• 1
  • 2
2024-08-01, 04:47
Hej jag ställde en fråga till min bank om andelarna i fonderna kan ta slut i så fall ville jag köpa mera men dom kunde ej svara på det då det gått 2 veckor sen jag ställde frågan . Om dom i så fall kunde göra det ville jag veta hur många andelar som var kvar på mitt fond sparande . Hur får jag banken att svara på min fråga ?
Citera
2024-08-01, 05:54
Avstängd
Hur skulle dom kunna svara på det, det beror ju på hur mycket som säljs och köps vid varje givet tillfälle. Inget är konstant.
Citera
2024-08-01, 06:00
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Hur skulle dom kunna svara på det, det beror ju på hur mycket som säljs och köps vid varje givet tillfälle. Inget är konstant.
Kurserna sätt ju varje dag dom borde kunna svara . Om det är en produkt dom säljer tycker jag
Citera
2024-08-01, 06:11
Medlem
Duerfs avatar
Det finns inte ett fast antal andelar av en fond. När du lägger en köporder så skapas nya andelar utifrån köpebelopp och köpkurs den dagen. En fond kan därför per definition inte få slut på andelar.
Citera
2024-08-01, 06:21
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Det finns inte ett fast antal andelar av en fond. När du lägger en köporder så skapas nya andelar utifrån köpebelopp och köpkurs den dagen. En fond kan därför per definition inte få slut på andelar.
Men om jag säljer en fond andel borde ju någon köpa den annars skulle det gå snabbare än 2 dagar att göra ett fond sälj
Citera
2024-08-01, 06:33
Och hur skall fonden öka i värde om dom bara skapar nya andelar ?
Citera
2024-08-01, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykoslen

Fonden köper ju nya aktier när det kommer in mer pengar (om det är en aktiefond).
Citera
2024-08-01, 07:25
Medlem
Duerfs avatar
Citat:

Fonden ökar i värde om fondens tillgångar (oftast aktier) ökar i värde, vilket leder till att dina andelar ökar i värde.
Citera
2024-08-01, 07:26
Medlem
Nicke-lilltrolls avatar
Citat:
Men om jag säljer en fond andel borde ju någon köpa den annars skulle det gå snabbare än 2 dagar att göra ett fond sälj

Nej, det är banken som löser in din andel. Ingen annan köper den.
I teorin så säljer banken först underliggande aktier som din andel äger och sedan får du pengarna utbetalda några dagar senare.
Du vet att du köpt delar av olika aktier när du köpt fondandelar?
Citera
2024-08-01, 07:37
Medlem
De flesta fonder vi som vanliga människor kan köpa i Sverige fungerar på samma sätt. På "amerikanska" kallas modellen för mutual funds.

Fonden har aktier, räntebärande papper, saldo på bankkonto med mera. Varje dag beräknas hur mycket tillgångarna är värda.

Samtidigt har fonden "tillverkat" fondandelar som tecken på vad du (och andra) äger. Värdet på en fondandel räknas ut som värdet av tillgångarna genom antalet fondandelar. Värdet på fondandelen ändrar sig därigenom varje dag.

När du köper en fond görs det i flera steg. Du köper ju för en summa pengar som först måste översättas till hur många fondandelar det motsvarar. När du köper andelar ökar då fonden andelar motsvarande dina nya. På så sätt kan fondandelarna aldrig ta slut. Pengarna sätts in på fondens bankkonto. Översättningen från pengar till antal fondandelar görs på natten, när börserna stängt. För de flesta fonder tar det därför 2 dagar, men för en del fonder kan det ta längre tid.

När du säljer minskas antalet andelar på motsvarande sätt. För att kunna betala ut pengar så måste fonden ha kontanta medel, och kan därför behöva sälja av aktier eller liknande. De pengarna kommer in först en dag senare, en av orsakerna till att fondhandel tar två dagar.

I stort sett varje dag tittar fondens förvaltare efter hur mycket kontanta medel fonden har tillgängligt för dagens affärer och justerar genom att köpa eller sälja. Över tiden flyttar fonden även sina aktieinnehav så att de stämmer överens med fondens inriktning.

Det finns andra typer av fonder som fungerar annorlunda men jag tar inte upp dem här.
Citera
2024-08-01, 12:40
Bannlyst
Citat:
Nej. Om du säljer en fond så är det ingen köpare som måste köpa den. Fondandelar är inte begränsade i x antal.
Citera
2024-08-01, 17:11
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Kurserna sätt ju varje dag dom borde kunna svara . Om det är en produkt dom säljer tycker jag

Men vad är det som sätter kursen? Värdet på innehaven delat med antalet fondandelar eller förväntningarna på kommande förvatningsresultat för fonden precis som det förhåller sig för enskillda aktier?

Självklart det förstnämnda men egentligen är det ingen självklarhet för en aktivt förvaltad fond.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in