Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-08-17, 09:37
  #1
Medlem
Varför öppnade Rolf Classon nytt förlag och hur fick han med Rocky? Varför följde inte Pirinen med? Varför stannade Christensen på Ordfront? Hur kunde de låta Galago förfalla?
Citera
2006-08-18, 06:42
  #2
Medlem
Anledningen till varför Claesson öppnade nytt förlag, Kartago, vet jag inte, men jag vet att Ordfront (som äger Galago numera) inte ville betala de stora förskott som Kellerman ville ha för sina böcker.

Tycker inte att Galago har förfallit, Mats Jonsson försöker hitta nya former för tidningen, upplagan var så låg när han tog över att det är ett under att Mats lyckades vända Galago och höja upplagan igen.

Christensen har inte stannat på Galago, hans nästa samling med Arne Anka utkommer på Kartago, som numera ägs av Schibstedt. Joakim Pirinen har inte vad jag vet aktivt bytt förlag - dock kom hans senaste bok ut på Norstedts.
Citera
2006-08-26, 13:44
  #3
Medlem
Mikael Sols avatar
Jag har för mig att Kartago startades för att Ordfront inte ville ge ut Knut Larssons "Canimus". Rolf ville verkligen ge ut boken och gjorde det på det nya förlaget helt enkelt.
Sen så blev det så att Ordfront av nån märkigt anledning (notera ironi) tyckte att det inte funkade så bra att Rolf som hade hand om Galago samtidigt konkurerade med Kartago, så de gjorde nån deal där och skiljdes åt.
Det tror jag vi gynnats av, eftersom Kartago gett ut många bra grejer, och det har även Galago/Ordfront gjort.
Ibland är det bättre med två olika förlag för att få ett större utbud av serier, än om det bara finns ett (nu finns det iofs flera förlag än så...).
Citera
2007-10-22, 22:30
  #4
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Ser nu ut som att en engelskspråkig version av Galago kan komma att få distribution i USA via förlaget Top Shelf. Spännande perspektiv.

Citat:
Jag har ju snackat ett tag om att diskussionerna varit igång om att samköra Galago INT med ett amerikanskt serieförlag och vi har ju fått vara lite hemliga med det då vi faktiskt inte vetat vilka som skulle säga ja och om någon skulle göra det alls.

Idag damp dock det här ner i mailboxen:

Hey Johannes,
Thanks so much for thinking of Top Shelf here. I know that Brett Warnock (mybusiness partner) and I are both fans of Galago, and think it's an amazinganthology/publication. So, we'd be honored to handle the US Distribution of the publication for you...


Fatta!! Vi har fått ja från Chris Staros och Top Shelf. Med andra ord så är nu Galago INT minst sagt på benhårt allvar. (Som att det inte var det tidigare)
Det känns som att det här börjar bli ett riktigt hedervärt projekt.

Ibland är det kul att jobba Galago.

Källa: Galagobloggen
Citera
2012-02-20, 16:57
  #5
Medlem
Douche-chills avatar
Stämmer det att Galagoredaktionen nu helt har släppt på fördämningarna och låtit den genuspolitiska agendan ohejdat få flöda in på Bellmansgatan?
Citera
2012-02-26, 23:19
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Douche-chill
Stämmer det att Galagoredaktionen nu helt har släppt på fördämningarna och låtit den genuspolitiska agendan ohejdat få flöda in på Bellmansgatan?

Jepp. Jag har inga problem med feminism i sig, men när 90% av innehållet i de senare albumen hamnar i det genuspolitiska facket blir jag trött.
Citera
2012-02-27, 00:11
  #7
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dune
Jepp. Jag har inga problem med feminism i sig, men när 90% av innehållet i de senare albumen hamnar i det genuspolitiska facket blir jag trött.
Enligt dom uppgifter jag har fått skall stämningen på redaktionen tydligen "vara helt sjuk"

Kan detta möjligen vara anledningen till att "grabbiga" serietecknare som Christensen (Arne Anka) huserar på Kartago tillsammans med Kellerman numera?
Citera
2012-02-27, 22:01
  #8
Medlem
Phazarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Douche-chill
Enligt dom uppgifter jag har fått skall stämningen på redaktionen tydligen "vara helt sjuk"

Kan detta möjligen vara anledningen till att "grabbiga" serietecknare som Christensen (Arne Anka) huserar på Kartago tillsammans med Kellerman numera?

Antagligen. Galago är riktigt, riktigt, riktigt pissnödigt. Tyvärr.
Citera
2012-03-19, 15:55
  #9
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Douche-chill
Enligt dom uppgifter jag har fått skall stämningen på redaktionen tydligen "vara helt sjuk"

Kan detta möjligen vara anledningen till att "grabbiga" serietecknare som Christensen (Arne Anka) huserar på Kartago tillsammans med Kellerman numera?

Detta bekräftas nu av redaktionen själva!

http://www.facebook.com/photo.php?fb...type=1&theater
Citera
2012-03-20, 00:56
  #10
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Detta bekräftas nu av redaktionen själva!

http://www.facebook.com/photo.php?fb...type=1&theater
Skojigt
Hej Greger!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback