Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Röster börjar höjas för att avskaffa karensdagar. Det oroar mig att minnet är så kort.
Få saker är lika destruktiva för samhällsekonomin, som jag minns det, än att få sjukersättning från första dagen.
Varför?
Det utnyttjas.
När de avskaffades (tror det var Bildt-regeringen) så kunde processindustrin både öka produktionen samt minska personalstyrkan i ett svep.
Hur?
De tvingades ha en stor reserv av kollektivare anställda för att klara av större sporthändelser. Folk sjukskrev sig för att i lugn och ro hantera denna spännande underhållning. Och många sjukskrev sig då samtidigt.
Hur kan man vara så naiv att tro att inte samma sak händer igen, och det slår mycket, mycket hårt mot industrins konkurrenskraft!
De går åt båda hållen. Det sätter press på arbetsgivare att få sina anställda att trivas och må bra på sitt arbete också..
Hur många är egentligen sjuka när de sjukanmäler sig? 20-40%? Jag är knappt sjuk och dyker alltid upp på arbetet, Men jag trivs där.. Hos tidigare arbetsgivare har jag vart sjuk 30-60 dagar per år och på riktigt sjuk kanske 1-3 gånger av dem-
En annan fördel med att avskaffa karensdagen. Då stannar man inte hemma 2a dagen eller veckan ut för man har redan förlorat de man ska förlora. Resten är 80% (också vinst då man inte betalar till o från jobb, lunch m.m
.
avskaffa skiten låt folk kunna stanna hemma EN dag om det krävs.