2024-08-18, 10:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mobeltass
Det militära värdet ligger ju i att ryssarna använder gränstrakterna till att attackera Ukraina, från ryskt territorium.
Finns det någon fördel för Ukraina att förvaga något för Ryssland i och med det, tror du?

Putin toner ner chanserna rejält till någon form av samtal mellan parterna, i och med att Ukraina gick in i Ryssland.
Vad tror du, som ändå följer Kremls sida. Kommer Putin kunna hålla det, eller kommer det bli ett bra förhandlingläge?

Ja fast det gör ju Ukraina i norra Ukraina mot Belgorod också..

Förhandlingar kommer aldrig ske innan Ukraina har pressats ut från Ryssland om jag känner dom rätt.
Som DN skrev igår finns risk nu att Ukraina hamnar i underläge.. dom använde sina bästa trupper i Kursk och blir det så att många av dom försvinner så ser det illa ut för Ukraina.
Citera
2024-08-18, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Frågan är med vilket artilleri man avser att göra det? Man förlorar tusentalet pjäser varje månad.

De har väl köpt lite nordkoreanska pjäser, men klart det är inte långvarigt hållbart och framförallt:

"Definitionen av galenskap är att göra samma sak igen och igen och förvänta sig andra resultat." -Einstein
Citera
2024-08-18, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Vad dom inte har och har gjort i Östran Ukraina hör inte till tråden så vill inte ens gå in på det
men håller inte med dig.

Just nu verkar det gå segt i Kursk så ser inte så mycket skillnad från senaste dagarna. Den lilla nya fronten som blev till i veckan har inte blivit större alls.

Jag syftade på Kursk. Inte östra Ukraina.

Och jo, det går betydligt bättre för Ukraina som avancerar lika långt på en vecka som ryssråttorna gör på ett år.
Citera
2024-08-18, 11:05
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Jag har hört att Kraftverket i Kursk verkar ha varit deras största mål men eftersom det verkar misslyckas iallafall hittills har istället Ukraina börja intensifiera striderna i Zaporizjzja.

Osmart vet jag inte men vad skulle annars målet vara? Ta vägskyltar å små hus på vischan? finns ju typ ingenting av militärt värde där omkring.

Så du har hört det, vem bryr sig i vad du har hört, kom med fakta istället. Givetvis är det en katastrof för Putin att han inte ens kan skydda landets gränser, mot Europas fattigaste land och några tusen soldater,
Citera
2024-08-18, 11:23
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:

Förhandlingar kommer aldrig ske innan Ukraina har pressats ut från Ryssland om jag känner dom rätt.
Som DN skrev igår finns risk nu att Ukraina hamnar i underläge.. dom använde sina bästa trupper i Kursk och blir det så att många av dom försvinner så ser det illa ut för Ukraina.

Ja, det var Jörgen Elving som i DN resonerade kring risken för ett ev. underläge. Det har ju stått klart från dag ett, att detta är ett högriskspel från ukrainsk sida. Att de satsar högt innebär att de kan förlora lika stort. Med det sagt vore det fantastiskt om de kan uppnå de målen de stakar ut. Än så länge har det gått väl, men vad som händer nästa vecka kan nog varken du eller jag ha nån aning om.

Kan du hålla med om att man bör prata med bönder, på bönders vis? Alltså att Putin egentligen inte är intresserad av några fredssamtal. Det enda som hjälper är att svara på samma sätt Ryssland har gjort, bortsett från att deportera barn och våldta osv.
Jag menar, det finns alltid utrymme till förhandling, oavsett vad Putin säger.
Senast redigerad av mobeltass 2024-08-18 kl. 11:25.
Citera
2024-08-18, 11:27
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Offensiven är bra för den bryter Rysslands urgamla doktrin.

Varför:
- Rysslands doktrin är hårt bombade och artilleri.
- Det är svårt att omplacera och flytta artilleri
- Du kan inte bomba eget territorium på samma sätt. (Hushåll, Infra och politiska konsekvenser m.m)
- Ryssland koncentrerar sina attacker, att attackera där ingen är e givetvis bra return då de andra är uttagna ur ekvationen.
- Unga omotiverade medborgare med högre status blandas nu in sktiva zoner pga hur de va placerade i förut ej aktiva krigszoner.
-Närmare Kiev/logistik.
- Mer träd och skit som är bra för att slå ut pansar.

