2024-07-30, 21:05
Medlem
Som rubriken lyder.
Citera
2024-07-30, 23:34
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag är det inte men har en vän som är det, han lever på aktieaffärer och fyller sina dagar med att göra vad han vill och läsa företagsrapporter.
Citera
2024-07-30, 23:37
Medlem
Totalrenoverar två gamla hus.
Så jag jobbar betydligt hårdare än vanliga arbetare😄
Citera
2024-07-31, 01:23
Medlem
Kan någon förklara vad begreppet betyder. Tycker det är väldigt abstrakt. Var går gränsen för oberoende?
Citera
2024-07-31, 01:40
Bannlyst
Tror dom som är oberoende och inte arbetar, inte hänger på flashback de är nog ute och semestrar, tränar, äter god mat med mera.
Sen tror jag att de alla har en hobby/jobb som de håller på med
Citera
2024-07-31, 01:57
Medlem
Gör oförskämt lite vilket är tragiskt. Dagarna går fort som tusan och man ligger mest i sängen och surfar. om man inte är på krogen med vänner när dom slutat jobba.

Ska börja resa mer och ta vara på tiden
Citera
2024-07-31, 05:20
Medlem
james bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyckertca150st
Kan någon förklara vad begreppet betyder. Tycker det är väldigt abstrakt. Var går gränsen för oberoende?
Jag anser mig ekonomiskt oberoende. Jag har räknat ut att jag klarar mig på de pengar jag har livet ut. Har slutat jobba nu. 7 år före pensionspengar börjar trilla in. Men då kommer jag leva jäkligt enkelt. Så inget överflöd. Så någon annan med samma ekonomi, med annan krav på livstil hade definitivt inte kallat sig oberoende.
Citera
2024-07-31, 05:24
Medlem
Eeeemiiiils avatar
Citat:
Att du lever på avkastningen av dina pengar/aktier/fonder
Citera
2024-07-31, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Gör oförskämt lite vilket är tragiskt. Dagarna går fort som tusan och man ligger mest i sängen och surfar. om man inte är på krogen med vänner när dom slutat jobba.

Ska börja resa mer och ta vara på tiden

Vad har fått dig att bli ekonomiskt oberoende?
Citera
2024-07-31, 06:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 1428sek
Tror dom som är oberoende och inte arbetar, inte hänger på flashback de är nog ute och semestrar, tränar, äter god mat med mera.
Sen tror jag att de alla har en hobby/jobb som de håller på med

Men kan man inte göra allt det men ändå läsa flashback?
Citera
2024-07-31, 06:39
Medlem
Sasha08s avatar
Man jobbar ändå, oavsett
Citera
2024-07-31, 08:15
Medlem
Dishys avatar
Citat:

Det är hur mycket pengar man behöver ha för att kunna sluta jobba är min tolkning. Du räknar ut det utifrån din egen situation. Beror alltså på hur mycket kostnader (boende, mat, övrigt) du har och hur länge du tror att du kommer leva.

Säg att du har 20 000 kr i kostnader per månad och tror att du kommer leva i 30 år till. Då behöver du ha ca 7 miljoner sparat för att bli ekonomiskt oberoende.

Sen kan ekvationen självklart tweakas till beroende på hur du sparar och investerar så att dina pengar genererar ränta och avkastning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in