• 1
  • 2
2024-08-17, 20:27
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Satt och kollade reviews på IKEAs hemsida för sängar. När folk ger dåliga betyg och inte gillar sängen/madrassen svarar IKEA ofta något med att man får byta och det tar 90 dagar för kroppen att vänja sig vid en ny säng. Är det verkligen sant. Är det verkligen meningen att kroppen ska vänja sig vid en säng, och vad innebär det egentligen. Att en säng kanske kan ta några nätter att uppnå rätt form och spänstighet kan jag förstå. Men om man sover 3 dagar i en säng och inte sover bra och inte tycker den är skön, hur stor är chansen att man tycker den är bra efter 90 dagar? Den enda tolkning jag ser är att man lär sig acceptera hur dålig den är och struntar i att byta den. Är det någon som upptäckt att en säng känns dålig först och blir bra efter 90 dagar?
Citera
2024-08-17, 20:32
Medlem
Altiplanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Satt och kollade reviews på IKEAs hemsida för sängar. När folk ger dåliga betyg och inte gillar sängen/madrassen svarar IKEA ofta något med att man får byta och det tar 90 dagar för kroppen att vänja sig vid en ny säng. Är det verkligen sant. Är det verkligen meningen att kroppen ska vänja sig vid en säng, och vad innebär det egentligen. Att en säng kanske kan ta några nätter att uppnå rätt form och spänstighet kan jag förstå. Men om man sover 3 dagar i en säng och inte sover bra och inte tycker den är skön, hur stor är chansen att man tycker den är bra efter 90 dagar? Den enda tolkning jag ser är att man lär sig acceptera hur dålig den är och struntar i att byta den. Är det någon som upptäckt att en säng känns dålig först och blir bra efter 90 dagar?

Allt som ett företag säger till sina kunder är för att locka dig till att köpa deras produkter. Lyssna aldrig på vad en försäljare har att säga. Nej, det tar inte 90 dagar. Isåfall får den personen gärna hänvisa till studier som visar detta. Sover du inte bra redan andra natten är det något fel.

Självklart vill IKEA att du ska köpa deras skitsängar (de har sänkt kvalitet på allt de senaste åren) och använda produkten såpass mycket att de inte kan ta tillbaka den när du försöker lämna in den med öppet köp. De kommer klaga på att den tappat formen eller har slitits utöver det vanliga.

Allt beror på kvalitet. När jag köpte en ny säng och madrass sov jag som en stock redan första natten. Investera pengar i säng, kontorsstol och skor. Allt som är mellan dig och marken bör du investera i. Köp inte det billigaste. Ergonomi är viktigt.
Citera
2024-08-17, 20:35
Medlem
Det tycks inte gälla hotell då, vore ju märkligt om man var tvungen att sova 90 dagar i samma hotellrum innan man fick en bra natts sömn...
Citera
2024-08-17, 20:47
Medlem
Det tar 90 dagar för efter 3 månader lär du inte åka tillbaka med den. Säljarknep helt enkelt. Visst kan du vänja dig vid en madrass som inte år optimal men det tar inte 90 dagar. Människan är expert på att "vänja sig" vid olika saker. Till och med tortyr i vissa fall.

Testa madrassen på plats (det är ju trots allt ett IKEA vi pratar om). Känns den någorlunda bra så lär den vara okej hemma också. Värsta som händer är att du byter ut den eller skaffar en tunnare bäddmaddrass på den eller något.

Det enda jobbiga med att "testa" är att de inte är lätta att kånka och därmed är det många som inte är villiga att ta tillbaka de heller ifall de är "bra nog".
Citera
2024-08-17, 20:54
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:

Det vore lite kul att läsa recensionerna du skriver om samt IKEA:s svar. Jag tror nämligen inte riktigt på det du påstår, iaf inte att det är något som sker frekvent. Man är ju inte heller tvungen att vänta 90dgr innan man tillåts utnyttja ångerrätten så ångra dig du redan efter 3dgr, det är helt okej. Tycker det är lite märkligt att klaga på de företag som erbjuder sina kunder bra villkor vilket 90dagars öppet köp måste anses vara.

Hade du vart nöjd om de bara hade erbjudit 30dagars öppet köp eller kortare tid än så? Märklig tråd...
Citera
2024-08-17, 21:02
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Det vore lite kul att läsa recensionerna du skriver om samt IKEA:s svar. Jag tror nämligen inte riktigt på det du påstår, iaf inte att det är något som sker frekvent. Man är ju inte heller tvungen att vänta 90dgr innan man tillåts utnyttja ångerrätten så ångra dig du redan efter 3dgr, det är helt okej. Tycker det är lite märkligt att klaga på de företag som erbjuder sina kunder bra villkor vilket 90dagars öppet köp måste anses vara.

Hade du vart nöjd om de bara hade erbjudit 30dagars öppet köp eller kortare tid än så? Märklig tråd...

Ja det är väl bara att gå till IKEAs hemsida och hitta sängar och klicka reviews. Jag antar du har tillgång till internet.

Sen är det inte "öppet köp", man har rätt att byta mot en annan hårdhet.

