Flashback bygger pepparkakshus!
2024-09-30, 22:24
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faustik-Funk
Ingen skugga över Mälarhöjden generellt men hur fasiken kan du nämna det området i samma anda som Lidingö och Djursholm? Då borde Vaxholm eller Saltsjö-Duvnäs komma före på listan i sådana fall.

Bara det faktum att man i Mälarhöjden i så hög grad behöver bygga murar och övervakningskameror för att bekämpa klientelet som kommer över från röda linjens ändstationer gör att man inte kan klassa området i samma kategori som dom andra på din lista.

Men visst, man kan tycka olika.
Ska man blanda in typ Vaxholm kan man börja blanda in andra områden med bra klass längre bort som Danderyd, Sigtuna (inte kommunen, orten) och vissa områden på Ekerö och Värmdö.
Citera
2024-10-01, 06:54
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russofil
Täby då?

Täby är väldigt lugnt pga att det inte gränsar till några riffraff kommuner.
Citera
2024-10-01, 07:07
Medlem
Twitterturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Ska man blanda in typ Vaxholm kan man börja blanda in andra områden med bra klass längre bort som Danderyd, Sigtuna (inte kommunen, orten) och vissa områden på Ekerö och Värmdö.
Vill man vara högst 15 min från sthlm city så funkar varken Täby, Vaxholm, Nacka m.fl
Inte ens från överklassens Djursholm hinner du in på 15 min om du inte tar fågelvägen.

Folk har nog inte riktigt satt sig in i hur lång tid det ändå tar att förflytta sig i Stockholm.
Från Trekanten i Gröndal, som faktiskt har postort Stockholm, tar det 13 minuter med bil till Sthlm city och 16 min med kollektivtrafik.

Med tunnelbanan hinner du från T-centralen till Blåsut, Enskede Gård, Hammarbyhöjden, Telefonplan och Örnsberg i Söderort.
Senast redigerad av Twitterturken 2024-10-01 kl. 07:16.
Citera
2024-10-01, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Vill man vara högst 15 min från sthlm city så funkar varken Täby, Vaxholm, Nacka m.fl
Inte ens från överklassens Djursholm hinner du in på 15 min om du inte tar fågelvägen.

Folk har nog inte riktigt satt sig in i hur lång tid det ändå tar att förflytta sig i Stockholm.
Från Trekanten i Gröndal, som faktiskt har postort Stockholm, tar det 13 minuter med bil till Sthlm city och 16 min med kollektivtrafik.

Med tunnelbanan hinner du från T-centralen till Blåsut, Enskede Gård, Hammarbyhöjden, Telefonplan och Örnsberg i Söderort.

Beror på var i Täby du bor, och var i city du ska. Från Roslagsnäsby till Tekniska Högskolan kommer du på 15 min. Dock ej tunnelbana och ska du till T-Centralen blir det mer.

Mörby (Danderyd) kan man bo och komma till T-Centralen på 15 min.

Men varken i Mörby eller Roslags Näsby får du en villa för 7 miljoner.
Citera
2024-10-01, 09:13
Medlem
ska man ha något lungt i stockholm så kan du inte bo centralt. du får pendla helt enkelt. tunnelbanan är en garanti för problem. så sådana områden går bort direkt. det är drivor med blattar som hänger och säljer droger runt varenda station. och dom samlas såklart i grupp. och driver gärna runt i området även fast dom inte bor där själva.
Citera
2024-10-01, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken

Det geografiska läget gör Hägersten till en solklar vinnare enligt min erfarenhet och är just varför Telefonplan, Aspudden, Midsommarkransen och Mälarhöjden exploderat i populäritet senaste åren. Det är just detta jag försökt belysa. Visst, Saltsjöbaden, Djursholm, Vaxholm i all ära, men det är drygt att ta sig till och från stan. Har man inget behov av att ta sig till stan och mest vill sitta hemma och uggla som en pensionär, då funkar ju dessa områden, men är man ute efter både husliv i ett fint tryggt område OCH direkt närhet till stan är t ex Mälarhöjden oslagbart.
Senast redigerad av Razler 2024-10-01 kl. 16:36.
Citera
2024-10-01, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chris.Hagen
ska man ha något lungt i stockholm så kan du inte bo centralt. du får pendla helt enkelt. tunnelbanan är en garanti för problem. så sådana områden går bort direkt. det är drivor med blattar som hänger och säljer droger runt varenda station. och dom samlas såklart i grupp. och driver gärna runt i området även fast dom inte bor där själva.

Stämmer inte. Det här är långt ifrån sant för alla t-banestationer. Bromma, Mälarhöjden och Gamla Enskede är exempel på villaområden av hög klass som ligger så centralt att man kan promenera in till stan om man är lite hurtig men ändå är otroligt lugna och etniskt homogena.

Många här försöker få Stockholm att låta som nåt jäkla ghetto, som om det vore Chicago haha. Börjar undra om det är en massa bönder som skriver här som inte ens bor i stan. De ser EN neger och bajsar på sig

Det är hur lungt som helst i Mälarhöjden och Bromma. Vad händer här menar du? Det är helt vitt. Det läskigaste som kan hända är att någon tonåring med backslick och märkesjacka åker förbi på sin moppe.
Senast redigerad av Razler 2024-10-01 kl. 16:34.
Citera
2024-10-01, 16:56
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Vilka är egentligen det tryggare områdena vi har i Stockholm?

