2024-08-03, 21:16
Medlem
Börjat med en medicin som gör att jag knappt har någon aptit. Funderar på att köra maten+vatten i en blender och dricka. Tänker att det borde bli ungefär som soppa.
T.ex. nu har jag en matlåda i kylen med korvgryta vilket innehåller potatis falukorv morötter o krydda. Vad tror ni om att slänga ner det i en blender o mixa sen dricka? Borde väl inte vara så illa? Hur mycket vatten kan tänkas behövas?
Citera
2024-08-03, 21:23
Medlem
Livssynslurks avatar
Att mixa rätter i en blender ger oftast ett extremt oaptitligt resultat.
Många saker går att köra ihop dock, din kombination låter lite tveksam dock, starta med en extremt liten portion.
Citera
2024-08-03, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draculark
Börjat med en medicin som gör att jag knappt har någon aptit. Funderar på att köra maten+vatten i en blender och dricka. Tänker att det borde bli ungefär som soppa.
T.ex. nu har jag en matlåda i kylen med korvgryta vilket innehåller potatis falukorv morötter o krydda. Vad tror ni om att slänga ner det i en blender o mixa sen dricka? Borde väl inte vara så illa? Hur mycket vatten kan tänkas behövas?

Jag hade en kamrat som för ca 25-30 år sedan körde samma tänk. Vet inte om det spelar roll, men han var datornörd.

Han älskade pannkakor, men hatade dagenefter-stekandet. Då slängde han resterna plus sylt i en blender och drack resultatet.

Han stekte löjligt många pannakakor när han väl gjorde det så han hade mat (dryck) i typ en vecka
Citera
2024-08-04, 10:40
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:

Ända sättet är väl att pröva ? ta en matsked av allt och mixa med vatten el mjölk ..
tar väl 2 minuter inkl tiden det tar att värma på det i micron

Tror du seriöst på att folk gör detta med alla matlådor med fast föda de tillverkat genom åren så de kan tom ge dig tips om det

Mer intressant är att du återkommer och berättar om det var gott för dig med dina matlådor som kan innehålla helt okänt material för oss

Framöver föreslår jag endast släta soppor som du kan hitta recept på och extremt finhackat kött till som extra krydda
Citera
2024-08-04, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Ända sättet är väl att pröva ? ta en matsked av allt och mixa med vatten el mjölk ..
tar väl 2 minuter inkl tiden det tar att värma på det i micron

Tror du seriöst på att folk gör detta med alla matlådor med fast föda de tillverkat genom åren så de kan tom ge dig tips om det

Mer intressant är att du återkommer och berättar om det var gott för dig med dina matlådor som kan innehålla helt okänt material för oss

Framöver föreslår jag endast släta soppor som du kan hitta recept på och extremt finhackat kött till som extra krydda
Har nu provat mixad korvgryta med krydda på och smaken var det inget fel på. Smakade som en god soppa. Dock lite tjockare konsistens och stor volym så är väl ändå inget jag skulle rekommendera om man har dålig aptit. Man känner sig väldigt full och illamående efteråt även om det är lättare att få i sig det jämfört med mat som behöver tuggas. Men det går över ganska snabbt.
Senast redigerad av Draculark 2024-08-04 kl. 20:33.
Citera
2024-08-04, 21:47
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Har nu provat mixad korvgryta med krydda på och smaken var det inget fel på. Smakade som en god soppa. Dock lite tjockare konsistens och stor volym så är väl ändå inget jag skulle rekommendera om man har dålig aptit. Man känner sig väldigt full och illamående efteråt även om det är lättare att få i sig det jämfört med mat som behöver tuggas. Men det går över ganska snabbt.

Om inte annat kan du faktiskt titta på barnmat recept och då menar jag det inte som en förolämpning
https://www.semper.se/barnmat/recept

Eller sök på "måltidersättning pulver eller flytande" eller "proteinpulver"
Apotek eller säljarna kan tipsa dig ochså vad du ska köpa ang det
eller rådgör med din vårdcentral
Citera
2024-08-04, 23:54
Medlem
Citat:

Varför gör du inte bara soppa direkt?

Går ju att göra på 1000 olika sätt istället för att mixa all mat till barnmatspuré.
Citera
2024-08-07, 15:13
Medlem
Sladdarens avatar
Mixa mat i blender ?

Vet inte hur vanligt folk gör i Sverige, men det är lätt att göra pastasåser av rester eller rostade, kokta eller puttrade grönsaker med tillagd vätska som buljong el grädde mm

Tex en ärtsås dvs koka ärtorna ett tag med grädde och kryddor salt (smaksättare om man så vill) och mixa den slät och toppa med ärtor och riven ost osv till nykokt pasta (lite syra till ochså, sting, kryddighet)

Bara ett tips är att ta tillvara på alla grönsaker efter säsong. Allt går att mixa och finhacka och göra en sås eller soppa på och det är en baggis

https://hungryhealthyhappy.com/cabbage-pasta/
https://heartfultable.com/cabbage-pasta/
https://www.allrecipes.com/recipe/49245/cabbage-and-pasta/

Tex har du grönsaker och kött.. testa mixa ihop med varm buljong, lite ost, el grädde etc mm kryddsättning som du vill. Nu har du liksom en pastasås med "pulled kött med smetig grönsakssås"
Vad kan gå fel, blir det äckligt ? de vet du efter iaf ;-) Sen sparar du grönsaker hela i större bitar och
hela bitar av kött du toppar pastan med

I övrigt tips på vad ni mixar ihop till en pastasås som kan vara helt oväntat
Nåt oväntat kan ju vara köttbullar med gräddsås. Totalmixa ihop det till en smetig pastasås
och hacka ner syrlig inlagd söt gurka (ersättare av ketchup) bara som ex
Kanske tjoffa i grönsaker ochså , rivna morötter! men puttra det lite mjukt innan..
Toppa med sparade hela köttbullar på toppen.. Bon adios liksom

Varför vill man förstöra hela köttbullar med sås på det sättet.. inte vet jag .. bara drog till med nåt :-)
Har ni gjort nåt sån där crazy shit nåt gång att mixa ihop bara "random shit" puttra upp som en sås till pasta
Senast redigerad av Sladdaren 2024-08-07 kl. 15:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in