Citat:
Ursprungligen postat av
Skurksallad
Vad tror ni?
Har ni några tankar kring detta?
Har inbillat mig att kompetenta flyr offentliga organisationer medan inkompetens kanske t o m lönar sig och där dessa mindre konkurrenskraftiga blir kvar år efter år..
Har tyvärr bevittnat att man många gånger stöter ut de som är väl kvalificerade och drivande, men det kan ju också vara en skröna. Vad tror ni?
Inte bara på offentliga organisationer, utan tämligen ofta även på tillsjuknade privata företag!
Ett ord som någon journalist använde för länge sedan beskriver problemet extremt bra:
Inkompetensnätverk
Glöm att effektivitet och produktivitet är det som avgör ersättningen i sådana organisationer. Det handlar enbart om position i karriären och vilka personer du känner. Någon som kommer in och är så effektiv, kompetent och nyttoskapande att det skär sig med status quo i firman, kommer snart att bli bortrationaliserad.
Case in point som jag själv sett i privat sektor: Avdelningschefen (IT) som är ansvarig för en funktion är ganska bra polare med de fem under honom, men avdelningen går inte bra. De tar in en ny kille från högskolan som är måttligt avlönad, provanställning. På tre månader effektiviserar han hela avdelningen och dokumenterar järnet. Tillförlitligheten, dvs upptid och hanterade förfrågningar, går från 90% till över 99.9%, och gör tre personers roller så gott som meningslösa. Allt de behöver göra är att gå igenom lite välformaterade och lättlästa loggar bråkdelen av en timme i veckan för att se så systemet fungerar som tänkt. I princip kan man säga att han räddade hela firman, för den här avdelningens funktion var kritisk.
Tror ni han fick behålla jobbet?
Nej. Men tre andra på avdelningen fick. Stackaren fick vad jag hört inte ens bra vitsord/referenser. "Samarbetssvårigheter" osv. Lyckligtvis gick han inte arbetslös länge och kunde förklara vad som hänt för en ny uppdragsgivare. Han är idag framgångsrik.
Det är bara i undantagsfall det lönar sig att hantera sina jobb eller uppdrag som husdjur, i många fall bör de hanteras som boskap...