• 1
  • 2
2024-08-07, 20:36
Medlem
Jag tränar både styrka och kondition några gånger per vecka, men ligger på lite kaloriöverskott pga kost. Inget extremt, men bör gå ner 5-8 kg. Käkar alltid havregrynsgröt på morgonen, sen två fullstora måltider på dagen och några mackor på kvällen. Tänkte försöka byta ut antingen lunch eller middag plus kvällsmackorna mot kvarg för att försöka få en mer proteininriktad kost (för mättnad och muskeluppbyggnad).

Om det kommer bli väldigt mycket havregrynsgröt och kvarg, vad är det jag riskerar mest att få i mig för lite av? Något som kanske enkelt kan blandas med kvargen typ vissa frukter eller nötter?
Citera
2024-08-07, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ObiWonCannoli
Jag tränar både styrka och kondition några gånger per vecka, men ligger på lite kaloriöverskott pga kost. Inget extremt, men bör gå ner 5-8 kg. Käkar alltid havregrynsgröt på morgonen, sen två fullstora måltider på dagen och några mackor på kvällen. Tänkte försöka byta ut antingen lunch eller middag plus kvällsmackorna mot kvarg för att försöka få en mer proteininriktad kost (för mättnad och muskeluppbyggnad).

Om det kommer bli väldigt mycket havregrynsgröt och kvarg, vad är det jag riskerar mest att få i mig för lite av? Något som kanske enkelt kan blandas med kvargen typ vissa frukter eller nötter?
C-vitamin lär du behöva.
Citera
2024-08-07, 20:46
Medlem
Kvarg och havregrynsgröt är relativt låga i fett, och fett är viktigt för hormonproduktion.

Tillsätt valnötter, mandel, chiafrön, avokado eller kokosolja.
Citera
2024-08-07, 20:48
Medlem
du kan ju fortsätta äta precis det du äter men minska portionerna
Citera
2024-08-07, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Underfundmedsund
Kvarg och havregrynsgröt är relativt låga i fett, och fett är viktigt för hormonproduktion.

Tillsätt valnötter, mandel, chiafrön, avokado eller kokosolja.
Tack! Förresten, kan grekisk yoghurt med proteinpulver egentligen vara ett bättre alternativ?
Citera
2024-08-07, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
du kan ju fortsätta äta precis det du äter men minska portionerna
Absolut, men ogillar matlagning så detta kommer att ersätta en del måltider jag skulle ätit ute.
Citera
2024-08-07, 21:52
Du verkar ha fastnat på att du måste addera protein? Helt onödigt du får i dig tillräckligt om du äter havregrynsgröt.
Citera
2024-08-07, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Du verkar ha fastnat på att du måste addera protein? Helt onödigt du får i dig tillräckligt om du äter havregrynsgröt.
En portion havregrynsgröt innehåller väl typ 5 gram protein? Hur är det tillräckligt? Är ju inte ens i närheten av vad man behöver (vare sig man styrketränar eller ej).
Citera
2024-08-08, 01:08
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Man dricker kaffe på morgonen och sen äter man middag på kvällen.
Citera
2024-08-08, 01:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ObiWonCannoli
några mackor på kvällen

Fimpa.
Citera
2024-08-08, 09:15
Medlem
Kvarg !? Det låter äckligt.
Lite havregrynsgröt på morgonen !? Det kan ju vara ok men där ska vara ägg och kött(bacon/prinskorvar) och bönor också.
Lustigt nu i OS tider. Paris OS hade beslutat att i OS byn skulle atleterna äta klimatsmart d.v.s nästan inget kött och ägg och enbart pyttesmå portioner av det som bjudes . Agra atleter fick ansvariga att snabbt ändra på upplägget till ett fullvärdigt näringsrik kost utbud
Citera
2024-08-08, 09:21
Medlem
Ta ett ägg vid sidan om. Lite lingonsylt på gröten. Några skedar mysli i samband med gröten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in