Det går att plocka nu så om du inte läst toppissäsongen 2024 tråden:
(FB) Toppissäsongen 2024 kopierar jag mitt inlägg angående plockning och att testa svamp första gången: "Asså man oroar sig mycket i onödan tror jag, men visst det är olagligt att plocka oavsett vad du tänkt göra med dem.
Folk har ofta inte koll, bryr sig eller tänker på att någon kanske letar efter just toppisar med allt annat det kan vara.
På över 10 år har det en gång hänt att en trevlig tant med hund kom upp till mig vilket ledde till att hon glatt frågade vad för svampar som växer här?
Jag har för mig att jag sa toppslätskivlingar med tankar på att hon inte kommer veta vad det är, jag sa även att det är för ett skolprojekt ifall att. Hon verkade köpa det, om inte så höll hon det för sig själv.
En annan gång var det några andra som var i samma hage och också verkade leta toppisar så jag frågade om de gjorde det för det verkade rätt klart för mig. Tokigt nog var det något annat för ett skolprojekt. Det kanske var därifrån jag fick iden att säga samma till tanten. Men även där sa jag att vi letade magic mushrooms när han frågade tillbaka och reaktionen var typ konfunderad: "hmmmm, är det bra grejer eller?"
"ja det är dessa vikingarna brukade ta innan de gick bersersk" sa jag. Sen var den interaktionen över.
Man är nog mindre oroad om man redan åkt dit för mer än ringa narkotikabrott och inser hur lätt det skulle vara att komma undan även om någon först, förstår vad du gör, för det andra har så mycket emot det att de faktiskt ringer polisen.
Varför måste du ha någon annan att göra det med? Själv tycker jag det är skönt att göra själv på mina egna villkor men jag är ganska introvert och trivs i mitt eget sällskap.
Men visst har letat med knarkarumgänge när jag var yngre samt trippat med dem. Det har sina för och nackdelar beroende på hur de andra reagerar på trippen.
Jag skulle rekommendera att om du ska testa första gången så gör det själv eller med 1-2 personer du litar på och har en bra relation med. Låg dos särskilt om du är osäker. asså bara 5-15 toppisar med en klar ide vad du kommer göra.
Typ vara på detta ställe ute i naturen och sen kanske se denna animerade film. Kan rekommendera secret of kells och annat av samma skapare eller något av Hayao Miyazaki. Eller till och med disneyfilmer. Dessa filmer och ute i naturen är anti snetripp. Bra mat och dricka som är god och stabil för magen är en bra ide också."