2024-09-02, 10:56
Medlem
Både kristna och judar har i grunden samma relation till GT, dvs den berättar bakgrunden, beskriver lagverket, beskriver profetior.

De kristna anser i och med Jesus att profetiorna är uppfyllda och har gått vidare med NT medan judarna ännu lutar sig mot GT.

Dvs judarna väntar ännu på sin Jesus eftersom de anser att den jesus som de kristna anser vara guds son är fake.

Men kontentan är att böckerna hör ihop så kristna tappar mycket av förståelsen för händelseförloppet om de tar bort GT och bara vet om NT.

Det är kanske ingen nackdel? Religiösa verkar ändå klara sig bra utan kompetens och kunskaper.
Citera
2024-09-02, 11:17
Medlem
Vilken märklig fundering om Bibeln, som är den kristna trons bok från tiden före Jesus Kristus (GT) och tiden efter honom (NT). Bägge delarna av Bibeln består av skrifter nedtecknade av olika personer under historisk tid. Det är en lång sammanhängande historia som nedtecknats och som man i den kristna världen har behållit som värdefullt stöd för den kristna religionen.

Vilka texter tycker trådstartaren ska väljas bort och ersättas av ingenting? Psaltaren är en betydelsefull del som används än idag för all vår psalmsång. Vi har Moseböckerna 1-5 som väl inte kan sägas vara någon plåga att läsa för att förstå hur människor där och då tänkte och värderade livet och verkligheten.
De evangeliskt-Lutherska teologerna tyckte att de apokryfiska böckerna var dåligt anpassade till kristendomen och att kristna onte borde läsa dem. Syraks bok är något vi idag 2024 kan skratta åt, så den kan vi väl behålla bara för att den är kul.

Islam har blivit en mycket populär religion och den är i stort en rekommendation om att överge kristendomen för att återgå till GT:s läror. Men en del anpassning till Muhammeds arabiska vanor och sedvänjor. De vill avskaffa NT och bara behålla GT med de muhammedanska "anpassningarna". Anpassningar till judendomen! Som de inte verkar så bekväma med.
Citera
2024-09-02, 14:17
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Många av dagens kristna anser att GT gäller det gamla förbundet israels och inte det kristna som är NT dock har GT varit mycket framträdande historiskt hos kristna och utgjort en viktig del av kristendomen.
Nej, de anser inte det.
GT ingår i Bibeln, och de kristna anser inget annat.
Citera
2024-09-03, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Nej, de anser inte det.

Hur är det med straffbestämmelsernas i GT, gäller de fortfarande ?
Citera
2024-09-04, 04:34
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Nej, de anser inte det.

GT är den Hebreiska Bibeln och sedan har de kristna lagt till sina texter.

Kristna tror på NT och tolkar GT symboliskt.
Judar tror på GT och tror inte på de nya påhitten i NT som saknar bokstavstroget konkret stöd i GT.
Citera
2024-09-04, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnutchax

Straffbestämmelser/lagar behövs i en stat, i ett land som måste styras. Men när det nya förbundet började gälla så fick dom kristna inget eget land som dom skulle styra över, utan skulle följa dom lagar som existerade i dom länder som dom bodde i.

Därför säger Paulus till dom kristna:

"De styrande är inget hot mot goda gärningar, men mot onda. Vill du slippa känna fruktan för överheten, gör då det goda, och den skall berömma dig; den står ju i Guds tjänst för att du skall kunna nå det goda. Men gör du det onda, känn då fruktan. Det är inte för inte som överheten bär sitt svärd; den står ju i Guds tjänst som hämnare, för att vreden skall drabba den som gör det onda." (Rom 13:3-4 Bibel2000)

Att det skulle komma ett nytt förbund med Guds folk, hade Jeremia profeterat om nästan 600 år innan Kristus:

"Det skall komma en tid, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israel och med Juda, inte ett sådant förbund som jag slöt med deras fäder när jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egypten, det förbund med mig som de bröt, fastän jag var deras herre, säger Herren.
Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk.
" (Jeremia 31:31-33 Bibel2000)

Det var detta nya förbundet som Jesus kom med:

"Efter måltiden tog han på samma sätt bägaren och sade: »Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er." (Lukas 22:20 Bibel2000)

