Citat:
Ursprungligen postat av
tnutchax
Hur är det med straffbestämmelsernas i GT, gäller de fortfarande ?
Straffbestämmelser/lagar behövs i en stat, i ett land som måste styras. Men när det nya förbundet började gälla så fick dom kristna inget eget land som dom skulle styra över, utan skulle följa dom lagar som existerade i dom länder som dom bodde i.
Därför säger Paulus till dom kristna:
"
De styrande är inget hot mot goda gärningar, men mot onda. Vill du slippa känna fruktan för överheten, gör då det goda, och den skall berömma dig; den står ju i Guds tjänst för att du skall kunna nå det goda. Men gör du det onda, känn då fruktan. Det är inte för inte som överheten bär sitt svärd; den står ju i Guds tjänst som hämnare, för att vreden skall drabba den som gör det onda." (Rom 13:3-4 Bibel2000)
Att det skulle komma ett nytt förbund med Guds folk, hade Jeremia profeterat om nästan 600 år innan Kristus:
"
Det skall komma en tid, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israel och med Juda, inte ett sådant förbund som jag slöt med deras fäder när jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egypten, det förbund med mig som de bröt, fastän jag var deras herre, säger Herren.
Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk. " (Jeremia 31:31-33 Bibel2000)
Det var detta nya förbundet som Jesus kom med:
"
Efter måltiden tog han på samma sätt bägaren och sade: »Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er." (Lukas 22:20 Bibel2000)
Det finns massor med profetior i GT som Jesus uppfyllde, som bevisade att han var den messias som GT:s profeter talade om. Bland annat tidpunkten för när messias skulle komma.