2024-08-06, 14:45
Medlem
alexxanderhamiltons avatar
Tar ssri 10mg vilket hjälper mig att hantera ångesten socialt. Däremot känner jag att jag behöver något starkare då molande ångest kommer under min lediga tid som gör mig helt handlingsförlamad och att jag måste ligga på golvet och lugna ner mig under längre perioder. Tror ni en ökad dos ssri kan hjälpa mig från detta eller någon annan ritual som man kan göra när ångesten börjar komma? Träning, gym, löpning?
Citera
2024-08-06, 14:46
Bannlyst
Stesolid
Citera
2024-08-06, 16:02
Medlem
ItsWednesdays avatar
Meditation.
Citera
2024-08-06, 17:27
Medlem
Airwave92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibululan
Stesolid

Ja jo lycka till att få den utskriven
Citera
2024-08-06, 17:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Ja jo lycka till att få den utskriven
Inga problem med min husläkare på vårdcentralen
Citera
2024-08-06, 20:37
Avstängd
pojkpingiss avatar
Prova att ta en betablockerare (Inderal kanske?) för att lindra de fysiska symptomen du känner? Ta tabletten när du känner att ångesten lurar runt knuten.
Citera
2024-08-07, 06:07
Medlem
Muppetys avatar
Träning hjälper nog. Själv hjälper det mig att ta en kort promenad. Andningsövningar och gosa med katterna hjälper också.
Citera
2024-08-07, 09:56
Medlem
Svavelvinters avatar
10 mg SSRI, vad har du för något? Escitalopram eller? Hur som helst så kan det vara dags för en höjning. Inderal som en annan tipsade är också en bra idé.
Citera
2024-08-07, 12:45
Medlem
Träning, motion, att komma utomhus hjälper förstås. Så om man kan komma igång med det så prova det innan ytterligare läkemedel för annars kommer ju problemet med utsättning. Jag hade liknande problem tidigt i somras, kommer alltid den tiden. Provade i år Ashwaganda (ksm66) och det hjälpte faktiskt omgående. Tar det nu ibland vid behov och blir lika förvånad varje gång att det hjälper.
Citera
2024-08-08, 10:15
Medlem
fellowvessels avatar
Citat:
Träning, gym, löpning?
Psykiatrin rekommenderar promenader så ja de 3 sakerna hjälper nog också.

Prova Alimemazin.

Cigarett rökning orsakar ångest (ibland i mitt fall) enligt 1 läkare jag pratade med, det var en liten aha upplevelse att en anställd inom psykiatrin ens vet skillnad på höger & vänster.
Citera
2024-09-02, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alexxanderhamilton
Tar ssri 10mg vilket hjälper mig att hantera ångesten socialt. Däremot känner jag att jag behöver något starkare då molande ångest kommer under min lediga tid som gör mig helt handlingsförlamad och att jag måste ligga på golvet och lugna ner mig under längre perioder. Tror ni en ökad dos ssri kan hjälpa mig från detta eller någon annan ritual som man kan göra när ångesten börjar komma? Träning, gym, löpning?

Vad är det för SSRI? 10 mg låter som en ganska låg dos om du fortfarande har ångest. Fråga läkaren om du kan höja? Absolut kombinera med någon form av träning om du känner att du orkar det.
Citera
2024-09-03, 18:16
Medlem
alexxanderhamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jossanjosse
Vad är det för SSRI? 10 mg låter som en ganska låg dos om du fortfarande har ångest. Fråga läkaren om du kan höja? Absolut kombinera med någon form av träning om du känner att du orkar det.

Jag jobbar ofta nattpass vilket bidrar till kraftiga emotionella svängningar då jag är vaken ibland flera dygn utan sömn. Särskilt, sorg som kommer som ett spjut i natten och gör att jag inte kan prata i huvudtaget och att jag skakar.

Jag äter escitalopram och ibland trycker jag i mig en 5 alvedoner
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in