2024-08-23, 13:07
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Inte mer lidande än det är idag med bomber överallt. Största orsaken man inte spränger bron är att den är så hårt bevakad. Denna hårda bevakning kräver mycket av ryssarnas kapacitet när det gäller luftförsvaret vilket blir en fördel då man kan nå så många andra mål istället.

Krimbron kommer att klippas när Ukraina ser maximerad fördel utav det.

Det är en bra poäng. Just nu fokuserar ju Ukraina inte på Krim så kanske bättre att som du säger låta ryssen binda upp resurser för brons försvar.
Citera
2024-08-23, 13:23
Medlem
Citat:
Inte mer lidande än det är idag med bomber överallt. Största orsaken man inte spränger bron är att den är så hårt bevakad. Denna hårda bevakning kräver mycket av ryssarnas kapacitet när det gäller luftförsvaret vilket blir en fördel då man kan nå så många andra mål istället.

Krimbron kommer att klippas när Ukraina ser maximerad fördel utav det.

Håller nog med i detta resonemang. Kan nog vara bra att hålla tummen i ögat på Putzzin..
" Bara så Du vet, vi kan spränga brojäveln vilken dag vi vill..."
Citera
2024-08-23, 14:05
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Att spränga krimbron kommer orsaka stort lidande för civila, jag tror man har det åtanke, men jag kan ju ha fel 🤣
Vi får verkligen hoppas det.
Citera
2024-08-23, 14:19
Avslutad
Det finns ju även nackdelar med att spränga bron till Krim. Den stora nackdelen jag kan se att när bron väl är sprängd så kan trupp, luftvärn med mera omprioriteras till andra områden. Så länge bron står kvar så binds ju även resurser till det området.

Sprängs bron så kan ju andra frontområden istället bli utsatt för större tryck.

Allt detta fattar väl givetvis de som driver Ukrainas försvar och det är upp till dom att se om fördelarna överväger nackdelarna med att spränga den bron.

----EDIT------
Ser precis att detta redan nämnts. Nu kan jag dock inte ta bort inlägget.
Citera
2024-08-23, 14:45
Medlem
SVT skriver nu att Putin har fattat beslut om Kursk. Då trodde man utifrån rubriken att nu finns en plan för att återta Kursk eller något åt det hållet. Ett militärt beslut.

Visst var beslutet militärt, men den handlar om att rensa ut de som är skyldiga till att Kurskoffensiven lyckades.

Så var det med det. Nu kan vi börja gissa vilka ryska generaler som får göra en balkongflygning eller ramlar ut från något fönster.
Citera
2024-08-23, 15:19
Medlem
Sados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Att spränga krimbron kommer orsaka stort lidande för civila, jag tror man har det åtanke, men jag kan ju ha fel 🤣
Finns det civila där? Trodde det bara var ockupanter.
Citera
2024-08-23, 15:56
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sado
Finns det civila där? Trodde det bara var ockupanter.

Ja? Vad är det för korkad fråga... men både Ryssland och Ukraina verkar ju skita i om de drabbar civila eller inte.
Citera
2024-08-23, 16:07
Medlem
Finns det någon objektiv oberoende media som försökt sig på en sammanfattning av hur stora Ukrainas framgångar är på ryskt territorium?

Jag får vibbar att det går ännu bättre för U än vad de någonsin vågat drömma om.

Undra om det är som så och om Ryssland nu är rejält illa ute?
Citera
2024-08-23, 16:07
Medlem
Ukraina har en offensiv på ryskt territorium - det är väl bara att acceptera, eller? Det diskuteras mycket om "hit och dit", rätt eller fel osv. Det är ett krig som pågår och om ni inte fattar det så sker det otroliga hemskheter i krig och det är inget trevligt. Ukraina kommer försöka ta så mycket som möjligt på kortast möjliga tid.
Ryssen kommer bomba dem med allt de har (dock ej de nukleära smällarna).
Det är intressant vad syftet är med denna offensiv men det lär vi aldrig få reda på, om inte dess mål uppnås. Och även om det inte uppnås så kommer propagandamaskineriet försöka intala oss i att målet uppnåddes och det var syftet hela tiden.
Har via olika kanaler fått höra tre olika syften med Ukrainas offensiv i Kurskområdet. Alla tre kan mycket väl stämma, och når de ett av dem kanske de är nöjda, vad vet jag.

Mitt tidigare inlägg här i tråden stog sig ytterst dåligt-ryssen har inte sparkat ut Ukraina än. Frågan är kommer de att sparka ut dem - Ja, det tror jag. När? Det är jag numera osäker på och till vilket pris återstår att se.

En reflektion av mig gällande många inlägg här i detta underforum Rysslands invasion av Ukraina 2022 och i denna tråd är att många verkar inte acceptera den krigföring som sker utan skall konstant kasta skit hit och dit. Ryssland bombar akuten ur Ukraina. Ukraina försöker bomba skiften ur Ryssland med alla möjliga medel - så är det i krig.
Citera
2024-08-23, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenHall
Finns det någon objektiv oberoende media som försökt sig på en sammanfattning av hur stora Ukrainas framgångar är på ryskt territorium?

Jag får vibbar att det går ännu bättre för U än vad de någonsin vågat drömma om.

Undra om det är som så och om Ryssland nu är rejält illa ute?

MAn kan väl säga att Ukraina just nu äter sig in i Ryssland med en fart som vida överstiger vad Ryssland äter sig in i Ukraina.

Läste nyss en rysk konvoj är på väg från ockuperade Ukraina till Kursk-området. Den omedelbara reaktionen blir att då lyckas Ukraina med sin plan att få ryssarna att flytta på sina trupper och att det är en... konvoj...
Citera
2024-08-23, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Ja? Vad är det för korkad fråga... men både Ryssland och Ukraina verkar ju skita i om de drabbar civila eller inte.

De som befinner sig på Krim har haft 2½ år på sig att evakuera till Ryssland.
Citera
2024-08-23, 16:20
Medlem
Citat:
MAn kan väl säga att Ukraina just nu äter sig in i Ryssland med en fart som vida överstiger vad Ryssland äter sig in i Ukraina.

Läste nyss en rysk konvoj är på väg från ockuperade Ukraina till Kursk-området. Den omedelbara reaktionen blir att då lyckas Ukraina med sin plan att få ryssarna att flytta på sina trupper och att det är en... konvoj...

De har ju tagit styrkor från Chasiv Yar (som de inte tagit ännu vad Borskungen än säger om det) så den hålan lär vara ganska säker nu för ett tag framöver.
Senast redigerad av Kratatch 2024-08-23 kl. 16:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in