Jag är hopfull de ska ta mer yta, då ytan kommer innebära att Ryssland måste förstöra sina egna byggnader för att få ut ukrainarna. Sin egen cyniska approach med att jämna städer me marken.
Citera
2024-08-18, 11:30
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:

Både ryssar och ukrainier har varit pragmatiska historiskt sett i förhandlingar. Lenin struntade i Rysslands gränser snarare än att vara envis i WW1. Han struntade också i Rysslands gränser när han skulle sluta fred med polackerna i polsk-ryska kriget på 20-talet. Det som styrde "fredslusten" var snarare om de kunde vinna och om de fick en bra fred än någon helig princip om ryskt territorium.
Citera
2024-08-18, 11:45
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Vad dom inte har och har gjort i Östran Ukraina hör inte till tråden så vill inte ens gå in på det
men håller inte med dig.

Just nu verkar det gå segt i Kursk så ser inte så mycket skillnad från senaste dagarna. Den lilla nya fronten som blev till i veckan har inte blivit större alls.

Det hör till tråden så tillvida att de är beroende av varandra i ett större perspektiv.
Den här texten kom på Omni nyss och beskriver förhållandet mellan östra Ukraina och Kurskoffensiven.

”Den ryske militäranalytikern Jurij Fedorov tvivlar på att Ryssland kan trycka tillbaka de ukrainska styrkorna som har brutit in i Kurskregionen, säger han till Financial Times.
Ryssland har visserligen luftunderstöd, men de olika enheterna som slåss på marken är oerfarna och har ingen vana av att kriga tillsammans. Dessutom har Ukraina fler soldater på marken än Ryssland, säger han.
Men allt talar inte till Ukrainas fördel. För samtidigt som Ukraina avancerar i ryska Kursk avancerar Ryssland i ukrainska Donbass.
– En av sidorna kommer att blinka, säger Mick Ryan, pensionerad australisk general, till Deutsche Welle.
Det Ryan menar är att ena sidan vid någon tidpunkt kommer tvingas överge sin offensiv för att fokusera på försvar. Men ingen kan i*dag med någon trovärdighet säga vem som kommer att blinka först, säger han.”
Citera
2024-08-18, 12:14
Medlem
BluePrinces avatar
Citat:
Problemet är att Ukraina redan har brist på personal och material... och i denna invasion förlorar dom enorma mängder. Helt världelöst militärt att ta små byar ute på vischan. vad är poängen? dom hade kunnat lagt allt detta arbete på östra ukraina istället.

För att vara ryss bekymrar du dig väldigt mycket över Ukrainas väl och ve... gulligt av dig 🙄
Citera
2024-08-18, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Så du har hört det, vem bryr sig i vad du har hört, kom med fakta istället. Givetvis är det en katastrof för Putin att han inte ens kan skydda landets gränser, mot Europas fattigaste land och några tusen soldater,
Det kommer från flera håll, de uppgifterna. Om det är ett narrativ från ryssen eller ej återstår att se. Du förstår väl att både väst och ryssen har sina agendor med deras propaganda? Du är väl inte så infantil att du tror att det bara är ryssen som sysslar med propaganda? Väst (läs: bl.a. USA) är forskningsledande inom det område.

Om nu hot mot kärnkraftverket är målet med offensiven, vilket jag endast tror är ETT av målen, så kommer ryssen göra ALLT för att skydda det, om det så är låna luftvörn och ballistiska robotar från Nordkorea
Citera
2024-08-18, 12:50
Medlem
Citat:
Jag har hört att Kraftverket i Kursk verkar ha varit deras största mål men eftersom det verkar misslyckas iallafall hittills har istället Ukraina börja intensifiera striderna i Zaporizjzja.

Osmart vet jag inte men vad skulle annars målet vara? Ta vägskyltar å små hus på vischan? finns ju typ ingenting av militärt värde där omkring.

Vad du "hört" är inte värt något eftersom du fantiserar en massa, du får din info från Rysk media och de ger så klart Ukrainas "mål" längre in eftersom det då ser ut som Ryssen försvarar ryssland på ett bra sätt.
Från Ukrainskt håll har det inte kommit några uppgifter om att kärnkraftverket varit ett mål.
Det är troligare att logistiken är målet. Kan man stoppa järnvägs och vägtransporter så är det en enorm seger.
Citera
2024-08-18, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BluePrince
För att vara ryss bekymrar du dig väldigt mycket över Ukrainas väl och ve... gulligt av dig 🙄

Ryssarna förstår verkligen inte varför Ukraina inte vill slåss emot en nedgrävd och välförsvarad fiende istället för att slåss där Ryssen är svag. För dom går den ekvationen inte ihop alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in