2024-08-18, 07:25
Medlem
sickDAPiMPs avatar
Jag har fått 90 mg dagligen i ett och ett halvt år och tog senast igår klockan 12.30 sista 90mg dosen och tänkte sluta utan nedtrappning. Så jag undrar om någon haft en relativt smärtfri avtändning med liknande doser och tid utan nedtrappning och med hjälp av andra droger: vad i så fall och att är det lugnt att använda sub och om så när
Citera
2024-08-18, 08:31
Medlem
Är inte metadon just till för nedtrappning ?
Man kan väl inte bli beroende av det utan det spelar ingen roll vilken dos man tar, samma effekt.

Varför vill du sluta? Är det inte risk att du går tillbaka till Heronin då?
Citera
2024-08-18, 09:48
Medlem
Ja vad tror du egentligen? Självfallet kommer du få en avtändning det kloka är att trappa ur sakta över tid så kan du minimera besvären.
Citera
2024-08-18, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jemi0052
Ja vad tror du egentligen? Självfallet kommer du få en avtändning det kloka är att trappa ur sakta över tid så kan du minimera besvären.
Inte nödvändigtvis, abstinens och tid för abstinens beror olika för vara kroppar är olika och framför allt vi har olika typer av hjärnor.
Citera
2024-08-18, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanHurtig
Inte nödvändigtvis, abstinens och tid för abstinens beror olika för vara kroppar är olika och framför allt vi har olika typer av hjärnor.

Jo visst finns udda människor som klivit av tunga droger utan att drabbas av avtändningar men dessa är ju snarast undantaget snarare än normalreaktionen. Att gå från 90 mg metadon per dag i 1.5 år vilket är en inte försumbar mängd till 0 mg per dag nästa dag kommer förstås leda till avtändning, att förvänta sig något annat är nog önsketänk iaf för de allra flesta är min misstanke.
Citera
2024-08-18, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sickDAPiMP
Jag har fått 90 mg dagligen i ett och ett halvt år och tog senast igår klockan 12.30 sista 90mg dosen och tänkte sluta utan nedtrappning. Så jag undrar om någon haft en relativt smärtfri avtändning med liknande doser och tid utan nedtrappning och med hjälp av andra droger: vad i så fall och att är det lugnt att använda sub och om så när

Alternativ utan droger är

Träning
Netflix (eller annat som du kan distrahera tankarna på)
Mycket Vatten.
Bra mat, proteinrik mat, undvik socker men var inte rädd för fett.

Youtube (missbruk, träning, hur hantera abstinens utan droger).
Citera
2024-08-18, 10:37
Medlem
sickDAPiMPs avatar
Anledningen till att jag inte vill göra nedtrappning är för att jag måste åka buss varje morgon i ca 1.5 h för att hämta den samma sen tillbaka och jag spydde hela resan dit med lite abstinens och jag kan inte se hur det ska fungera en längre tid. Nej vill inte börja med heroin eller något annat jag vill sluta helt men behöver tips på saker som verkligen kan hjälpa OCh hur det fungerar med sub tex idag?
Citera
2024-08-18, 10:43
Medlem
Du gör nog bäst i att snacka med dom som skriver ut detta till dig och se vad för alternativ som finns om du vill sluta. Kanske be om att få läggas in på psyk för nedtrappning?
Citera
2024-08-18, 11:10
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Opiater och andra opioider --> Drogrehabilitering
/Moderator
Citera
2024-08-18, 12:29
Medlem
Immortaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanHurtig
Alternativ utan droger är

Träning
Netflix (eller annat som du kan distrahera tankarna på)
Mycket Vatten.
Bra mat, proteinrik mat, undvik socker men var inte rädd för fett.

Youtube (missbruk, träning, hur hantera abstinens utan droger).

Varför svarar du ens? Det märks lång väg att du inte har ens en aning om vad du pratar om. Vi talar 90 mg metadon över lång tid. Det kommer bli ett långdraget helvete att tvärsluta med det.
Citera
2024-08-18, 12:33
Medlem
Immortaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sickDAPiMP
Anledningen till att jag inte vill göra nedtrappning är för att jag måste åka buss varje morgon i ca 1.5 h för att hämta den samma sen tillbaka och jag spydde hela resan dit med lite abstinens och jag kan inte se hur det ska fungera en längre tid. Nej vill inte börja med heroin eller något annat jag vill sluta helt men behöver tips på saker som verkligen kan hjälpa OCh hur det fungerar med sub tex idag?

Jag tror att du kommer tycka resan är värt det när abstinensen kommer...

Mitt råd är att trappa ned metadon. Det är möjligt att byta över till sub och trappa ner det men du måste få full abstinens så inte sub utlöser än värre abstinens om du tar det innan all metadon är ute ur kroppen. Har du LARO så borde du ta hjälp med detta!
Citera
2024-08-18, 13:07
Medlem
yournotlikemes avatar
Det kommer bli som många andra skrivit ett långdraget riktigt helvete. Du gör verkligen bäst i att försöka istället trappa ner vilket du bör få hjälp med om du uttrycker för LARO att du verkligen vill lägga av.

Jag har sett människor som blivit akut fråntagna sitt Metadon pga. sidomissbruk som fått lov att bli inlagda med dropp och enbart blivit ett liggande skal som knappt klarar av att dricka vatten. Problemet med Metadon till skillnad från Heroin tex. när det kommer till att sluta tvärt är att det tyvärr tar betydligt längre tid att ens börja må bättre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in