2024-08-19, 15:16
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Du menar alltså att det finns blod- och inälvsätande personer som kallar sig för vegetarianer? Spännande! Och lärorikt. Jag tror bestämt postmodernitetens tankekollaps löser upp hjärnsubstansen.
Blodpudding och blodbröd absolut ja.
Citera
2024-08-19, 15:30
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Altiplano
Väldigt bra poäng som jag aldrig tänkt på faktiskt. I princip allt odlas med gödsel exempelvis. Det betyder att veganer kan endast vara veganer (enligt deras egen ideologi) ifall de odlat själva, eftersom ingen (eller åtminstone ytterst få) bönder odlar helt utan mask, gödsel, m.m. Näring från dessa hamnar i växterna som de sedan äter. Det betyder att en vegan inte kan kalla sig vegan om denne ätit isbergssallad från ICA, t.e.x.

Besprutar bönder sina växter är det för att skada djuren och döda insekter. Vilket går helt emot veganism. Det är med andra ord omöjligt att kalla sig vegan om man handlar i svenska matbutiker år 2024, eftersom alla bönder som levererar till bl.a. Axfood använder sig av något av ovanstående.
Tänker man så är det omöjligt att vara vegan. Även om man inte handgripligen lägger på gödsel så kommer jorden att gödslas ändå, av till exempel maskar. Jorden innehåller också rester av djur från början. Det går inte att odla nånting utan någon form av gödsling.
Citera
2024-08-19, 16:20
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Det vore konstigt om en vegan åt honung med tanke på att biodlingar handlar om att fånga in bin och begränsa deras rörlighet (vilket är ett stort nej inom veganism). Utöver det är själva honungen gjord av dem vilket gör det till en animalisk bi-produkt (no pun intended). Veganism handlar om att inte skada eller på något sätt begränsa djur. De ska vara helt fria. Nästan all honung kommer från kontrollerade biodlingar.

Betyder det att veganer är emot husdjur?
Citera
2024-08-19, 16:22
Medlem
KingHisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bando-Meido
Karnivorer äter nog inte honing.

Björnar då?
Citera
2024-08-19, 17:06
Medlem
BlackObamas avatar
Citat:
Det vore konstigt om en vegan åt honung med tanke på att biodlingar handlar om att fånga in bin och begränsa deras rörlighet (vilket är ett stort nej inom veganism). Utöver det är själva honungen gjord av dem vilket gör det till en animalisk bi-produkt (no pun intended). Veganism handlar om att inte skada eller på något sätt begränsa djur. De ska vara helt fria. Nästan all honung kommer från kontrollerade biodlingar.

Det finns inga bin i biodlingar som blivit infångade eller har den minsta begränsade rörlighet. Tvärt om så erbjuder man dem perfekta förutsättningar för att bygga bo i ens kupor och så gör de det. Hur skulle bina samla nektar om deras rörlighet var begränsad? Du har dock rätt i att de allra bögigaste veganerna inte äter honung. Märkligt dock att de äter frukt och grönsaker som bina skapat genom sina pollineringar. Det går tydligen bra att äta upp produkter skapade av bin, bara inte honungen som produceras i överskott.
Citera
2024-08-19, 18:04
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Betyder det att veganer är emot husdjur?
Nej, dom brukar ha ca 13 katter.
Dom är lustiga på det sättet, tänkande är inte deras grej helt enkelt.
Citera
2024-08-19, 19:58
Medlem
Du är INTE vegan om du äter honung eller fikon. Klart slut på den punkten.
Citera
2024-08-19, 20:07
Medlem
Tjoflos avatar
Veganism är hyckleri. De vill inte begränsa andra djur för att tillgodose sin egna näring, men samtidigt pågår en massdöd varje gång skördetröskan och jordvälten drar fram.
Citera
2024-08-19, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Jag skulle vilja påstå att det är mer än så.

Äta honung från vildbin?
Äta honung?
Äta växter som pollinerats av kommersiella pollinerings-företag?
Äta grödor som odlas på områden som tas från vilda djur?

Honung går bort, om jag fattat saken rätt.
Vildhonung har jag svårt att se hur det skulle gå till att bina självmant släppte ifrån sig.

Även hundskit från vildhundar tror jag inte en hardcore vegan skulle stoppa i sig, och fortfarande kalla sig vegan.

Finns kommersiella ”pollinerings-företag”?
Isf tror jag en HC vegan hade hoppat ifall insekterna hade lidit under ”produktionen”.
Väldigt svårt att belägga förstås.

Iomed att köttproduktion äter så mycket mer odlingsyta än att odla växter för förtäring direkt så är din sista fråga svår, men den är absolut intressant.
Just palmolja vet jag är en no no iomed att produktionen i 98% av fallen sker i områden där djurlivet (och ekosystetet) skadas enormt.

Frågan är om valet sker pga veganism eller nåt annat.
Citera
2024-08-20, 00:24
Medlem
Dr.mjaos avatar
Veganism är ett dietval en gör av olika anledningar. Kan vara anledningar som miljö, djurhantering, grupptryck samt det finns sjukdomar där patienten inte tål animaliska proteiner.

Om en vill säga att dom är vegan och samtidigt äter honung kan det vara för att de är gott, miljöaspekten i att odlad honung bidrar till pollineringen. Men rent tekniskt är honung en animalisk produkt.

Jag var vegetarian ett tag av miljöskäl men åt blodpudding ibland då det är en spillprodukt i överflöd.
Citera
2024-08-20, 16:41
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Blodpudding och blodbröd absolut ja.
Jag har hört talas om begreppet "blodpuddingsveganer", och då i betydelsen personer som kallar sig veganer men äter blodprodukter av hälsoskäl. Men inte träffat någon i verkliga livet. Ett kreativt sätt att både ha och äta kakan.
Citera
2024-08-20, 16:44
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag tror inte att folk är så ideologiskt stränga som du påstår. Jag tror att de flesta vegetarianer/veganer äter så bra de orkar/lyckas med/har möjlighet till och är rätt nöjda med det.
Ja det verkar så.

Off topic: Förstår dock inte varför man kallar sig för vegan/vegetarian om man nu inte är det, det blir ju poänglöst trams och pellejönseri att vara kött- och gåsleverätare och samtidigt säga att man inte kan ställa upp på vår tids industriella djurhållning. Lite som att inte bara skjuta sig i foten utan samtidigt i huvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in