2024-08-10, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lil-sis
Den mannen lever och bilen är utlandsreggad…
Okej. Då var det inte den olyckan. Det vore bättre att media går ut med vad som hänt. Annars uppstår just spekulationer.
Citera
2024-08-10, 11:34
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanlife
Vart står det att Boo förolyckades i Norge ?
Varken uttalande från klubben HV 71 eller AB , Expressen nämner väl Norge ?
Eller vad har jag missat ??

Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery
Nej det står ingenstans, tajmingen med Norgefallet är väl det som folk utgår ifrån

Citat:
Ursprungligen postat av Titanlife
Tack , då är det högst sannolikt att Boo inte förolyckades i Norge iaf inte där tråden handlar om.

Det står ingenstans att det är han som avled i Norge.
Men t ex Expressen skriver ”Han förolyckades på en semesterresa, uppger klubben på sin hemsida.” Denna sida länkar de till. Klubben skriver dock inte alls att han ”förolyckats” utan ”avlidit”. (Förolyckats = dött i olycka.)
https://www.hv71.se/article/dmjashy-3iaijd/view
Att han skulle ha dött i en olycka är alltså killar i 20-årsåldern på kvällstidningarnas sommarredaktion som skriver. (Indirekt, då de använder ord som omkomma och förolyckas.)
Jag har sett flera gånger att unga människor tyvärr inte skiljer mellan avlida, omkomma/förolyckas.
Ingen officiell källa säger - så vitt jag har sett - att Boo omkom eller förolyckades (dvs dog i en olycka). De skriver avlida, vilket är det korrekta vid sjukdomsfall.
Vi vet inte om Boo är mannen i Norge som tyvärr avled av hjärtattack.
Men kan vi kan verkligen inte vara säkra på att Boo omkom i en olycka. De officiella källorna nämner ingen olycka. (Se länk ovan.) Det är den sida som alla journalister hänvisar till men ist för att använda ”avlida” skriver de om det till ”förolyckas”.
Därför är det visst ganska troligt att mannen i fråga, som avled av hjärtinfarkt, är Boo. Eller vet journalisterna mer än vi, men deras källa de hänvisar till är fortfarande den sida som skriver det neurala ”avlida” och inte nämner någon olycka.
Tror det är tredje gången jag skriver det nu…
Citera
2024-08-10, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lommen
Han var kraftigt överviktig i yngre år. Kanske det påverkat om det hade med hjärtat att göra. Vila i frid.

Hur ung då? Han var ju inte överviktig som målvakt.
Och nej, det påverkar inte om han var överviktig i yngre år.
Citera
2024-08-10, 12:44
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alldeadalldead
Kan påpekas att även tidigare kända målvakter i HV71 gått bort under tragiska
omständigheter. Stefan Liv (ironiskt i sammanhanget).

Och Peter Åslin...
Citera
2024-08-10, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Därför är det visst ganska troligt att mannen i fråga, som avled av hjärtinfarkt, är Boo.

Vad är det som pekar på det?
Citera
2024-08-10, 13:12
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Vad är det som pekar på det?
”Sannolikt” kanske var för starkt uttryckt av mig. Men det som pekar på det är att båda rör män i 50-årsåldern som dör på semesterresa samma dag och att nyheten om ”svensk turist” kom lite innan nyheten om att Boo Ahl avlidit på semestern.
Jag hoppas iaf att detta är han - missförstå mig inte, det är hemskt att Boo Ahl har avlidit - men nu har han ju tyvärr det - och om mannen i Norge inte är han är det ju ytterligare en svensk man i 50-årsåldern som avlidit på semesterresa. Isf dubbel tragedi.
Citera
2024-08-10, 13:26
Medlem
Citat:
”Sannolikt” kanske var för starkt uttryckt av mig. Men det som pekar på det är att båda rör män i 50-årsåldern som dör på semesterresa samma dag och att nyheten om ”svensk turist” kom lite innan nyheten om att Boo Ahl avlidit på semestern.
Jag hoppas iaf att detta är han - missförstå mig inte, det är hemskt att Boo Ahl har avlidit - men nu har han ju tyvärr det - och om mannen i Norge inte är han är det ju ytterligare en svensk man i 50-årsåldern som avlidit på semesterresa. Isf dubbel tragedi.

Det dör massor av 50åringar varje dag och just den här tiden är en väldigt stor del av alla på semesterresor.
Citera
2024-08-10, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hitbong77
Jag bor på samma gård och samma hyreshus som Bosse och han är nog den som håller sig i form. Dock har han problem med sina ben och kan inte gå helt normalt längre ( förmodligen efter skador från hockeyn ). Just det gör mig fundersam på om han verkligen skulle åka till Norge och vandra om han har jobbigt att gå. Men han har säkert pannben för att genomlida det ändå 😀
Han hade ju haft problem med sina knän och hade haft problem med sin rygg.

Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Boo och fru Lise-lott hade ett resebolag tillsammans. Kanske hände det på någon resa de arrangerade.
Enligt säkra uppgifter var de på en privat resa.

Citat:
Ursprungligen postat av hitbong77
Nä men det som va frågan va om det faktiskt va Bosse som hade omkommit i Norge och det jag menade va att jag inte trodde att Bosse skulle välja att vandra i något berg.
Det har ju inte kommit ut mig veterligen vart eller hur han dog
på väg uppför ett berg på Lofoten, hjärtat orkade inte längre.

Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Några familjevänner bodde granne med honom i måga år, så efter att vi varit i kinnarps/rosenlundshallen och tittat på Bo och HV så åkte vi ibland förbi hemma hos de för en grillkväll eller en bastu vid Vättern, otroligt talangfull och varm människa. Vila i frid Bosse.
Instämmer helt och hållet i det du skriver, en oerhört sympatisk människa.
Senast redigerad av Anywhan 2024-08-10 kl. 14:09. Anledning: Stavfel
Citera
2024-08-10, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Okej. Då var det inte den olyckan. Det vore bättre att media går ut med vad som hänt. Annars uppstår just spekulationer.
Håller med dig. Märkligt att man inte berättar vad det är för olycka. Det blir ju mycket spekulationer.
Citera
2024-08-10, 16:14
Bannlyst
Vet man hur han avled? Verkar ha gått hastigt till.
Citera
2024-08-10, 18:29
Medlem
Citat:
Det står ingenstans att det är han som avled i Norge.
Men t ex Expressen skriver ”Han förolyckades på en semesterresa, uppger klubben på sin hemsida.” Denna sida länkar de till. Klubben skriver dock inte alls att han ”förolyckats” utan ”avlidit”. (Förolyckats = dött i olycka.)
https://www.hv71.se/article/dmjashy-3iaijd/view
Att han skulle ha dött i en olycka är alltså killar i 20-årsåldern på kvällstidningarnas sommarredaktion som skriver. (Indirekt, då de använder ord som omkomma och förolyckas.)
Jag har sett flera gånger att unga människor tyvärr inte skiljer mellan avlida, omkomma/förolyckas.
Ingen officiell källa säger - så vitt jag har sett - att Boo omkom eller förolyckades (dvs dog i en olycka). De skriver avlida, vilket är det korrekta vid sjukdomsfall.
Vi vet inte om Boo är mannen i Norge som tyvärr avled av hjärtattack.
Men kan vi kan verkligen inte vara säkra på att Boo omkom i en olycka. De officiella källorna nämner ingen olycka. (Se länk ovan.) Det är den sida som alla journalister hänvisar till men ist för att använda ”avlida” skriver de om det till ”förolyckas”.
Därför är det visst ganska troligt att mannen i fråga, som avled av hjärtinfarkt, är Boo. Eller vet journalisterna mer än vi, men deras källa de hänvisar till är fortfarande den sida som skriver det neurala ”avlida” och inte nämner någon olycka.
Tror det är tredje gången jag skriver det nu…

Förolyckas behöver inte betyda olycka kan vara synonym med omkommen.
https://www.mediesprak.fi/dodas-foro...-eller-omkomma
Citera
2024-08-10, 18:35
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Go2brain
Förolyckas behöver inte betyda olycka kan vara synonym med omkommen.
https://www.mediesprak.fi/dodas-foro...-eller-omkomma

Din länk säger ju dock samma sak som jag sagt i nu fyra inlägg: att förolyckas eller omkomma betyder att dö hastigt/våldsamt oftast i olycka.
Citat från din länk: ”Att förolyckas är inte en synonym till att råka ut för en olycka. Det går inte att säga till exempel att det par som förolyckades på riksväg 8 i morse vårdas på sjukhus för mindre blessyrer. Förolyckas betyder omkomma, och den som har förolyckats är död.”
Problemet är att yngre folk (uppenbarligen, har sett 3 exempel i tidningar från bara de senaste två veckorna) inte förstår att förolyckas och omkomma inte är nyansfria synonymer till avlida. Alla betyder att personen i fråga är död, men hur de har dött är annorlunda. (Avlida är dock ”neutralt”.)

Jag tror, av många anledningar, att Boo är mannen som sorgligt nog avled i Norge. Tids nog lär vi väl få veta det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in