Det finns massor med profetior i GT som Jesus uppfyllde, som bevisade att han var den messias som GT:s profeter talade om. Bland annat tidpunkten för när messias skulle komma.
Senast redigerad av ttsp 2024-09-04 kl. 07:29.
Citera
2024-09-04, 22:45
Medlem
Att läsa nya testamentet utan gamla är ungefär lika befängt som att läsa Sagan om Ringen men inte Silmarillon
Citera
2024-09-07, 13:16
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnutchax
Den frågan är inte relevant. GT är för de kristna en av Bibelns två delar.
Citera
2024-09-07, 13:17
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
GT är den Hebreiska Bibeln och sedan har de kristna lagt till sina texter.

Kristna tror på NT och tolkar GT symboliskt.
Judar tror på GT och tror inte på de nya påhitten i NT som saknar bokstavstroget konkret stöd i GT.
Men alltså GT är GT. Att säga Hebreiska Bibeln är inte ens korrekt, därför att en del av GT är skriven på arameiska. Detta tjat om Hebreiska Bibeln...
Citera
2024-09-07, 13:27
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Det skulle inte skada om alla texter utom evangelierna och GTs profeter togs bort eller lades i ett appendix till de profetiska texterna. Som alltid har människor varit klåfingriga och påhittiga i bibeltexterna.

Egentligen räcker det med vad Jesus sa enligt evangelierna men GTs profeter är ett bra komplement.
Citera
2024-09-07, 13:37
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det skulle inte skada om alla texter utom evangelierna och GTs profeter togs bort eller lades i ett appendix till de profetiska texterna. Som alltid har människor varit klåfingriga och påhittiga i bibeltexterna.

Egentligen räcker det med vad Jesus sa enligt evangelierna men GTs profeter är ett bra komplement.
Jesus refererar till GT som Guds ord. Inget konstigt med det, han verbalinspirerade ju GT, tillsammans med Fadern och den Helige Ande.
Citera
2024-09-07, 14:08
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jesus refererar till GT som Guds ord. Inget konstigt med det, han verbalinspirerade ju GT, tillsammans med Fadern och den Helige Ande.
Han hänvisar ofta till vadom står skrivet.

Jesus sade till honom: »Det är ock skrivet: 'Du skall icke fresta Herren, din Gud.'» — Matteus 4:7

Han är den om vilken det är skrivet: 'Se, jag sänder ut min ängel framför dig, och han skall bereda vägen för dig.' — Matteus 11:10

Och han sade till dem: »Det är skrivet: 'Mitt hus skall kallas ett bönehus.' Men I gören det till en rövarkula.» — Matteus 21:13

Människosonen skall gå bort, såsom det är skrivet om honom; men ve den människa genom vilken Människosonen bliver förrådd! Det hade varit bättre för den människan, om hon icke hade blivit född.» — Matteus 26:24

Men han svarade dem: »Rätt profeterade Esaias om eder, I skrymtare, såsom det är skrivet: 'Detta folk ärar mig med sina läppar, men deras hjärtan äro långt ifrån mig; — Markus 7:6

Då sade Jesus till dem: »I skolen alla komma på fall; ty det är skrivet: 'Jag skall slå herden, och fåren skola förskingras.' — Markus 14:27

Och han tog till sig de tolv och sade till dem: »Se, vi gå nu upp till Jerusalem, och allt skall fullbordas, som genom profeterna är skrivet om Människosonen. — Lukas 18:31

Det är skrivet hos profeterna: 'De skola alla hava fått lärdom av Gud.' Var och en som har lyssnat till Fadern och lärt av honom, han kommer till mig. — Johannes 6:45

I eder lag är ju ock skrivet att vad två människor vittna, det gäller såsom sant. — Johannes 8:17

Men det ordet skulle ju fullbordas, som är skrivet i deras lag: 'De hava hatat mig utan sak.' — Johannes 15:25

Han hänvisar till profeterna och någon gång till psalmer och fädernas regler.

Att förstå och tro på evangeliebudskapet är så viktigt att det inte kan vara för mycket fokus på det. Ingen orkar bära sanningen om våra liv i den här världen utan att tro på det budskapet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in