2024-08-18, 14:32
Medlem
Naram-sins avatar
Haft svårigheter med att sälja min bostad, som jag för övrigt hyr ut privat.

Väntar barn så jag planerar att köpa en bostad. Men eftersom jag inte sålt min gamla bostad ansöker jag om bollån med detta som bakgrund, och just pga det här får jag ett lågt lånelöfte (trots höginkomsttagare)

Då år frågan, kan man skriva över bostaden på sin syster, för att öka möjligheterna till ett högre bollån? Vet ni vad en sån överlåtelse brukar kosta? Har ni andra förslag som kan vara vägledande får mig?
Citera
2024-08-18, 14:39
Medlem
https://www.soderbergpartners.se/ins...-fungerar-det/

Citat:
Om du överlåter en bostadsrätt helt utan ersättning räknas det som en gåva och utlöser ingen skatteplikt.

Där står gällande överlåtelse av bostad. skrolla ner till bostadsrättsdelen.

Har du något lån kvar på din nuvarande? Även utan lånet så är inte "hyr ut privat" något bankerna överväger. Det enda de ser är att du innehar en bostad som i sin tur kostar X varje månad. De ser endast kostnaden, inte att din hyresgäst betalar det plus lite till. Deras argument är att du inte vet när denne flyttar ut och när det sker stiger dina månadskostnader. Tänk om allt havererar, ingen hyr och du inte får in något som täcker de X bostaden kostar per månad? Så tänker de. Precis samma anledning som när de räknar med några procent extra vid bolån; tänk om räntan stiger? Du ska klara av det också, etc.
Citera
2024-08-18, 14:40
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naram-sin
Haft svårigheter med att sälja min bostad, som jag för övrigt hyr ut privat.

Väntar barn så jag planerar att köpa en bostad. Men eftersom jag inte sålt min gamla bostad ansöker jag om bollån med detta som bakgrund, och just pga det här får jag ett lågt lånelöfte (trots höginkomsttagare)

Då år frågan, kan man skriva över bostaden på sin syster, för att öka möjligheterna till ett högre bollån? Vet ni vad en sån överlåtelse brukar kosta? Har ni andra förslag som kan vara vägledande får mig?

Ja, om din syster och banken samtidigt får med på att hon tar över alla lån på den bostaden.
Citera
2024-08-18, 14:55
Medlem
bithaxs avatar
Jag försökte göra detta. Bankerna vill ha ett påskrivet överlåtelseavtal på din benfintliga bostad innan du får lån på den nya. Så du får sälja den till din syster först altså.

Du kan ju också betala av hela lånet, men ryktet säger att banker kollar mer kritiskt på folk som inte redan har lån när de beviljar nya.
Citera
2024-08-18, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jag försökte göra detta. Bankerna vill ha ett påskrivet överlåtelseavtal på din benfintliga bostad innan du får lån på den nya. Så du får sälja den till din syster först altså.

Du kan ju också betala av hela lånet, men ryktet säger att banker kollar mer kritiskt på folk som inte redan har lån när de beviljar nya.

Kan man inte köpa ny bostad med tillägget att nya bolånet slår in först när bostaden är såld, så att du därmed inte behöver stå på två bostäder samtidigt?

Har för mig att jag har läst om det upplägget nånstans nyligen.
Det är väl även vanligt att det kan va tillträde typ 3-6månader efter köpet, så att säljaren ska hinna skaffa nytt oxå.
Citera
2024-08-18, 15:03
Medlem
Finns inga lån så är det en ganska enkel procedur att ge bort, beroende på om det är villa eller BRF kostar det kanske några tusen, men du bör nog ha inbördes avtal med din syster ifall något skulle hända mellan er.
Citera
2024-08-18, 15:06
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Kan man inte köpa ny bostad med tillägget att nya bolånet slår in först när bostaden är såld, så att du därmed inte behöver stå på två bostäder samtidigt?

Har för mig att jag har läst om det upplägget nånstans nyligen.
Det är väl även vanligt att det kan va tillträde typ 3-6månader efter köpet, så att säljaren ska hinna skaffa nytt oxå.

Nja, du får inte låna på den nya bostaden innan det finns ett påskrivet överlåtelseavtal på den befintliga. Däremot kan du få brygglån under tiden medan du väntar på att du ska få pengarna för din nuvarande bostad. Normalt ska den vara betald innan tillträdesdagen som du nämner i ditt inlägg.

Så sätter man tillträdet 6 månader fram i tiden, så har man 6 månader på sig att hitta en ny bostad.

Samma sak om du köper först. Då måste du få den befintliga såld innan tillträdesdagen för den nya bostaden. Annars kan du inte betala den (pga att du inte får lån). Och då begår du kontraktsbrott.
Senast redigerad av bithax 2024-08-18 kl. 15:08.
Citera
2024-11-17, 01:56
Medlem
Naram-sins avatar
Tack för alla svar. Pratade med banken, och hela föll på att räntan var knuten till min inkomst, och efter ett övertag vore det inte alls säkert att min syster skulle få samma villkor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in