2024-08-12, 18:31
Medlem
Olduvais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitarrvalpen
Om ni aldrig råkat ut för en rysk påverkanstroll så har ni gjort det nu.

Vad det handlar om en artikel om att försvarsmakten använt ordet "hen" i en folder.

Ursprunget till detta dravel är en artikel av Emma Jaenson.

Men det där rövhålet försöker få det till något annat än det handlar om, nämligen om det är lämpligt för försvarsmakten att använda politiskt laddade ord som "hen".

Det är absolut olämpligt. Och jag höll med allt hon skrev.

TS försökte dock förvränga allt, utan några länkar till orginalartikeln.

Vilken jävla pajas!
Det var väl en fin artikel det där, men det är inte vad jag pratar om. Jag pratar om affischerna FM smällt upp över hela min stad. Och jag pratar om försvarsmaktens prioriteringar och syn på soldater.

Att kalla folk för saker som "ryskt påverkanstroll" tyder på att du själv har väldigt lite till övers för att folk kan ha olika åsikter och uppfattningar om saker.
Citera
2024-08-12, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henrich-zachariaz
Givetvis är det rimligt att FM är med på pride. HBTQ(etc)-personer är lite av kanariefågeln i kolgruvan iom att det är ofta de första grupper man ger sig på när man är emot ett fritt och öppet samhälle. Och givetvis ska FM visa att även dessa grupper skyddas av våra väpnade styrkor. Sen är det givetvis rimligt ur rekryteringssynpunkt att så många som möjligt känner sig välkomna in i FM.

Slutligen så är det bara efterblivna och Ryssar som tror att stora biceps och toughness har nån som helst betydelse i krig. Den stora massan folk i en modern försvarsmakt sysslar med ledning, logistik samt hanterar avancerade sensor- och vapensystem. Och då är också antalet chins man gör tämligen irrelevant. FM skulle skjuta sig själv i foten om man försökte jaga nått slags manlighetsideal.
Ja, det är en symbolisk snarare än politiskt ställningstagande som görs.

Försvarsmakten visar att de är av folket och finns till för försvar av folket, och kommer försvara alla människors rätt till att leva sitt liv fria i denna nation. Detta kan ju jämföras med tex Ryssland, där dess militärmakt representerar regimen och dess "rätt" att diskriminera de människor som regimen anser är avvikande.
Citera
2024-08-12, 20:07
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppahulle01
Ja, det är en symbolisk snarare än politiskt ställningstagande som görs.

Försvarsmakten visar att de är av folket och finns till för försvar av folket, och kommer försvara alla människors rätt till att leva sitt liv fria i denna nation. Detta kan ju jämföras med tex Ryssland, där dess militärmakt representerar regimen och dess "rätt" att diskriminera de människor som regimen anser är avvikande.

Man ju också tycka att Pride är bättre än 'Regementets Dag', 'Flygvapnets Dag' etc, för dit kommer ju bara de redan frälsta.
Citera
2024-08-15, 05:37
Medlem
P04s avatar
Knepigt det här. Vi försvarar hela landet och alla i det. Även sådana vi på ett personligt plan inte har något till övers för, och det är viktigt att det är tydligt. Ett formellt deltagande i Pride skickar positiva signaler till en del grupper men negativa till andra.

Jag lutar nog personligen åt att man som organisation ska hålla sig vid sidlinjen i både Pridetåg och 1:a majtåg.
Citera
2024-08-15, 08:22
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P04
Knepigt det här. Vi försvarar hela landet och alla i det. Även sådana vi på ett personligt plan inte har något till övers för, och det är viktigt att det är tydligt. Ett formellt deltagande i Pride skickar positiva signaler till en del grupper men negativa till andra.

Jag lutar nog personligen åt att man som organisation ska hålla sig vid sidlinjen i både Pridetåg och 1:a majtåg.

Pride är väl mer en sorts karneval? Med någon sorts underton att man får göra vad man vill i sovrummet. Det är ju själva temat och det är ju klart att vänstern är framme och ska kapa åt sig sympatier där, förstås.

Fast mest är det ju vanligt folk bara, som vill dricka öl och titta på osedliga maskerader.

Så gärna FM på Pride men inte på 1:a maj.
Citera
2024-08-15, 14:28
Avslutad
Försvaret idag är inte köttmuren som det var fram till 90talet. Det är mer teknik och kräver således helt andra kompetenser.

Så min undran här är då vad ser vi helst- ett försvar med bred kompetensbas från olika håll i samhället där man plockar russinen ur kakorna.

Eller ser vi helst en propagandaaffisch med bara blonda, välväxta män där samtliga har svenska som modersmål och alla är lika heterosexuella som Carl Bildt och fikusar enbart är nåt mamma har i en kruka hemma. Samt kompetens att kunna göra upp eld, skjuta prick på 50 meter samt lyda order. Men inte så mycket mer.

Jag vet då vad jag valt. (Med det sagt så behövs även bonna-Kalle och Epa-Niklas i försvaret med. Men inte enbart.)
Citera
2024-08-15, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitarrvalpen
Om ni aldrig råkat ut för en rysk påverkanstroll så har ni gjort det nu.

Vad det handlar om en artikel om att försvarsmakten använt ordet "hen" i en folder.

Ursprunget till detta dravel är en artikel av Emma Jaenson.

Men det där rövhålet försöker få det till något annat än det handlar om, nämligen om det är lämpligt för försvarsmakten att använda politiskt laddade ord som "hen".

Det är absolut olämpligt. Och jag höll med allt hon skrev.

TS försökte dock förvränga allt, utan några länkar till orginalartikeln.

Vilken jävla pajas!

Mycket bra artikel. Där satt den.

Förstår inte hur man kan vilja jobba inom FM med den skitiga lönen, vänsterpolitiken och politikernas ständiga knivhugg och fjäskande när vindarna vänder. När jag gjorde GMU för några år sen blev jag förvånad att befälen faktiskt utgjordes av riktiga soldater som förtjänat sin plats, och inte någon inkvoterad HBTQ minoritet med pridefärger i ansiktet som verkar vara FMs nya fokus. Undrar om dessa gossar ens är kvar i organisationen idag.

Hur som helst. Vissa i tråden tycker det är bra att FM fokuserar på en skara människor som annars knappt kommer i kontakt med försvaret och som må ha en dålig och smal bild av organisationen. Jag tror snarare man tappar en stor skara kompetenta och målmedvetna rekryter med sina ständiga woke-utspel. Dessutom riskerar man att tappa anseende hos en ökande skara svenskar som inte alls vill att FM ska göra politiska vänsterutspel titt som tätt.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in