2024-08-10, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Då får Putin hoppas att alla de färdigutbildade soldaterna får snabba erbjudanden från Wagner som de inte kan tacka nej till. Antagligen hinner stridsgruppen i Kursk retirera eller omgruppera till försvar innan Wagner kan skicka nästa våg av våldtäktsdömda semiintelligenta primater på dem. Jag tror nämligen få välutbildade soldater söker sig till Wagner numera.

Jag blev själv förvånad hur länge Ukrainas stridsgrupp har kunnat operera i Kurskregionen, trodde det var en snabb räd över gränsen mot ett taktiskt mål men här är vi nu. Fyra dagar senare.

Aja, det är ju inte mitt problem men om Wagner och TikToksalafisterna var så jävla bra som ryssarna påstår så hade en rysk flagga varit hissad i Kyiv nu. Jag är skeptisk.

Ja, fast vi var nog många som förstod det skulle bli mer långvarigt när det gick in på tredje dagen och ryssarna fortfarande inte bjöd på något speciellt motstånd. Helt enkelt fick Ukraina gratis att förflytta trupperna in till Ryssland utan större förluster.

Tisdag, onsdag, torsdag, fredag och nu femte dagen lördag för övrigt. Tiden rinner iväg fort nu för Ryssland som snart måste få stopp på invasionen innan den blivit så stor att de inte kan.
Citera
2024-08-10, 15:47
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Scott Ritter! Den mannen har man försökt att glömma. Hur många fel har han haft egentligen. Men jag undrar hur långt in i Ryssland Ukraina kan ta sej. Hur försvagat e Ryssland.

Han blev väl arbetslös efter att han dömts för pedofili så att bli propagandist åt Ryssland var nog det enda sättet att skaffa sig en inkomst på.
Citera
2024-08-10, 15:47
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY

Menar du staden eller oblasten eller bara intrånget? Jag tror inte i nuläget att målet är staden Kursk, stora städer är helt enkelt svåra att ta och offensiven är nog tänkt att dels nå några mer klara och enkla mål (kontroll över järnväg, etc), skapa en ny front och tvinga Putin till att välja mellan dåliga alternativ.

Jag menar staden. Men det är svårt att diskutera för vi vet inte riktigt vad Ukraina vill med det här. AFU kanske är hemma igen om 2 månader igen, och då var det en nothingburger. Lyckad attrition och en operativ framgång för dem måhända, men ointressant rent analytiskt.
Citera
2024-08-10, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Man måste utgå ifrån att det finns ett praktisk tänkande bakom att Ryssland har tio gånger fler taktiska stridsspetsar än USA. Ryssland förlitar sig på dem i sin försvarsstrategi och för att deras avskräckande effekt ska fortbli så måste de också användas om en invasion utgör ett allvarligt hot mot staten. Sedan de använts i praktiken mångdubblas dess avskräckande effekt. Ingen soldat vill kämpa mot kärnvapen.
Ja, det finns det. Eller rättare sagt, inte direkt praktiskt utan sovjetiskt stolleri som gått i arv. Anledningen till att man har så många varianter av mindre kärnvapen, är för att man har väldigt många olika inkompatibla kärnvapenbärare. Som torpeder, minor, LV-robotar, ballistiska robotar, sjömålsrobotar, kryssningsrobotar, fällbomber, mineringsbomber, sjunkbomber, osv, osv. För varje vapen större än en kinapuff, tycks Sovjet ha tänkt "hmm, vad om vi sätter en nuke på den"?

Detta är också förklaringen till varför Ryssland även totalt sett har några fler kärnvapen än USA (varierande siffror beroende på hur man räknar, men säg 5500 mot 6000 eller liknande). För att ha samma förmåga, men vansinnigt många system som inte är konsoliderade och standardiserade, behövs helt enkelt fler vapen. Det betyder dock inte att man kan sätta in fler vapen i strid. Snarare färre. Så en praktisk orsak finns, men det är kanske inte ett helt genomtänkt "holistiskt" tänk.

