2024-08-17, 18:02
Hur bra fungerar det att ”dual boota” Linux i en MacBook som har en Apple Silicon CPU? Jag vet att det finns speciella arm64 versioner av Linux att använda. Men kan man sedan installera vanliga .deb x86 program och köra i arm64 Linux? (Dvs på samma sätt man kan köra Intel x86 program i macOS arm.?)
Citera
2024-08-17, 21:56
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor.D
Hur bra fungerar det att ”dual boota” Linux i en MacBook som har en Apple Silicon CPU? Jag vet att det finns speciella arm64 versioner av Linux att använda. Men kan man sedan installera vanliga .deb x86 program och köra i arm64 Linux? (Dvs på samma sätt man kan köra Intel x86 program i macOS arm.?)
Jag har inte gjort detta själv. Däremot kör jag ARM64 Linux på några Rpi. Min uppfattning är att det är olika binaries, det går alltså inte att använda x86-versionen. Däremot finns det många ARM64-binaries tillgängliga. I värsta fall kan man ju kompilera från source.

Jag känner inte till någon motsvarighet till Rosetta2, alltså.
Citera
2024-09-06, 16:45
Medlem
smickras avatar
Citat:

Gentoo har stöd för ARM. Roligaste Linuxversionen för övrigt.
Citera
2024-09-06, 17:56
Moderator
Rassas avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Gentoo har stöd för ARM. Roligaste Linuxversionen för övrigt.

Det finns en installationsguide här:

https://wiki.gentoo.org/wiki/User:Ja...o_On_An_M1_Mac

Jag ska testa nästa vecka om jag har tid, mest för att det är kul att testa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in