Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Det jag menar är att det är väldigt svårt att hitta objektiva inlägg i denna del av forumet. Det finns fanatiska proisraeler såväl som fanatiska propalestiner.
Kofi Anan sade att Israel bröt vapenvilan. han är FNs chef. Jag menar att han är objektivare än dig och känner konflikten bättre än dig. Och mig.
Kofi Annan har knappast visat sig vara objektiv tidigare, varför skulle han göra det nu? Hans jobb är en omöjlig balansgång där han måste stöta sig med så få som möjligt och vara så många som möjligt till lags. Med den mängd länder och olika intressen som finns i FN, är organisationens ledare nog det sämsta stället på jorden att försöka hitta objektiva uttalanden.
Men det har egentligen inte med saken att göra. OM han känner till att det är brott mot avtalet att leverera vapen, och han i stället skyller ensidigt på responsen, då har han INTE uttalat sig objecktivt, hur mycket du än gillar honom i övrigt.
Citat:
Jag tvivlar inte på att det finns en klausul som säger att Hizbollah inte får rustas vidare. ... Dessutom tvivlar jag på att hizbollah skulle gå med på en sådan klausul.
Ditt sätt att tänka är så utomordentligt luddigt att man baxnar. I första meningen tvivlar du inte, i nästa tvivlar du på nytt. Vilkelt är det? Tillåt mig att tvivla på att Israel skulle sluta sitt anfall om villkoren INTE innehöll en klausul om att Hezbolla inte får nya vapen. KOM GÄRNA IHÅG resolutionen om Libanons självständighet där det står att Hezbollah ska t o m avväpnas.
Däremot anser jag det vara mycket sannolikt att Hezbollah skulle gå med på klausulen men försöka komma förbi den i smyg, med hjälp av Syrien och Iran. Så har de länder ju gjort många gånger tidigare.
Nu måste du bestämma dig för vad du tror eller lägga ner. Finns det en sådan klausul, så har du fel om Kofi Annan och jag har rätt. Ska vi kolla upp fakta, i stället för att föra dessa abstrakta resonemang?