Nej, kärnvapens avskräckande förmåga ökar inte med "lite användning". Nominellt tvärt om faktiskt och det underförstådda med kärnvapenavskräckning är att "vi kan släppa ur anden ur flaskan". När det är gjort, är den del av avskräckningen helt omintetgjord, inte bara för angriparen utan för alla kärnvapenmakterna. Det där därför det finns ett så stort incitament för alla kärnvapenmakter att aldrig använda kärnvapen och tillse att den nation som använder sådana först, aldrig någonsin kan göra det igen. Det dock naturligtvis en stor skillnad på vad kärnvapenstrateger klurar på och vad en diktator kan tänkas klura på och Ryssland har medvetna oklarheter i sin doktrin och kan dessutom agera utanför den.
Citera
2024-08-10, 15:50
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag menar staden. Men det är svårt att diskutera för vi vet inte riktigt vad Ukraina vill med det här. AFU kanske är hemma igen om 2 månader igen, och då var det en nothingburger. Lyckad attrition och en operativ framgång för dem måhända, men ointressant rent analytiskt.
700 färre guidade bomber som kan användas mot Ukraina, samt lite flygplan och en flygbas som är i småbitar är mer än en nothingburger.
Citera
2024-08-10, 15:50
Medlem
Hua! Jag vete fan om jag hade viljat vara med i den här operationen öht. Att bli avskuren låter ju som ett rimligt scenario om man tillhör Ukraina. Hursomhelst så tillgodoser man sig väl med förnödenheter inne i Kursk oblast.
Senast redigerad av Svet-Landa 2024-08-10 kl. 15:53.
Citera
2024-08-10, 15:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Det är iofs positivt. Ju snabbare den ukrainska militären destrueras desto fortare tvingas freden fram. Och fred vill vi alla ha, åtminstone vi som har ett uns anständighet i kroppen.

Putin och Lukaschenka ska bort. Så tycker alla med ett uns anständighet i kroppen. Ge Ryska folket frihet att tycka olika och rösta fritt utan att placera nervgift i oppositionens kalsonger.
Citera
2024-08-10, 15:52
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Tills vidare ja. Det är inte direkt som att Ryssen sitter på några ess som han kan dra fram och tvinga Ukraina till kapitulation. Det kommer sluta med att Ryssen förlorar allt de kämpat för och mer där till i form av astronomiska skadestånd som inte kommer vara i ryska rubler.

Låtsas som att det inte var han? Vart har du fått det ifrån? NATO trupper i ryssland? Nu får du allt komma med bevis på det där annars blir det ett tryck på rapportera knappen för OT/Trams.

Det var en video med en rysk general som sa att det var utlänningar från polen m.m.

Ukraina säger ingenting om "hjältarna i kursk" så det blir ju svårt att dras med i nån revolutionär stämning när det enda man får höra om "revolutionärerna" är att de är polska soldater utskickade av NATO, inte så romantiskt som om det hade varit Ivan och grabbarna som var trötta på Putin men zelenskys tystnad är nog symbolisk, tyst som i graven för de 1000 soldater han skickade på självmordsuppdrag?
Citera
2024-08-10, 15:53
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svet-Landa
Hua! Jag vete fan om jag hade viljat vara med i den här operationen öht. Att bli avskuren låter ju som ett rimligt scenario om man tillhör Ukraina.
Vilken kapacitet att skära av de ukrainska förbanden anser du att Ryssland har?

Ja, jag ber om "källa på det".
Citera
2024-08-10, 15:54
Medlem
Vi kan nog lämna tanken att det är en enkel räd. Ukraina har skyfflat in alldeles för mycket trupper och möter ett alldeles för svagt motstånd för att ge upp det nya erövrade områdena utan vidare.

Jag tror vi får vänja oss vid tanken att det här är en ny permanent frontlinje som kommer att röra på sig rejält närmaste månaden och sedan bestå till nästa år. Även om Ryssland lyckas att skrapa ihop resurserna som behövs för att mota tillbaka Ukraina så kommer det ta lång tid och ske med mycket strider och förluster.

Det kan också vara så att de senaste 5 dagarnas förlustsiffror som Ukraina presenterar dagligen inte ens innefattar de förluster som ryssarna har nu i slaget om Kursk. Lite osäker här, men mycket pekar på att de siffrorna får vi senare.
Citera
2024-08-10, 15:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svet-Landa
Hua! Jag vete fan om jag hade viljat vara med i den här operationen öht. Att bli avskuren låter ju som ett rimligt scenario om man tillhör Ukraina. Hursomhelst så tillgodoser man sig väl med förnödenheter inne i Kursk oblast.

Om det hade varit ett land med en kompetent ledning som Ukrainska trupperna gått in i hade jag köpt ditt resonemang. Men nu vetifan... Ukrianarna har fattat att ryska trupper är sönderalkade analfabeter som enbart är bra på våldtäkt och plundring.
Citera
2024-08-10, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Det var en video med en rysk general som sa att det var utlänningar från polen m.m.

Ukraina säger ingenting om "hjältarna i kursk" så det blir ju svårt att dras med i nån revolutionär stämning när det enda man får höra om "revolutionärerna" är att de är polska soldater utskickade av NATO, inte så romantiskt som om det hade varit Ivan och grabbarna som var trötta på Putin men zelenskys tystnad är nog symbolisk, tyst som i graven för de 1000 soldater han skickade på självmordsuppdrag?

Som sagt, länk. Dessutom har Ryssar hävdat att de slåss emot NATO i två år nu. Frivilliga soldater är inte NATO.
Vart har du fått revolution ifrån? Det är ju något trams som du själv hittat på och kör stenhårt med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in