I texten nedan har de tydligen nöjt sig med att det tar 28 nätter att vänja sig. Undra hur de kommit fram till det.

https://www.ikea.com/se/sv/customer-...return-policy/

Citat:
Det är viktigt för oss att du sover bra på din nya IKEA madrass. När du köper en resårmadrass, resårbotten eller skummadrass på IKEA får du hela 90 dagars bytesrätt och möjlighet att sova på saken. Skulle du inom denna period upptäcka att din nya säng är för mjuk eller för hård, så kan du alltid vända dig till oss. Vänligen notera att det tar ungefär 28 nätter för kroppen att vänja sig vid en ny madrass.

Vi vill att du ska älska din nya madrass och hjälper dig mer än gärna att byta till en hårdare eller mjukare variant. Kom in till varuhuset så hjälper vi dig. Madrassen skall vara i gott skick och originalkvittot eller originalfraktsedeln krävs som inköpsbevis vid nyttjande av sov på saken garantin.

Citat:
Nya madrasser känns ofta lite för fasta, så vänta en månad tills du vant dig.​

Så här är svaret exakt på en review på en madrass:
Citat:
Hej Karin! Tack för din recension av VESTERÖY. IKEA har sov-på-saken-garanti, vilket innebär att du har 90 dagars bytesrätt på din madrass. Det tar nämligen ungefär 90 dagar för kroppen att vänja sig vid en ny madrass. Skulle du ha frågor om det når du vår kundservice genom ikea.se/kontaktaoss. Vänligen, Caroline

Men som sagt det finns fler liknande formuleringar.
Senast redigerad av Harald.Guldhatt 2024-08-17 kl. 21:15.
Citera
2024-08-17, 21:23
Medlem
VespulaGermanicas avatar
Låter ju spontant som någon ingen någonsin forskat om, och att det därmed skulle vara vetenskapligt bevisat att så är fallet. Sannolikt något säljarknep och någon som bara godtyckligt dragit till med 90 dagar.
Citera
2024-08-17, 21:40
Medlem
När jag har sovit i BRA sängar, så sover jag som en stock FÖRSTA natten.
När jag var ungdom så hade jag sketna ikea sängar i många år, jag insåg inte hur värdelösa dom var förräns jag flyttade hemifrån och spenderade en större summa pengar på en riktig säng. Aldrig mer i livet kommer jag att köpa en Ikea säng till mig själv, eller någon annan för den delen.
Citera
2024-08-17, 21:42
Moderator
MondoBizarros avatar
Jag trodde också att det var försäljningsknep, men när jag började forska i det så verkar det som om det finns någorlunda koncensus bakom dessa 90 dagar.
https://www.google.com/search?q=is+t...hrome&ie=UTF-8

Däremot verkar alla överens om att man måste gå igenom en period där kroppen vänjer sig vid madrassen, som t ex den här experten.

How long it takes to break in a mattress all depends on the mattress type. Martin says that, 'on average, a latex mattress breaks in quickest, in around four weeks, while a memory foam mattress needs two to four weeks. An innerspring mattress takes roughly four weeks to break in, while a hybrid mattress can take six to eight weeks.'

https://www.homesandgardens.com/shop...-in-a-mattress

Personligen kändes det som vår minnesskummadrass tog väldigt mycket längre tid än en månad att vänja sig vid, så ärligt talat tror jag inte IKEA ljuger så värst. Om detta i alla fall.
Citera
2024-08-17, 21:48
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ja det är väl bara att gå till IKEAs hemsida och hitta sängar och klicka reviews. Jag antar du har tillgång till internet.

Sen är det inte "öppet köp", man har rätt att byta mot en annan hårdhet.

I texten nedan har de tydligen nöjt sig med att det tar 28 nätter att vänja sig. Undra hur de kommit fram till det.

https://www.ikea.com/se/sv/customer-...return-policy/

Så här är svaret exakt på en review på en madrass:

Men som sagt det finns fler liknande formuleringar.

Jaja, gnäll på du... Jag har skummat igenom några av de svar IKEA gett på över 200 recensioner nu och inget av de svaren säger annat än att de beklagar när någon är missnöjd och att kunden ska höra av sig för att hitta en lösning på problemet.

Det känns som att du hakat upp dig på ett enda sketet svar. Sen om det nu inte är öppet köp i 90dagar så är det väl ändå bra att man får byta till en annan hårdhet? Vilka andra tillverkare erbjuder samma service?

Sist men inte minst... Det är ingen som tvingar dig att handla en säng från IKEA.

Edit: Här är ett annat skittaskit svar från IKEA avseende den billiga madrassen du kikat på:
Citat:
Hej Joacim! Tack för din recension av VESTERÖY pocketresårmadrass. Beklagar verkligen att denna madrass inte fungerat för dig. Det stämmer att IKEA erbjuder 90 dagars sova på saken garanti. I ditt fall har det gått ca 100 dagar men jag kan tycka att om madrassen är i gott skick skulle du kunna lämna tillbaka madrassen och få ett tillgodokort istället. Hör gärna av dig till IKEA Kundservice på tel 0775-700 500 för att fråga om det finns möjlighet att lämna tillbaka madrassen trots att det gått 100 dagar. IKEA vill ju trots allt att du skall vara en nöjd kund. Hälsar Jörgen

Fan vad hemska dom är!!!!
Senast redigerad av KlasLund 2024-08-17 kl. 21:52.
Citera
2024-08-17, 22:21
Medlem
Citat:

En vecka tar det för mig att vänja mig om det plötsligt ligger en ärta under madrassen
Citera
2024-08-17, 22:41
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ifall det stämde skulle folk inte kunna bo på hotell. Då hade alla sovit dåligt och haft on i kroppen på morgonen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in