2024-08-18, 09:32
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Pratar om två nya väster om Kursk ..inte den "stora".

Okej. Jag ser tre blå områden in i Kursk. Tre ’fronter’.
Citera
2024-08-18, 09:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Okej. Jag ser tre blå områden in i Kursk. Tre ’fronter’.

Jag säger att jag pratar inte om alla tre utan dom två nya väster om Kursk.
Citera
2024-08-18, 09:46
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyfaan
Är ju så jobbigt när någon filmar vad som egentligen pågår så deras narrativ krackelerar totalt va
Ja paniken i Kreml över detta är uppenbar. Många ryssar kan nog kolla på CNN, så där kommer Putins lögner att avslöjas.
Att man tror man kan hota fria mediers journalister med att man ska mörda dom låter kanske smart för gängkriminella blattar men det lär inte fungera.
Det visar i alla fall vilket äckligt gangsterlan Ryssland är...
Citera
2024-08-18, 09:46
Medlem
”Ryssarna kan försöka nöta ut dem, och det är väl det mest sannolika att man försöker göra. Problemet för Ryssland är att om man använder samma stridsteknik som för att få framgång i Donbass, så är det att skjuta bort allting framför sig. Det finns inga orter kvar där ryssarna har gått fram, det är ruiner. Då är frågan om man avser att göra det på sina egna orter också?”

https://www.gp.se/nyheter/varlden/darfor-har-ryssland-svart-att-hantera-kurskoffensiven.846df301-3365-4f20-ae3a-7778474c889c
Citera
2024-08-18, 09:50
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
Igår dök det upp nyheter om att alla tre broar är sprängda och att ryssarna redan ahr lämnat området.
https://t.me/boris_rozhin/133956

Ja, det verkar hända lite saker nu. Ytterligare ett stort område på rysk mark kan vara på gång ser falla under ukrainsk kontroll.

https://m.youtube.com/watch?v=urumNsRhTbA
Citera
2024-08-18, 10:10
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Vad dom inte har och har gjort i Östran Ukraina hör inte till tråden så vill inte ens gå in på det
men håller inte med dig.

Just nu verkar det gå segt i Kursk så ser inte så mycket skillnad från senaste dagarna. Den lilla nya fronten som blev till i veckan har inte blivit större alls.

Det som sker rapporteras ju med lite eftersläpning och man får helt enkelt följa händelseutvecklingen. Allt måste inte ske på en gång, som ryssen sa.

En Youtuber spekulerade i att ukrainarna i närtid i alla fall borde ha motorvägen (E38) som mål för sin operation.
Då skulle de skära av en viktig försörjningsväg för ryssarna.
Det skulle till och med räcka att nå 10 mil från motorvägen, så kan de slå till med artilleri.

Vore väl dessutom osmart att gå allt för djupt in i Ryssland, så ukrainarna själva försvagar försörjningslinjerna till sina egna.
Citera
2024-08-18, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MainF
”Problemet för Ryssland är att om man använder samma stridsteknik som för att få framgång i Donbass, så är det att skjuta bort allting framför sig.

Så fascinerande att de är så otroligt lågbegåvade att de fortsätter med sin enda taktik/strategi.

Nu terrorbombar man kiev igen, en huvudstad med massor av civila, ytterligare ett av deras lågbegåvade drag, bomba civila. Antar att det är vad som känns tryggt, civila skjuter inte tillbaka.
Citera
2024-08-18, 10:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mobeltass
Det som sker rapporteras ju med lite eftersläpning och man får helt enkelt följa händelseutvecklingen. Allt måste inte ske på en gång, som ryssen sa.

En Youtuber spekulerade i att ukrainarna i närtid i alla fall borde ha motorvägen (E38) som mål för sin operation.
Då skulle de skära av en viktig försörjningsväg för ryssarna.
Det skulle till och med räcka att nå 10 mil från motorvägen, så kan de slå till med artilleri.

Vore väl dessutom osmart att gå allt för djupt in i Ryssland, så ukrainarna själva försvagar försörjningslinjerna till sina egna.

Jag har hört att Kraftverket i Kursk verkar ha varit deras största mål men eftersom det verkar misslyckas iallafall hittills har istället Ukraina börja intensifiera striderna i Zaporizjzja.

Osmart vet jag inte men vad skulle annars målet vara? Ta vägskyltar å små hus på vischan? finns ju typ ingenting av militärt värde där omkring.
Senast redigerad av Menea 2024-08-18 kl. 10:23.
Citera
2024-08-18, 10:28
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag har hört att Kraftverket i Kursk verkar ha varit deras största mål men eftersom det verkar misslyckas iallafall hittills har istället Ukraina börja intensifiera striderna i Zaporizjzja.

Osmart vet jag inte men vad skulle annars målet vara? Ta vägskyltar å små hus på vischan? finns ju typ ingenting av militärt värde där omkring.

En viktig aspekt är ju att Ukraina de facto kontrollerar en bit av Ryssland.
Citera
2024-08-18, 10:36
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:

Det militära värdet ligger ju i att ryssarna använder gränstrakterna till att attackera Ukraina, från ryskt territorium.
Finns det någon fördel för Ukraina att förvaga något för Ryssland i och med det, tror du?

Putin toner ner chanserna rejält till någon form av samtal mellan parterna, i och med att Ukraina gick in i Ryssland.
Vad tror du, som ändå följer Kremls sida. Kommer Putin kunna hålla det, eller kommer det bli ett bra förhandlingläge?
Citera
2024-08-18, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MainF
”Ryssarna kan försöka nöta ut dem, och det är väl det mest sannolika att man försöker göra. Problemet för Ryssland är att om man använder samma stridsteknik som för att få framgång i Donbass, så är det att skjuta bort allting framför sig. Det finns inga orter kvar där ryssarna har gått fram, det är ruiner. Då är frågan om man avser att göra det på sina egna orter också?”

https://www.gp.se/nyheter/varlden/darfor-har-ryssland-svart-att-hantera-kurskoffensiven.846df301-3365-4f20-ae3a-7778474c889c

Frågan är med vilket artilleri man avser att göra det? Man förlorar tusentalet pjäser varje månad.
Citera
2024-08-18, 10:45
Medlem
Ola Schuberts avatar
Kortfattat och föredömligt pedagogiskt om vad logostik, planering och flexibilitet betyder för de ukrainska styrkorna i ryska Kusk-oblast.

https://youtu.be/tXRKmMOCU84?si=sUl-mXJSgeTlgFmB

Kul att han nämner en rysk bro "som blivit skadad". Ja, det kan man nog säga! 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in