkr omräknat till dagens penningvärde. Spolar vi sedan bandet 70 år fram till idag så kostar samma villa i genomsnitt 3,7 mkr. Nu är det väl förvisso få om ens någon som bor kvar i villan från 1952 och mycket har hänt sen dess. Vi
hade b la hade en rekordstark reallöneutveckling från mitten av 90-talet och fram till 2000-talets senare hälft och ökningarna i huspriser har varit ännu högre. Faktum är väl att 60-70 talisterna framstår som (mer eller mindre) ekonomiska genier vars hus köptes under 80-90 talet utan krav på amortering,handpenning på 5% och ränteavdragen direkt från bruttolönen. Dessa två generationer inklusive 80-talisterna har kunnat göra rejäla hackor på sina villor och alltjämt värderat om kåken , belånat på renoveringar och pytsat in på sparkonton åt ungarna. Nu stundar pensionen för flertalet av husägarna från det ljuva 60-talet och troligtvis funderar många av dom på att dra sig mot sydligare breddgrader eller rentav bosätta sig i en central lägenhet med fritidshuset som tillflyktsort när tristessen kryper sig på.

När husförsäljningen är ett faktum och med dagens huspriser så undrar jag genuint hur 90/00 talisterna ska ha råd att köpa och bo? Kontantinsatsen är på minst 15% med belåningsgrad 85% ,lägg sen på amorteringskravet på 2% och sen får man inte glömma bort allt underhåll i kåken med takbyte, stambyte,dränering,fasadbyte, nytt kök,vardagsrum och allt som egentligen hör till ett husägande. Vi snackar miljonbelopp! Numera är det också en sinnessjuk energiskatt som många gånger överstiger priset på elen med råge och den lär inte heller bli billigare med åren inför kommande finansiering av kärnkraftsbyggen. Jag tillhör själv 90-talet och äger ett hus i dag men då är jag också en höginkomsttagare med 60k i månaden utan barn och jag skulle i ärlighetens namn inte kunna skaffa barn utan att behöva budgetera KRAFTIGT.. Jag kan för all del i världen inte se hur gemene 90/00-talist ska kunna ha råd att bo i villa!? Och än mindre om man som mig inte har haft ett sparkapital från päronen att kunna nyttja till bostaden

Det finns närmare 6000 villor till salu i Sverige med ett pris under 2.000.000kr och närmare 2500 villor under miljonen, bara på Hemnet.

Köp en av dom är mitt råd!
Citera
2024-08-25, 22:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annacondanna
Det kommer vi inte.

Är född tidigt 00-tal och de flesta i min ålder som har eget boende har fått av föräldrar och skulle aldrig klarat av att köpa själv. Alla jobb går till storstäderna och vi kommer aldrig kunna köpa hus där vi joobar.

Men jag vill nog flytta utomlands ändå så jag oroar mig inte riktigt mer än att det är en dyster framtid.

Jag tycker synd om er, att behöva tänka på en sådan framtid.
Citera
2024-08-25, 22:31
Ska jag ge ett råd till unga som flyttar själva till ett första boende.Skippa 1-1.5or utan gå direkt på 2or, +45kvm. Varför? Jo, dels har du satt dig i en bra situation att inte bli less pga för trång lgh när du t ex går från studier till jobb. Dels får du in betydligt fler som kan betala när du säljer, unga par, äldre singlar.
Rent krasst kan det skilja väldigt lite mellan 1-1.5or och 2or. 10-20% i pris. Vid högre räntor blir det svårt sälja lgh som mest vänder sig till unga singlar. Vilket väl är fallet nu.
Senast redigerad av lone star 2024-08-25 kl. 22:33.
Citera
2024-08-25, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slagghacka
Det finns närmare 6000 villor till salu i Sverige med ett pris under 2.000.000kr och närmare 2500 villor under miljonen, bara på Hemnet.

Köp en av dom är mitt råd!

Du läste onekligen inte min trådstart då jag skrev att jag redan äger ett hus. Men det gör ju inte problemen mindre för övriga i min generation..
Citera
2024-08-25, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Vid eventuell återvandring så skapas ett överskott på bostäder och det blir rotation.

Det gör de ju redan med avstannad befolkningsökning.
Citera
2024-08-25, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.guld
Dags för en ekonomisk ctrl+alt+del
För att öppna Aktivitetshanteraren?
Citera
2024-08-25, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Alltså ta det lite lugnt nu... Bostadsbubblan håller ju på och spricka så snart är hus och lägenheter i storstäderna billiga igen. Bara räntorna stiger lite till så kommer ni se ett prisras som heter duga, då kommer bolånetorskarna inte vara så kaxiga längre när ungdomarna kommer och köper deras boenden för en spottstyver....

Eller hur var det nu de var?

Tillgång och efterfråga är det som styr.
Finns det boende till alla?
Finns det någon bostadskö?

Har alltid och kommer alltid att vara en bra affär att köpa och betala av sitt boende.

Vi som köpte på 90 talet hade en ränta som skulle få vem som helst att gråta.
Citera
2024-08-25, 23:08
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever

Har alltid och kommer alltid att vara en bra affär att köpa och betala av sitt boende.

Jo, jag bara råkade tänka på alla trådar genom åren om hur bostadsmarknaden ska krascha. Förra året var det ju en hel del som spådde exekutiva auktioner på bred front i och med räntehöjningarna. Själv har jag aldrig trott på någon bostadskrasch inte någon som inte återhämtar sig iaf.

