2024-08-12, 19:42
Medlem
Om det begravs, eller vi gör aska av kroppen och bara sprider det nånstans eller lägger det i urna.
Tror ni det påverkar dom på något sätt efter döden?
Citera
2024-08-12, 19:46
Avslutad
Det bör inte ha någon som helst betydelse men eftersom man aldrig riktigt kan veta så får man gå efter tro.
Citera
2024-08-12, 19:49
Medlem
Om det finns något så lämnar det kroppen vid dödstillfället och vad som sedan görs med kroppen spelar ingen roll.
Citera
2024-08-12, 19:55
Medlem
Gorbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Om det begravs, eller vi gör aska av kroppen och bara sprider det nånstans eller lägger det i urna.

Lite off topic kanske men det är ju lite konstigt att man i Sverige antas gå med på att bli kremerad och uppeldad till en liten hög med aska.

Egypterna gick ju ganska långt för att kroppar även efter döden skulle bevaras så länge som möjligt.
Citera
2024-08-12, 19:56
Medlem
Ja man måste begravas annars får man mycket svårt att passera
Citera
2024-08-12, 20:05
Medlem
ICA-muppens avatar
Citat:

Jag tror, själen lämnar kroppen vid döden.
OT: Läste någonstans att kroppen blir 63 gram lättare när döden inträffar, men sån var inte frågan här.

Maskmat eller förbränningsavgaser?
Nej, jag skulle vilja att mitt tomma skal skickades ned i en rötgaskammare och blev till Biogas.
Citera
2024-08-12, 21:37
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
För kristna förr i tiden var det väldigt viktigt att kroppen begravdes, så att den kunde återuppstå på domedagen.
Om ingenting fanns kvar av kroppen, så fanns det ingenting som kunde återuppstå på den yttersta dagen.

Eldbegängelse (dvs kremering) blev allmänt accepterat efter första världskriget. Det berodde på att tusentals unga män blev pulveriserade, så att ingenting återstod av kroppen, och då ville de kristna inte längre tro på att kroppen var tvungen att begravas i vigd jord.

Om en religion ska kunna överleva i moderna tider så måste den vara flexibel och anpassa sig till förändring.
Det rimmar ju så klart illa med det absolutistiska budskapet om "guds ord", men jag behöver lyckligtvis inte försvara den paradoxen eftersom jag inte är troende.
Citat:
Ursprungligen postat av Gorbi
Lite off topic kanske men det är ju lite konstigt att man i Sverige antas gå med på att bli kremerad och uppeldad till en liten hög med aska.

Egypterna gick ju ganska långt för att kroppar även efter döden skulle bevaras så länge som möjligt.
Varför är det konstigt? Svenskarnas förfäder har ju kremerats i årtusenden?

Den kristna sedvänjan är ju bara en parentes i svenskarnas långa historia.
Senast redigerad av Bone Collector 2024-08-12 kl. 21:44.
Citera
2024-08-12, 21:53
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av detfinnigaskinnet
Det bör inte ha någon som helst betydelse men eftersom man aldrig riktigt kan veta så får man gå efter tro.
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Om det finns något så lämnar det kroppen vid dödstillfället och vad som sedan görs med kroppen spelar ingen roll.
Som jag skrev så är den här uppfattningen väldigt modern, och knappast förenlig med traditionell kristendom.
Den har bara varit allmänt accepterad i lite mer än 100 år.

Kroppen var extremt viktig för kristna innan 1900-talet. Att inte få sin kropp begravd i vigd jord sågs som ett straff värre än döden.
Senast redigerad av Bone Collector 2024-08-12 kl. 21:56.
Citera
2024-08-12, 23:53
Medlem
Nej! Hela du omvandlas vilket begravningsätt du än väljer. Dina delar kommer att utnyttjas till andras liv, och all din materia kommer ingå i något av universums alla kretslopp.
Citera
2024-08-13, 13:11
Medlem
TwoThousands avatar
Masshypnos eller någonting för den döde bryr sig inte om vart någonstans vilar när vandrar runt osynlig för blotta ögat kring ovetande människor.
Citera
2024-10-18, 01:31
Medlem
Jag tror att de döda kan se sina begravningar som på film, och bli känslomässigt berörda av det. Däremot inte att begravningen objektivt påverkar deras framtidsutsikter.
Citera
2024-10-18, 09:04
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ICA-muppen
Jag tror, själen lämnar kroppen vid döden.
OT: Läste någonstans att kroppen blir 63 gram lättare när döden inträffar, men sån var inte frågan här.

Maskmat eller förbränningsavgaser?
Nej, jag skulle vilja att mitt tomma skal skickades ned i en rötgaskammare och blev till Biogas.

När man ser någon dö så begriper man att själen plötsligt försvinner. Kanske ett hjärnspöke, men känns som en viss tröst.

Själen går väl in i någon jättepool av själar som kan återanvändas till nästa persons leverne.

Själv har jag förbeställt direktkremering och spridning av aska i havet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in