• 1
  • 2
2006-08-17, 13:24
Medlem
peajempes avatar
Så, vad tycker ni att man ska investera i? Jag är inte speciellt sugen på Sverige då jag tror att vår börs kommer backa kraftigt, vilket även speglar av sig på en del hedgefonder ( tex. catella, aktie-ansvar m.fl.). Så jag letar efter ett intressant land med goda investeringsmöjligheter.
Citera
2006-08-17, 17:08
Medlem
svårt all värdens börser är mer eller mindre svavika usa s börs,,,
och dom följer varandra slaviskt,,den svenska börsen är synerligen underornad usa s
Citera
2006-08-18, 02:18
Medlem
robo79s avatar
Ja, då får du ju kolla mot länder/världsdelar under stark utveckling.
Ryssland, Sydamerika, Afrika, Asien (Kina växer så det knakar). Högrisk enligt gängse uppfattning, javisst! Men ärligt talat så är svenska marknaden inte så stark som man vill tro så risken är rätt hög här också. Lätt att bli hemmablind.
Men var lite försiktig och sprid riskerna.
Citera
2006-08-18, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robo79
Ja, då får du ju kolla mot länder/världsdelar under stark utveckling.
Ryssland, Sydamerika, Afrika, Asien (Kina växer så det knakar). Högrisk enligt gängse uppfattning, javisst! Men ärligt talat så är svenska marknaden inte så stark som man vill tro så risken är rätt hög här också. Lätt att bli hemmablind.
Men var lite försiktig och sprid riskerna.

mmm...högrisk blir det då. Argentina t.ex. Brasilien, Ryssland...men samtidigt ska gudarna veta att dessa länder (framförallt sydamerika) är enormt beroende av USA även dom. Förhoppningsvis ökar börserna där medan USA sjunker eftersom argentina nyligen haft ekonomisk krasch t.ex...ökar fort då i början. Hörde någon siffra på 530% börsökning på nåt år...men googla så får du nog ett mer icke-ryktes-baserat svar.
Citera
2006-08-18, 15:39
Medlem
snow_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peajempe
Så, vad tycker ni att man ska investera i? Jag är inte speciellt sugen på Sverige då jag tror att vår börs kommer backa kraftigt, vilket även speglar av sig på en del hedgefonder ( tex. catella, aktie-ansvar m.fl.). Så jag letar efter ett intressant land med goda investeringsmöjligheter.

Vad jag vet så finns det ingen börs som, i sin helhet, är negativt korrelerad med svenska börsen. Däremot finns det ju enskilda branscher och enskilda värdepapper som kan vara det. Är inte det enklare att köpa säljwarranter (eller motsvarande derivat) än att leta upp negativt korrelerade produkter?
Citera
2006-08-18, 15:52
Medlem
valuthandel (forex). köp eur/sek. om du tror att kronan kommer att försvagas i förhållande till euron.
Citera
2006-08-18, 16:03
Medlem
snow_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busharmy
valuthandel (forex). köp eur/sek. om du tror att kronan kommer att försvagas i förhållande till euron.

Och vad har det med frågeställningen att göra?
Citera
2006-08-18, 16:22
Medlem
annars finns det ju vissa fonder som är byggda för att gå bra i minustider (även fast många sk hedgefonder gått dåligt) ett bra ex är Xact Bear - har spöat index rejält i år.
Citera
2006-08-18, 16:26
Medlem
peajempes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snow_man
Vad jag vet så finns det ingen börs som, i sin helhet, är negativt korrelerad med svenska börsen. Däremot finns det ju enskilda branscher och enskilda värdepapper som kan vara det. Är inte det enklare att köpa säljwarranter (eller motsvarande derivat) än att leta upp negativt korrelerade produkter?

Tack för ditt svar. Jag söker inte en börs som är negativt korrelerad med den svenska börsen, utan en börs som du tror kan stiga sett på ett par år framåt, då jag tror att den svenska och amerikanska börsen kommer att sjunka, och det smittar av sig på en hel del andra börser när USA sjunker.
Citera
2006-08-18, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snow_man
Och vad har det med frågeställningen att göra?

Tror man att sverige kommer backa, kan det väl vara värt att investera i ett valutapar som man misstänker inte kommer att tappa lika mycket som SEK. ex. euron. Eller valutahandel kanske inte faller inom ramarna för vad ni letar efter, isf: ignore me
Citera
2006-08-18, 21:10
Medlem
snow_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busharmy
Tror man att sverige kommer backa, kan det väl vara värt att investera i ett valutapar som man misstänker inte kommer att tappa lika mycket som SEK. ex. euron. Eller valutahandel kanske inte faller inom ramarna för vad ni letar efter, isf: ignore me

Men att stockholmsbörsen går dåligt är ju inte samma sak som att SEK går dåligt.
Citera
2006-08-19, 08:14
Medlem
Cabrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peajempe
Tack för ditt svar. Jag söker inte en börs som är negativt korrelerad med den svenska börsen, utan en börs som du tror kan stiga sett på ett par år framåt, då jag tror att den svenska och amerikanska börsen kommer att sjunka, och det smittar av sig på en hel del andra börser när USA sjunker.
Då ska den väldigt gärna vara negativt korrelerad med den svenska börsen...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in