Så det gäller väl för dagens ungdomar att kämpa om de inte har föräldrar som kan hjälpa till, man kan ju börja med en etta och jobba sig uppåt. 1-1,5miljoner borde de flesta att både spar ihop kontantinsatsen till samt amortera av i lagom takt.
Citera
2024-08-25, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Jag är i den generation som tråden behandlar gubben. Jag tillhör bara inte de som tror vi har samma läge som USA pga TikTok. Jag tror heller inte på att lägga energi på att gnälla utan att kolla upp fakta och efter jag gjort det kavlar jag upp ärmarna för att jobba, inte skära mig.

Då förstår jag verkligen inte varför du bemödar dig med att svara från första början när du onekligen inte har läst min trådstart. Jag är höginkomsttagare av rang men inser uppenbarligen att det är få förunnat ur min generation som kan äga och förvalta ett hus i framtiden. För övrigt må du besitta en högst unik egenskap att du från en tråd till en annan blivit hela 25 år yngre. Ålder må vara en siffra under vissa omständigheter Mr.Arbeta-och-äga-fastigheter-i-USA. Tyvärr tycks inte självinsikten följa med siffran
Senast redigerad av hank1338 2024-08-25 kl. 23:11.
Citera
2024-08-25, 23:09
Medlem
Citat:
Då måste det också finnas jobbmöjligheter.. Många av småstäderna håller rentav på att avvecklas pga den åldrande befolkningen.. Köper du ett hus idag för 1,5 - 1,8 mkr med 15% kontantinsats överstiger den månatliga kostnaden på enbart amortering och ränta över 7000 SEK i månaden. Inräknat med VA,El blir det lite drygt 10-11 000 i månaden och sen tillkommer underhåll på fastigheten och vanliga levnadskostnader.

Är man två med medelinkomst har man 45-50 Netto, inga konstigheter alls att lägga 20-25% på boendet.
Citera
2024-08-25, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever

År 1990 var bolåneräntan 15% efter att bostadsbubblan sprack.

Idag är bolåneräntan endast 4,5% men bostäderna är 5 gånger dyrare.

Tar du hellre ett lån på 1 miljon med 15% ränta för att köpa hus eller 5 miljoner med 5% ränta?
Citera
2024-08-25, 23:11
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
När man tittar tillbaka historiskt på huspriserna så har dem varit väldigt låga i förhållande till reallönerna. Räknar man KPI på en villa för ca 70 år sedan kostade den drygt 1 mkr omräknat till dagens penningvärde. Spolar vi sedan bandet 70 år fram till idag så kostar samma villa i genomsnitt 3,7 mkr. Nu är det väl förvisso få om ens någon som bor kvar i villan från 1952 och mycket har hänt sen dess. Vi
hade b la hade en rekordstark reallöneutveckling från mitten av 90-talet och fram till 2000-talets senare hälft och ökningarna i huspriser har varit ännu högre. Faktum är väl att 60-70 talisterna framstår som (mer eller mindre) ekonomiska genier vars hus köptes under 80-90 talet utan krav på amortering,handpenning på 5% och ränteavdragen direkt från bruttolönen. Dessa två generationer inklusive 80-talisterna har kunnat göra rejäla hackor på sina villor och alltjämt värderat om kåken , belånat på renoveringar och pytsat in på sparkonton åt ungarna. Nu stundar pensionen för flertalet av husägarna från det ljuva 60-talet och troligtvis funderar många av dom på att dra sig mot sydligare breddgrader eller rentav bosätta sig i en central lägenhet med fritidshuset som tillflyktsort när tristessen kryper sig på.

När husförsäljningen är ett faktum och med dagens huspriser så undrar jag genuint hur 90/00 talisterna ska ha råd att köpa och bo? Kontantinsatsen är på minst 15% med belåningsgrad 85% ,lägg sen på amorteringskravet på 2% och sen får man inte glömma bort allt underhåll i kåken med takbyte, stambyte,dränering,fasadbyte, nytt kök,vardagsrum och allt som egentligen hör till ett husägande. Vi snackar miljonbelopp! Numera är det också en sinnessjuk energiskatt som många gånger överstiger priset på elen med råge och den lär inte heller bli billigare med åren inför kommande finansiering av kärnkraftsbyggen. Jag tillhör själv 90-talet och äger ett hus i dag men då är jag också en höginkomsttagare med 60k i månaden utan barn och jag skulle i ärlighetens namn inte kunna skaffa barn utan att behöva budgetera KRAFTIGT.. Jag kan för all del i världen inte se hur gemene 90/00-talist ska kunna ha råd att bo i villa!? Och än mindre om man som mig inte har haft ett sparkapital från päronen att kunna nyttja till bostaden

Du har helt rätt i vad du skriver 60-70 talisterna fick det sannerligen enkelt och många är både outbildade samt saknat högre löner. Trots detta sitter många på hus som det krävs två toppchefslöner för att köpa idag.

Reagerar dock på att du målar med för bred pensel och inkluderar 80-talister i din beskrivning. De som tidigt köpte in sig visst, men tycker du helt klart ska säga 80/90/00 tillsammans då dessa tre årgångar fått smaka på svårigheter tillsammans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in