Täby, Danderyd absolut - men deras förbindelser är rätt dåliga.

Hur är det egentligen i Bergshamra och Liljeholmen, är det tryggt nog att ha sina barn i en skola där?

Låt oss säga att man man Max vill ha 15-20 min till city med tuben. 30 min till Östermalmstorg. Har en budget på 7M och man har en familj på 2 vuxna och två barn.

Vart fan ska man bo?

Nu har du säkert fått svar på det.

Jan Emanuel är dum i huvudet på många sätt (vilket han står för, kudos). Men ska du ge dina barn ett bra liv ska du tänka Norrtälje, Skärgårdstad med flera platser.

Tumregeln är "mångkultur don't do nature". Knivsta är väl ett gränsfall då de har spårbunden trafik.

Är du oroad för barnens framtid. Släpp tunnelbanan och pendeltågen. De är inte till för att skapa trygga miljöer.

Skämt åsido. Norrtälje var väl länge den kommun i Sthlm med bäst skola. Det är nog enda stället i Sverige jag sett där det varit etnisk svenska kids som kunnat hänga vid vattnet utan att det kom andra och störde.
Citera
2024-10-01, 16:58
Citat:
Ursprungligen postat av Razler
Stämmer inte. Det här är långt ifrån sant för alla t-banestationer. Bromma, Mälarhöjden och Gamla Enskede är exempel på villaområden av hög klass som ligger så centralt att man kan promenera in till stan om man är lite hurtig men ändå är otroligt lugna och etniskt homogena.

Många här försöker få Stockholm att låta som nåt jäkla ghetto, som om det vore Chicago haha. Börjar undra om det är en massa bönder som skriver här som inte ens bor i stan. De ser EN neger och bajsar på sig

Det är hur lungt som helst i Mälarhöjden och Bromma. Vad händer här menar du? Det är helt vitt. Det läskigaste som kan hända är att någon tonåring med backslick och märkesjacka åker förbi på sin moppe.

Det räcker ju med att EN från ett av gängen bor så är det skottlossning.
Vilket definitivt hänt i de flesta delar av Enskede och Bromma.

De flesta normala tycker ju inte att det är normalt att det skjuts på gatorna som det görs i de flesta delar av Sthlm/Gbg/Uppsala/Malmö
Citera
2024-10-01, 17:03
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Vilka är egentligen det tryggare områdena vi har i Stockholm?

Täby, Danderyd absolut - men deras förbindelser är rätt dåliga.

Hur är det egentligen i Bergshamra och Liljeholmen, är det tryggt nog att ha sina barn i en skola där?

Låt oss säga att man man Max vill ha 15-20 min till city med tuben. 30 min till Östermalmstorg. Har en budget på 7M och man har en familj på 2 vuxna och två barn.

Vart fan ska man bo?

Vendelsö bra, låg kriminalitet och hyfsade priser och förbindelser.
Citera
2024-10-01, 17:51
Medlem
Twitterturkens avatar
Citat:
Det geografiska läget gör Hägersten till en solklar vinnare enligt min erfarenhet och är just varför Telefonplan, Aspudden, Midsommarkransen och Mälarhöjden exploderat i populäritet senaste åren. Det är just detta jag försökt belysa. Visst, Saltsjöbaden, Djursholm, Vaxholm i all ära, men det är drygt att ta sig till och från stan. Har man inget behov av att ta sig till stan och mest vill sitta hemma och uggla som en pensionär, då funkar ju dessa områden, men är man ute efter både husliv i ett fint tryggt område OCH direkt närhet till stan är t ex Mälarhöjden oslagbart.
Ja om man som TS har familj och barn så är Hägersten toppen.
Det bästa av två världar med närheten till söder men ändå småstadskänslan med mycket natur/gångavstånd till Vinterviken.
För 7 miljoner kan man med nöd och näppe få en fin 3a i Gamla midsommarkransen, om barnen klarar av att dela rum.
Besökte Svansdammsparken i somras och det var 20-30 barnfamiljer där, inte en enda invandrare, rågblonda barn så långt ögat kunde nå. Har aldrig sett något liknande i nutid, här snackar vi segregation.
Senast redigerad av Twitterturken 2024-10-01 kl. 17:53.
Citera
2024-10-01, 18:58
Medlem
Citat:

om man som jag är gammal och har varit runt i många decennier så har man tid att luta sig mot. det är jävligt mycket värre nu än det någonsin varit runt alla dessa tunnelbanan områdena. sen finns det mindre drabbade stationer som du nämner. fler och fler som söker bostad idag söker utanför tunnelbanan då det blivit så dåligt. detta är något vänner till mig som är mäklare noterat att många spekulanter faktiskt nämner när dom tittar på objekt. folk utifrån tycker det är skitbra att ha tunnelbanan nära. och folk som kan stockholm väljer i större utsträckning bort dom områdena.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in