Citat:
Ursprungligen postat av
JeffDavis
Jag vet vad veganism är. Jag tycker bara det är konstigt att du aldrig träffat nån som är vegan till 100%. Jag har flera polare som är det.
Jag träffar ganska många veganer (jag är universitetslärare och det är väl den vanligaste dieten bland kvinnliga studenter på mitt universitet), men när man pratar med dem så har jag aldrig träffat på någon som säger: "Absolut inte ekologiskt utan jag äter alltid vegetabilier som odlas med konstgödsel" (för att just inte dra nytta av djur som hålls i fångenskap och producerar naturgödsel som är ett villkor för att något ska kunna kallas för ekologiskt).
Däremot skulle jag säga att det är vanligt att de framhåller att de gärna äter ekologiska grönsaker men också ekologiska och biodynamiska halv- och helfabrikat för hälsans skull.
Så mitt intryck är att veganism är inte en 100 %s-diet, utan man äter som man känner för det. Man påstår sig vara vegan men är istället allätare som de flesta människor är, och som alla människor äter vi inte allt som finns utan vi har ett ganska strikt urval av få livsmedel som vi äter.