2024-07-27, 11:36
Medlem
Har aldrig ägt en bil. Ska nu privatleasa en Skoda Fabia. Är osäker på om jag bör välja vinterdäck som tillägg. Både dubbade och odubbade går att välja. Jag antar att de inte monteras nu när det inte är vinterväglag. Är vinterdäck ett tillägg som är värt att göra när man leasar bil? Tänkte mig annars att jag köper vinterdäck när det väl beger sig.
Citera
2024-07-27, 11:42
Medlem
welcometorealitys avatar
Jag rekkomenderar att du tar dubbade som ett tillägg, så slipper du köpa sen efteråt när de blir dags.
Citera
2024-07-27, 11:46
Medlem
Alltså, kolla på priset. Ofta är det värt att köpa däcken privat, sen äger du däcken också efter leasingen.
Citera
2024-07-27, 11:47
Medlem
GanskaRoligts avatar
Själva grundkostnaden brukar bli ungefär detsamma. Säg ca 10 000 kr för ett par nya och bra vinterhjul (däck och fälg). Köper du dessa själv så cashar du dem direkt och lägger du det på leasingen får du en ökad månadskostnad istället. Den stora skillnaden är såklart att om du själv har köpt hjulen så kan du sälja dem när du har lämnat tillbaka bilen. Säg att du maximalt får 2-3k för dessa begagnade däck. Är det värt besväret? Det är upp till dig själv att avgöra.
Citera
2024-07-27, 11:48
Medlem
Vad som är bäst beror ju på vad de kostar per månad att leasa respektive i inköp.
Citera
2024-07-27, 11:52
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullerskydd
Har aldrig ägt en bil. Ska nu privatleasa en Skoda Fabia. Är osäker på om jag bör välja vinterdäck som tillägg. Både dubbade och odubbade går att välja. Jag antar att de inte monteras nu när det inte är vinterväglag. Är vinterdäck ett tillägg som är värt att göra när man leasar bil? Tänkte mig annars att jag köper vinterdäck när det väl beger sig.
Varför skulle du inte leasa vinterdäck? För att spara pengar? I så fall ska du inte leasa bilen heller...
Citera
2024-07-27, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanskaRoligt
Själva grundkostnaden brukar bli ungefär detsamma. Säg ca 10 000 kr för ett par nya och bra vinterhjul (däck och fälg). Köper du dessa själv så cashar du dem direkt och lägger du det på leasingen får du en ökad månadskostnad istället. Den stora skillnaden är såklart att om du själv har köpt hjulen så kan du sälja dem när du har lämnat tillbaka bilen. Säg att du maximalt får 2-3k för dessa begagnade däck. Är det värt besväret? Det är upp till dig själv att avgöra.

Fast du kommer eventuellt ha nytta av dem på bilen om du köper ut den, eller skaffar en ny leasingbil eller köper en annan bil där fälgarna passar.... Jag hade leasing med egna ägda vinterdäck, byte leasingbil och satte på mina vinterdäck... köpte sen ut bilen...
Citera
2024-07-27, 12:18
Medlem
Okej, att lägga till vinterdäck verkar vara konsensus. Hur fungerar det med förvaring av dessa däck? Jag förutsätter verkligen att bilen INTE kommer färdigmonterad med dessa däck redan nu.
Senast redigerad av Bullerskydd 2024-07-27 kl. 12:38.
Citera
2024-07-27, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyfikenskribent
Alltså, kolla på priset. Ofta är det värt att köpa däcken privat, sen äger du däcken också efter leasingen.

+366 kr i månadet. Så ungefär 12000:- under hela leasingperioden (3 år).
Citera
2024-07-27, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullerskydd
+366 kr i månadet. Så ungefär 12000:- under hela leasingperioden (3 år).

Du kan troligen KÖPA däck och fälgar billigare än så, beroende på bilmodell+ att du då äger det och kan eventuellt nyttja i framtiden eller sälja. Jag köpte nya vinterdäck ( Nokia) och nya alufälgar för 10 K till en mindre bil! Monterat och klart.

Eller köp begagnat, billigt!
Senast redigerad av nyfikenskribent 2024-07-27 kl. 12:26.
Citera
2024-07-27, 12:40
Medlem
GanskaRoligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyfikenskribent
Fast du kommer eventuellt ha nytta av dem på bilen om du köper ut den, eller skaffar en ny leasingbil eller köper en annan bil där fälgarna passar.... Jag hade leasing med egna ägda vinterdäck, byte leasingbil och satte på mina vinterdäck... köpte sen ut bilen...

Ja, är det så att man planerar att köpa loss bilen eller köpa en annan bil där vinterhjulen passar så är det såklart mer värt att äga däcken också. I övriga fall så får man fråga sig om det är värt mödan för att i slutändan spara någon tusenlapp inom ett intervall på flera år.
Citera
2024-07-27, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanskaRoligt
Ja, är det så att man planerar att köpa loss bilen eller köpa en annan bil där vinterhjulen passar så är det såklart mer värt att äga däcken också. I övriga fall så får man fråga sig om det är värt mödan för att i slutändan spara någon tusenlapp inom ett intervall på flera år.

Köpa begagnat med bättre däck är också ett alternativ, som du säger går det att hitta run 3000 kr, rätt mkt billigare än 12K för leasing.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in