2024-08-07, 17:45
Medlem
irrelevants avatar
Tycker detta med karensdag är helt jävla sinnessjukt. De få gånger jag är sjuk (max 3-4 dagar per år) måste jag alltså jobba ändå och låtsas att jag inte är sjuk för att inte förlora pengar. Helt jävla idiotiskt system. Nu jobbar jag hemifrån och tjänar bra, men hur är det med folk som måste åka till jobbet och inte tjänar så mycket att de kan unna sig karensdag? Då sprider ju de sjukdom? Hur fan har man tänkt här egentligen? Man blir ju fan helt paff.
Citera
2024-08-07, 18:04
Medlem
svampdamps avatar
Jag är alltid hemma en eller två dagar extra pga. karensdagen. Då jag redan fått plikta med en dagslön så drar jag alltid ut på det lite extra. Givetvis är jag sjuk, men jag hade kunnat arbeta utan några större bekymmer.
Citera
2024-08-07, 18:25
Medlem
moderator-hatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Röster börjar höjas för att avskaffa karensdagar. Det oroar mig att minnet är så kort.

Få saker är lika destruktiva för samhällsekonomin, som jag minns det, än att få sjukersättning från första dagen.

Varför?

Det utnyttjas.

När de avskaffades (tror det var Bildt-regeringen) så kunde processindustrin både öka produktionen samt minska personalstyrkan i ett svep.

Hur?

De tvingades ha en stor reserv av kollektivare anställda för att klara av större sporthändelser. Folk sjukskrev sig för att i lugn och ro hantera denna spännande underhållning. Och många sjukskrev sig då samtidigt.

Hur kan man vara så naiv att tro att inte samma sak händer igen, och det slår mycket, mycket hårt mot industrins konkurrenskraft!

lösningen är som i Norge... ingen karensdag men vid x antal sjuktillfälle/år ska de krävas sjukintyg
Senast redigerad av moderator-hataren 2024-08-07 kl. 18:27.
Citera
2024-08-07, 18:29
Medlem
Citat:
Som det är idag betalar ju arbetsgivaren första veckan.

Fast inte första dagen och det är ju därför risken är större att den anställda fortsätter vara hemma någon extra dag trots att den kanske mår bättre redan på eftermiddagen dag ett. Varför inte vara hemma om man plötsligt får betalt efter att ha "offrat" en dag.

Vidare har ju undersökningar visat att införandet av karensdagen 1993 (eller när det var) inte påverkade folks sjukskrivningsmönster nämnvärt.
Citera
2024-08-07, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren
lösningen är som i Norge... ingen karensdag men vid x antal sjuktillfälle/år ska de krävas sjukintyg

Och det fungerar hur bra?
Citera
2024-08-07, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Fast inte första dagen och det är ju därför risken är större att den anställda fortsätter vara hemma någon extra dag trots att den kanske mår bättre redan på eftermiddagen dag ett. Varför inte vara hemma om man plötsligt får betalt efter att ha "offrat" en dag.

Vidare har ju undersökningar visat att införandet av karensdagen 1993 (eller när det var) inte påverkade folks sjukskrivningsmönster nämnvärt.

Endagarssjukskrivningar är nästan alltid okynnes.

Är man sjuk, t ex förkyld, brukar det ta två-tre dagar minst för att bli frisk.
Citera
2024-08-07, 18:36
Medlem
Citat:
Och det fungerar hur bra?
bra för e du "sjuk" onormalt många ggr så upp till bevis med läkarintyg från dag 1 annars noll
Citera
2024-08-07, 18:37
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peerg
Med tanke på risk för smittspridning tror jag det bästa skulle vara om karensdagen blev ett minne blott. Jag har ett jobb där jag träffar mycket folk. Under pandemin hade vi stränga regler om att vi skulle stanna hemma om vi kände oss det minsta sjuka. När den var slut satte sig min chef och räknade och kom fram till att vi kollektivt hade lägre sjukfrånvaro under den perioden än vi har i vanliga fall. Folk stannade hemma även om dom bara var lite småkrassliga, återhämtade sig snabbare än om dom gått till jobbet sjuka, och spred inte bacillerna vidare till kollegor som också skulle varit tvungna att stanna hemma om dom blev sjuka.

Karensdagen är också ett litet helvete för folk som har åkommor som går i skov. Min syrra lider av återkommande migränanfall. Med jämna mellanrum däckar hon ihop och behöver vara hemma en dag. Dagen därpå är hon kry igen och kan gå till jobbet utan problem. Problemet är att iom karensdagen blir det himla dyrt att vara hemma den där dagen så det är ganska ofta hon slänger i sig lite medicin och släpar sig till jobbet ändå, trots grav huvudvärk (plus att om hon inte går dit finns det ingen som täcker upp för henne, men det är ett annat problem). Hon jobbar inom akutsjukvården. Hur patientsäkert är det med en sjuk akutsköterska som är på jobbet enbart för att hon inte har råd att stanna hemma en dag?

Jag tror att vi måste sluta se på välfärden som en presumtiv arena för fusk. Ja, det kommer alltid att finnas ett fåtal människor som använder systemet för att fuska, men om vi anpassar reglerna enbart för att sätta åt detta fåtal så är det betydligt fler som inte kommer att kunna använda systemet till vad det är till för pga ekonomiska incitament.

Grattis. Vi har en vinnare i debatten!
Citera
2024-08-07, 18:38
Medlem
Citat:
bra för e du "sjuk" onormalt många ggr så upp till bevis med läkarintyg från dag 1 annars noll

så du kan inte va "låtsassjuk" en dag vid x antal hockeymatcher.. för ryker du på en rejäl sjukdom sen .. gäller de fan att du har bevis på de
Citera
2024-08-07, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Det beror på.

Inom vissa yrken blir ju folk smittade på sina jobb. Tex. inom förskola/skola/sjukvård osv. Att bli smittad på sitt jobb av tex. magsjuka och behöva vara hemma (och därmed tjäna mindre/inte hinna göra sina arbetsuppgifter) är då tråkigt nog. Att dessutom få en karensdag är ju inte alls roligt.

I andra jobb är man inte lika utsatt för smitta på själva jobbet. Och då kanske det är mer motiverat med en karensdag.

Det får ju förhandlas fram via avtalen i så fall.
Citera
2024-08-07, 18:40
Medlem
Citat:

Menar du att det är svårt att få läkarintyg i efterhand?

Jag var förlyld.

Hur skall läkaren kolla det i efterhand?
Citera
2024-08-07, 18:41
Medlem
Citat:
Endagarssjukskrivningar är nästan alltid okynnes.

Är man sjuk, t ex förkyld, brukar det ta två-tre dagar minst för att bli frisk.

Har du aldrig vart krasslig bara en dag? Det har jag... Tack vare karensdagen så är det dock sällan jag bara är hemma en dag, jag brukar ta ledigt till helgen om krassligheten uppstår en onsdag. Vore det inte för karensdagen hade jag förmodligen jobbat istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in