Citat:
Ursprungligen postat av
Sjalenskrigare
Det känns som att min hjärna löper amok. Som att jag är besatt av att tänka och aldrig kan få stopp på surret. Den ena tanken avlöser den andra och det gör det omöjligt att koncentrera sig eller känna mig rofylld i stunden. Har varit så här i över 10 års tid men på senare eskalerat till en ny nivå. Har på senaste åren fått sämre smak och luktsinne samt att jag upplever ljud/musik sämre. När jag konverserar med folk flyger jag ofta iväg i tankar och måste anstränga mig för att lyssna på vad den andre personen säger. Sover ingenting på nätterna utan sömnmedel, ligger bara vaken och tänker. Tränar nästintill varje dag, men ingenting hjälper och jag känner mig maktlös över mitt mående. Mitt mående har förstört relationer, sysselsättningar och i princip allt som jag någonsin värderat tidigare. Mina känslor existerar inte och likaså min sexuella lust som är i princip obefintlig. Tycker ingenting är kul och känner ingen glädje i någonting i livet över huvud taget. Har en röst i huvudet som säger att hen ”vill dö” men det är ju ingenting jag egentligen vill.
Vad ska jag göra? Orkar inte må så här mer.
Känner igen det där med tankar som aldrig vill sluta snurra. Ligga vaken hela nätter med en kakafoni av ständigt malande och ältande. Det började runt 20 och blev värre och värre med åren.
Jag vet inte hur du mår annars men jag själv hamnade i en långsamt nedåtgående spiral av alkoholmissbruk, spelmissbruk och depression.
Numera är jag nykter och spelfri. Det jag "hittat" som hjälpte mot detta maniska tankemalande är kombinationen antidepressiva och mindfulness. Jag vet hur det kanske låter, jag hade själv himlat med ögonen åt någon som tipsat mig om mindfulness, men jag kan inte nog rekommendera dig att pröva. Ladda ner någon gratis app och prova köra 10-15 minuter mindfulness på kvällen. Och öva på dagarna att hyssja din inre röst (bruset som sätter igång). Så fort tankarna börjar vandra, påminn dig själv att din inre röst ska vara tyst och fokusera på andningen ("in, ut, in, ut" etc.)
Mindfulness har äntligen, efter drygt två decennier av plåga, gett mig ett verktyg att tysta mitt inre. Äntligen har jag fått lite sinnesro, även om jag såklart fastnar i mina gamla mönster då och då under dagarna. Men varje gång cirkusen kommer igång så kan jag snabbt hyssja den och återställa lugnet. Du kan lyckas du med - kan jag så kan alla
Citat:
Ursprungligen postat av
Hobbybonde
Tycker det låter som en depression, eller obehandlad ADHD, eller både och. Tycker du ska ta kontakt med sjukvården och beskriva problemen. Lite så det började för min del, innan jag försökte ta livet av mig. Huvudet fick på högvarv år efter år med full spetta på katastroftankar tills man helt enkelt inte såg någon vits med att fortsätta.
Är ganska säker på att jag har någon form av bokstavskombination även om det inte är på pappret, och det ledde nog i sin tur till en depression.
Ja, ADHD är nog också värt att kolla upp TS. Ska själv påbörja en utredning nu under hösten, mycket möjligt att detta också hänger ihop med tankekaoset. Och även jag har ett suicidförsök i bagaget.